بازی ایران و عراق یکی از نزدیک‌ترین بازی‌های جام ملت‌های آسیا بود.

فوتبال

در دقایقی که بازی با تساوی یک بر یک پیش می‌رفت، پیش‌بینی تیم برنده تقریبا غیرممکن بود و در فاصله10 دقیقه مانده به پایان بازی، مساوی محتمل‌ترین نتیجه به‌نظر می‌رسید. در نهایت روی یک ضربه ایستگاهی بود که سرنوشت بازی رقم خورد و تیم ملی ایران به صدر جدول گروه چهارم رسید.

با وجود این، نمی‌توان از تاثیر تصمیمات قطبی در کسب این 3امتیاز گذشت. استفاده از مبعلی در ترکیب اصلی در پستی که وضعیت آن تا روز آخر نامشخص بود، فرصت استفاده از ضربات ایستگاهی او را به تیم ملی داد. در چنین بازی‌های نزدیکی، معمولا ضربات ایستگاهی نقش بسیار پررنگی پیدا می‌کند و به کمک یکی از همین ضربات بود که ایران توانست به 3 امتیاز برسد.

همچنین ورود خلعتبری تازه‌‌نفس توانست دفاع خسته عراق را به هم بریزد و خطا روی همین بازیکن بود که به گل پیروزی انجامید.
نمایش تیم ملی با توجه به اینکه نخستین بازی‌اش در تورنمنت بود و مقابل مدافع عنوان قهرمانی بازی می‌کرد، راضی‌کننده بود. البته ایران شروع خوبی نداشت. نخستین موقعیت که در جریان بازی و نه روی اوت دستی‌های بلند حاج‌صفی یا ضربات ایستگاهی مبعلی به دست آمد، در دقیقه 35 بود.

اما نگران کننده‌تر از آن ناهماهنگی خط دفاع در شروع بازی بود که به گل دقیقه13 عراق انجامید. شبکه‌های محلی هم در برنامه کارشناسی بعد از بازی به ضعف دفاع تیم ملی در شروع بازی و موقعیت‌هایی که عراق به همین دلیل به دست آورد، اشاره داشتند. قطبی در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی این ناهماهنگی را تایید کرد و گفت:« دلیل این ناهماهنگی اضطراب بازیکنان ما بود. بازی ایران و عراق همیشه حساس است، این نخستین بازی ما در این جام بود و از طرفی مقابل قهرمان دوره قبل بازی می‌کردیم. این سه عامل موجب شد بازی را با اضطراب زیادی شروع کنیم ولی به‌تدریج بهتر شدیم.»

عراق که مهاجمان بسیار خطرناکی دارد، بعد از این گل در موقعیت خوبی قرار گرفت، چرا که فرصت استفاده از ضد‌حملات را داشت ولی ایران حتی بعد از دریافت گل هم سبک بازی‌اش را تغییر نداد. قطبی در این مورد گفت: «سازمان تیمی مان را حفظ کردیم و این خیلی مهم بود. به همین دلیل مطمئن بودم که می‌توانیم به بازی برگردیم.»

تیم ملی قبل از پایان نیمه اول و در دقایقی که توانسته بود بازی را در اختیار بگیرد به گل تساوی رسید؛ موضوعی که قطبی آن را بسیار مهم دانست؛« قبلا هم مقابل عراق بازی کرده بودیم و می‌دانستیم که آنها استاد وقت کشی هستند. به همین دلیل خیلی خوب شد که در نیمه اول گل زدیم.»

نمایش تیم ملی در نیمه دوم بهتر شد. دیگر خبری از اشتباهات نیمه اول نبود و مشخص بود که ایران این بازی را بدون امتیاز به پایان نمی‌برد. قطبی درباه تحول تیم در نیمه دوم گفت:« در رختکن سعی کردیم بازیکنان را آرام کنیم و نکاتی را که برای هماهنگی دفاع لازم بود یادآوری کنیم. فاصله خطوط را رعایت کنیم و توپ را در خط حمله بیشتر نگه داریم. برای این کار از بازیکنان خواستیم که پاس‌های مطمئن‌تر را انتخاب کنند.»

سربازان کره‌شمالی

تیم ملی که 3 امتیاز بازی اول را گرفته، حالا بدون نگرانی برای بازی دوم مقابل کره‌شمالی آماده می‌شود. برای قطبی بازی مقابل این تیم مثل همیشه آسان نخواهد بود. او در پایان تمرین دیروز گفت: «کره‌شمالی مثل همیشه با نظم دفاع می‌کند. بازیکنان این تیم مثل سرباز در خدمت برنامه تیم‌شان هستند. تنها با گردش سریع توپ می‌توانیم این سازمان دفاعی را به هم بزنیم و موقعیت بسازیم.»

سرمربی تیم ملی اضافه کرد:« اگر زود به گل برسیم، کارمان راحت می‌شود. در غیراین صورت خیلی مهم است که سازماندهی مان را حفظ کنیم.» تساوی مقابل کره‌شمالی هم می‌تواند نتیجه خوبی باشد ولی قطبی تاکید کرد که تیمش را برای برد به زمین می‌فرستد؛ «می‌خواهیم 6امتیازی شویم تا خیال مان در بازی مقابل امارات راحت باشد.»

کد خبر 125701

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز