یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

سعید جباری-حامد فرح‌بخش: دست‌ها همیشه به راحتی داخل جیب‌های گل و گشاد می‌روند، نه فقط دست‌های صاحب جیب، بلکه انگشتان فضول و زیرک یک جیب‌بر یا سارق حرفه‌ای!

 پس بهتر است درب جیب‌هایمان را همیشه تنگ بدوزیم یا اصلا جیب‌های عقب شلوار یا کنار زانوها را بی‌خیال شویم و حذف کنیم تا اسکناس‌های ته جیب، نصیب آدم‌های مال مردم‌خور نشود. شاید جیب دیگر قدیمی شده و وزنش شما را بیش از حد سنگین می‌کند.

البته گرفتن پول یا اسناد و مدارک یا وسایل روزانه کار یا تحصیل هم در دست چندان جالب نیست. چون هم خسته می‌شوید و هم ممکن است آن‌ها را گم کنید یا در جایی نامعلوم، جا بگذارید. پس شاید خوب باشد کیف دستی همراه‌تان بردارید.

ولی آن‌وقت باید مراقب موتورسوارهای کیف‌قاپ باشید. کافی است یک لحظه در شلوغی خیابان یا پیاده‌رو غفلت کنید تا کیف دستی شما را از دست شما بکشند و ببرند.

به خصوص اگر ظاهرتان غلط‌انداز و شبیه آن‌هایی باشد که چندین دسته چک و انواع ارز و پول در کیفشان پیدا می‌شود. جیب‌برها هر جا که کمی شلوغ باشد مثلا در اتوبوس یا بازار و حتی تاکسی، از مقدار پول ته جیب شما خبر دارند.

کیف قاپ‌ها هم همین‌طور! آن‌ها هم می‌دانند که دیگر پنهان کردن وسایل یا اموال شخصی به خصوص کیف‌های دستی در زیر صندلی یا داشبورد خودروهای شخصی روشی قدیمی است. امروزه سارقان شگردها و ترفندهای زیرکانه‌ای برای خالی کردن کیف و جیب شمابه کار می‌گیرند.

اگر هم موفق به دزدیدن اموال شما نشوند شاید روزی سری به منزل یا دفتر کار شما بزنند یا برای ماشینتان نقشه بکشند، البته بدون اجازة قبلی و حضور شما!

انواع دزدی

گردنبند قاپ‌ها: گردنبند قاپ‌ها، سارقانی با چشمانی عقابی هستند که با دیدن برق طلا یک دفعه از خود بیخود می‌شوند. وقتی که جناب‌عالی با تصور جنیفر لوپز و یا براد پیت شدن، بیشتر از ویترین طلافروشی‌های بازار، گردنبند و سینه‌ریز و... از گردنتان آویزان کرده‌اید و هفت هشت ده تا دستبند هم توی دستتان انداخته‌اید، دیگر نمی‌شود فقط سارقان گردنبند قاپ یا خفت‌گیر را مقصر دانست.

 توصیه: دوست عزیز، کلکسیون طلا و جواهراتت را برای پز دادن در شب عروسی‌ات یا حداکثر در میهمانی استفاده کن نه در کوچه و بازار. ثانیا این‌که از تنها بلاخیزد، همیشه از جاهای پررفت‌وآمد عبور کن.

سرقت‌های آبمیوه‌ای: این نوع سرقت هم از آن‌دست سرقت‌هایی است که فعلا حسابی توی بورس است و احتمالا تا هر زمان که آدم‌هایی باشند که نتوانند جلوی شکم خودشان را نگه دارند ادامه دارد. سارقان این روش جدید، کار زیادی انجام نمی‌دهند.

 تنها کاری که باید بکنند این است که یک خوراکی خوشمزه را با مواد بیهوش کننده آغشته کنند و آن‌وقت با طعمه‌شان طرح دوستی بریزند و این خوراکی را به او تعارف کنند.

خوردن همان و سرقت همان. اگرچه به خاطر کلاس کار‍، سارقان این روش، بیشتر، ا‌ز آبمیوه‌های پاکتی که به راحتی با یک سرنگ می‌توان آن‌ها را مسموم کرد‍ استفاده می‌کنند، اما هر خوراکی‌ای می‌تواند بسته به فصلش استفاده شود‍، بستنی، چای ، بیسکویت و حتی شربت و غذای نذری.

 توصیه : لطفا شکمتان را نگه دارید و از دست غریبه‌هایی که خیلی زود پسر خاله می‌شوند و بعد یک آبمیوة تگری، یک چای دبش و یا یک لقمه غذایی که به قول خودشان نمک ندارد به شما تعارف می‌کنند، چیزی نگیرید. خصوصا وقتی که پول زیادی همراهتان دارید...

سیاه‌بازها: اگر روزی در داخل یا جلوی بانک، بعد از آن‌که پول زیادی از حسابتان برداشت کردید، آقای سبزه‌ای که به زبان انگلیسی یا عربی یا یک زبان خارجی دیگر صحبت می‌کرد، از شما پرسید که آیا انگلیسی بلد هستید و شما هم با آن‌که فقط از انگلیسی ‌Yes وNo را بلد هستید به او گفتید Yes، مطمئن باشید بدجوری گرفتار یک سارق کف‌زن شده‌اید.

لحظاتی بعد، طرف مقابلتان با نشان دادن یک بستة اسکناس خارجی با زبان ایما و اشاره به شما می‌فهماند که می‌خواهد پولش را تبدیل کند. اما درست همان وقتی که شما بعد از دادن بستة اسکناس‌هایتان در حال نگاه‌کردن به اسکناس‌های خارجی هستید، او با تردستی، چند تا از آن‌ها را کف می‌رود. چند لحظه بعد هم با پس گرفتن بستة اسکناس‌هایش سوار بر یک ماشین دور می‌شود.

 توصیه: راه‌حل این‌ است که الکی سعی نکنید انگلیسی صحبت کنید. در چنین مواقعی اگر به پلیس زنگ نمی‌زنید، لااقل از کلمه انگلیسیNo به معنای نه استفاده کنید. این را که می‌توانید...

کیف‌قاپی: بازار کیف قاپ‌ها این روزها حسابی سکه است. تا وقتی که ما یاد نگیریم چطوری از پولمان و طلا و جواهراتمان مراقبت کنیم، همین آش است و همین کاسه... یعنی وقتی به جای آن‌که پولمان را از طریق چک‌های رمزدار و یا حداقل با چک‌های مسافرتی جابه‌جا کنیم، با یک کیف ورقلمبیده از بانک می‌زنیم بیرون و یا پول‌هایمان را مثل پرتقال بمی و سیب دماوندی توی پاکت‌های کاغذی می‌گذاریم و در حالی که داریم با تلفن همراهمان صحبت می‌کنیم راه می‌افتیم توی خیابان، باید هم یک کیف قاپی پیدا شود و ما را به خاک سیاه بنشاند.

 توصیه: این قسمت از توصیه‌ها راستش خیلی تکراری است اما بد نیست یک بار دیگر هم بخوانید. اگر می‌خواهید احتمال سرقت کیفتان پایین بیاید، اولا از حمل و نقل پول نقد خودداری کنید‍، ثانیا برای شمردن یا برای پرداخت پول یک خرید ناچیز، هی پول‌هایتان را درخیابان در نیاورید و بعد دوباره توی کیف بگذارید.

سوم این‌که هیچ‌وقت از کوچه‌ها و خیابان‌های خلوت عبور نکنید و چهارم این‌که همیشه کیفتان را در سمت پیاده‌رو نگه دارید. اگر پول زیادی همراه دارید، حتما یک یا دو نفر از دوستانتان را هم با خودتان همراه کنید و با ماشین تردد کنید.

فروش تقلبی عتیقه
روش این کلاهبرداران کاملا حرفه‌ای و در نوع خود تخصصی است. آن‌ها با نشان دادن اشیای عتیقه که اغلب تقلبی هستند، خریداران را به انجام معامله ترغیب می‌کنند.

بعد هم با ترتیب دادن معاملات صوری، خریدار یا نمایندة او را به محل خلوتی می‌کشانند و با ترفندهای زیرکانه مثل خوراندن داروی بیهوشی به‌همراه آبمیوه‌ و انواع خوراکی یا زور و تهدید به ضرب و شتم، پول‌های همراه فرد را سرقت می‌کنند.

معمولا مال‌باختگان این نوع سرقت‌ها به خاطر غیرقانونی بودن معاملات‌شان از شکایت علیه سارق خودداری می‌کنند.

 توصیه: سراغ کار غیرقانونی نروید. یک کلام، ختم کلام.

سرقت از منازل: این نوع دزدی، خیلی پدر مادردار و شایع است و در میان تمام روش‌های سرقت، مقام اول را دارد. معمولا در این روش، سارقان قبل از انجام سرقت، خانه یا ساختمان موردنظر را شناسایی می‌کنند.

حالا ممکن است در قالب و ظاهر تعمیرکار، مأمور، کاسب و هر شخص دیگری ظاهرا به اشتباه وارد خانة شما شوند. در این سرقت‌ها، دزدها از راه کانال کولر، پنجره‌های کوچک بام، اتاق‌های بالایی خانه، از شکستن توپی قفل منزل، اغفال کودکان، استفاده از کلیدی که صاحبخانه معمولا آن را در زیر جاکفشی یا مقابل در ورودی مخفی کرده، یا فریب صاحبخانه و بیرون کشیدن او از منزل توسط تلفن، اقدام به سرقت می‌کنند.

 توصیه: سارقان آن‌قدر زرنگ هستند که بدانند نباید همین‌طوری از در و دیوار اولین خانه‌ای که در مسیر رفت و آمد روزانه (و یا ببخشید شبانه‌شان) قرار دارد، برای دزدی بالا بروند. آن‌ها بیش از همه دنبال خانه‌های خالی‌ای می‌روند که حفاظ مناسبی ندارند و می‌شود با زحمت کمتر و عرق ریختن کمتری وارد آن شد و سرقت کرد.

بنابراین، استفاده از حفاظ‌های مناسب و قفل و بند درست و حسابی در درجه اول باعث می‌شود سارقان از سرقت منصرف شوند. اما حتی اگر سارق خیلی هم سمج باشد، قفل و بند می‌تواند سرقت را به تأخیر بیندازد و او را با مشکل زیادی مواجه کند. برای جلوگیری از سرقت، استفاده از حفاظ‌های فلزی در مقابل پنجره‌ها و قفل‌های متعدد می‌تواند خیلی کارساز باشد.

جیب‌برها
  البته به نظر می‌رسد جیب‌بری از زمان ساخته شدن الیورتویست پیشرفت و نوآوری چندانی در زمینة شیوه‌ها نداشته و هنوز هم در دنیای الکترونیک و روبات‌ها به همان روش قدیمی و نخ نمای دست بردن به داخل جیب بغل دستی و بیرون آوردن شیء گران‌قیمت صورت می‌گیرد.

با این حال، سارقان جیب‌بر، تردست‌ها و شعبده‌بازهایی هستند که بسیار ماهرانه‌تر از دیوید کاپرفیلد می‌توانند یک کیف را از جیب من و شما غیب کنند. بیشترین مکانی که آن‌ها در آن‌جا به کار هنرمندانه‌شان مشغول هستند، مکان‌های شلوغ مثل مترو، اتوبوس و یا خیابان‌های پررفت و آمد و باریک مانند بازار تهران است.

خیلی وقت‌ها آن‌ها خودشان هم با یک دعوای ساختگی، لوکیشن مناسبی ایجاد می‌کنند و به سرعت از فرصت به‌دست آمده استفاده می‌کنند و دست به سرقت می‌زنند.

 توصیه: توصیة کارآگاهان برای جلوگیری از افتادن در دام جیب‌برها :
  کیف جیبی‌تان را با کارت‌های شناسایی بیخود و الکی پر نکنید، چون جیب ورقلمبیده بدجوری برای سارقان وسوسه‌انگیز است.

 سعی کنید پول زیاد در کیفتان نگذارید و اگر هم مجبور هستید پول نسبتا زیادی با خودتان داشته باشید، آن را در جیب‌های مختلف شلوار، کت و حتی پیراهن‌تان پخش کنید. (تخم‌مرغ‌هایت رادر یک سبد نگذار.)

  اگر جایی دیدید که به خاطر دعوا شلوغ شده، شما هم زود ندوید بروید تماشا.

  اگر خانم هستید و کیف پولتان را داخل کیف دستی‌تان می‌گذارید، در جاهای شلوغ، کیفتان را حتی برای یک لحظه هم از خودتان دور نکنید و مواظب هل دادن‌ها و تنه زدن‌های اطرافیان باشید.

  یادتان باشد  ممکن است کنفرانس‌های اتوبوسی و داخل مترویی حول مسائل  ایران وجهان تنها برای پرت کردن حواس شما و سرقت کیفتان برگزار شده باشد.

مأمورنماها: مأمورنماها اغلب در مقابل بانک‌ها، مراکز معاملات خودرو و مسکن، دفاتر ثبت و اسناد پرسه می‌زنند و افرادی را که پول و تراول‌چک دارند تعقیب می‌کنند. بعد در نقطه‌ای مناسب و خلوت، طرف را متوقف می‌کنند و به عنوان بازرسی از او، اموالش را می‌دزدند و فرار می‌کنند.

گاهی هم به این بهانه که آن فرد باید مورد بررسی و بازجویی بیشتر قرار بگیرد، عملا او را به جایی می‌رسانند که پیشنهاد رشوة کلان بدهد و در این لحظه با فریب فرد بیچاره، پول‌هایش را می‌گیرند و رهایش می‌کنند. آن‌ها معمولا طعمة خود را به حمل و توزیع مواد مخدر متهم می‌کنند یا آن که می‌گویند شما مشکل امنیتی دارید. به هر حال برای خلافکاران تهیه کردن یک قبضه سلاح، بی‌سیم واقعی یا تقلبی و... برای فریب دادن مردم کار چندان مشکلی نیست.

 توصیه: درخواست کارت شناسایی یادتان نرود. آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است. پس رشوه و غیره نداریم. گاهی مأمورنماها، طعمة خود را سوار موتورسیکلت یا خودروی مدل بالا می‌کنند و در مقابل ادارات قضایی و پلیسی می‌ایستند.

بعد یکی از آن‌ها پیاده شده و به عنوان کسب تکلیف از مقام ردة بالا وارد این ساختمان‌ها می‌شود و بعد از لحظاتی بر می‌گردد. آن‌وقت با همدیگر به بهانة انتقال متهم به نقطه‌ای دیگر، او را در محلی مناسب مورد سرقت قرار می‌دهند.

معاملات  ارزی: یکی دیگر از روش‌های جدید سارقان پول نقد و تراول چک‌ها، به کارگیری شیوه‌های معاملاتی در عرصة خرید و فروش دلار و ارز است. آن‌ها با صدور «چک دلاری» به جای وجوه شما برای همیشه دسترسی به مال‌تان را غیرممکن می‌کنند، چون چنین چکی در بانک برگشت خواهد خورد.

همچنین سارقان گاهی در قالب فروش دلار و ارز به شما، موقع تحویل دادن سفارش مشتری، وجوه تقلبی می‌دهند و متواری می‌شوند یا این‌که موقع شمارش پول‌های مشتری برای پرداخت وجه دلار، مقداری از آن‌ها را کف‌زنی می‌کنند و مدعی کم بودن مقدار آن‌ها می‌شوند یا آن که همة آن‌ها را می‌دزدند و فرار می‌کنند.

 توصیه: انجام معامله در دفاتر و مراکز صرافی رسمی و شعب مالی بهترین راه برای جلوگیری از این نوع سرقت است.

آش نذری و  ادکلن: دزدان گاهی به جای مواد خوراکی، از مواد آرایشی یا خوشبو مثل عطر، ادکلن و اسپری‌های خوش بوکننده برای آدم‌های پایه استفاده می‌کنند که همة آن‌ها به مواد خواب‌آور آلوده شده‌اند. اخیرا یک مدل جدید سرقت هم مد شده که صاحبان خانه‌ها را با آش نذری مسموم بیهوش می‌کنند و بعد در فرصت مناسب سراغ جواهرات، تلفن همراه و وجوه نقد و باقی مال و اموال طرف می‌روند.

 توصیه: از دست غریبه‌ها نذری نگیرید. شبیه این را بچه که بودیم به‌مان یاد دادند.

قیصر کجایی که خونه‌تونو زدند
هفتة گذشته در جریان یک سرقت 30 میلیون تومانی در کرج، کارآگاهان پلیس ادارة مبارزه با سرقت در بررسی‌های خود متوجه شدند طراح اصلی نقشة سرقت، دوست پسرِ خانواده بوده است که در رفت‌و‌آمدهای خود به خانة آن‌ها متوجه شده اعضای خانواده قصد رفتن به یک مسافرت چند روزه را دارند.

سپس در فرصتی مناسب، هنگامی که برای دیدن دوستش به خانة آن‌ها آمده، کلیدهای خانه را سرقت کرده و از روی آن‌ها کلید یدکی ساخته است. بعد هم بدون آن‌که صاحبخانه متوجه بشود، کلیدها را به سر جایش برگردانده و منتظر مانده تا آن‌ها به مسافرت بروند.

این نوجوان به این شیوه توانسته بود بدون آن‌که زحمت چندانی برای طراحی نقشة ماهرانة سرقت بکشد، دست به سرقت 30 میلیونی بزند. رجوع شود به سرقت خودرو با تریپ رفاقت.

کد خبر 12680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز