گروه سیاسی: انتشار خبر دستگیری عوامل اصلی ترور شهید مسعود علی‌محمدی استاد برجسته فیزیک دانشگاه تهران، همچنان واکنش‌های داخلی و خارجی را به‌دنبال دارد.

حیدر مصلحی

مهم‌ترین اخبار درباره این سلسله گزارش‌ها که با بیانیه وزارت اطلاعات آغاز شد، در بین گفته‌های وزیر اطلاعات در نشست رسانه‌ای دیروزش نیز انعکاس یافت.

یک شب پیش از آنکه حیدر مصلحی چنین نشستی را برگزار کند، سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای ترتیب داد تا اعترافات یکی از عوامل دستگیر‌شده ترور را با نشان‌دادن چهره و اعلام نام او، در برنامه‌ای تلویزیونی به نمایش گذارد.

نفوذ به موساد با تکنولوژی بومی و عامل انسانی

وزیر اطلاعات دولت دهم دیروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی با اعلام خبر دستگیری تیم ترور، این پیروزی را به ملت ایران تبریک و شهادت دانشمندان ایرانی علی‌محمدی و شهریاری را که در اقداماتی تروریستی به شهادت رسیدند، بار دیگر به خانواده‌ آنها تسلیت گفت.

براساس گزارش ایسنا از این نشست، مصلحی با اشاره به ترور شهید علی‌محمدی این نکته را که دستگاه اطلاعاتی کشور بعد از این ترور اقدامات قابل توجهی را انجام داد،یادآور شد و استفاده از تکنولوژی بومی اطلاعاتی کشور علیه تکنولوژی پیشرفته موساد را یکی از این موارد برشمرد و از به‌کارگیری نیروهای انسانی به‌عنوان دیگر اقدام وزارت اطلاعات جهت غلبه بر تکنولوژی پیشرفته موساد که حمایت غرب و آمریکا را به همراه داشت نام برد.

او توضیح داد: توانستیم با افراد و عوامل خود تا داخل تشکیلات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نفوذ کنیم و با استفاده از این نفوذ و عوامل انسانی و کمکی که مردم به ما کردند به موفقیت‌هایی دست یافتیم.مصلحی از اطلاعات مردمی و همراهی مردم به‌عنوان یکی از ابزارهای قابل توجه جهت موفقیت وزارت اطلاعات در این بخش یاد کرد.

وزیر اطلاعات در ادامه با اشاره به اقدامات موساد در طراحی‌ شبکه‌های مختلف و آموزش‌دادن آنها در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد: وزارت اطلاعات توانست این شبکه‌ها را شناسایی کند و آنها را درهم بکوبد. او همچنین گفت: ما در اقدام اخیر خود توانستیم شبکه‌ای که کار ترور شهید علی‌محمدی را دنبال کرده بود به همراه دیگر شبکه‌های اطلاعاتی موساد مورد هجمه قرار داده و شناسایی کنیم.مصلحی ادامه داد: بخشی از آنها را دستگیر کرده‌ایم و درباره بخشی دیگر نیز به‌دنبال بهره‌برداری از آنها هستیم.

شناسایی مناطق آلوده اطلاعاتی

وزیر اطلاعات اما موضوعی تازه را نیز در این گفت‌وگو عنوان کرد. مصلحی از شناسایی مناطق آلوده اطلاعاتی اطراف جمهوری اسلامی که سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌خواسته آنها را در مورد دستگیری عوامل ترور شهید علی‌محمدی مورد بهره‌برداری قرار دهد، به‌عنوان یکی از اقدامات وزارت اطلاعات نام برد و گفت: ما توانستیم با این اقدام ضربه‌ سنگینی را به این مجموعه (سیستم اطلاعاتی موساد) وارد کنیم.

افراد لمپن بی‌ریشه

وزیر اطلاعات همچنین تاکید کرد: برای ما ثابت شده رژیم صهیونیستی با پیشرفت‌های علمی کشورهای اسلامی و منطقه مخالف است و کلیه دانشمندان در معرض ترور هستند. ما براساس احساس وظیفه‌ای که داریم اطلاع‌رسانی به کشورهای منطقه را خواهیم داشت.

مصلحی در ادامه افرادی را که سرویس اطلاعاتی موساد جهت پیاده کردن مقاصد تروریستی خود در داخل ایران از آنها استفاده می‌کند، مزدورهای لمپن بی‌ریشه معرفی کرد و ریگی، منافقین، افراد وابسته به گروهک کوموله، پژاک و دمکرات که از نظام جمهوری اسلامی ضربه‌های سنگین خورده و با شکست مواجه شده‌اند را از مصادیق این افراد خواند.

او با اشاره به اینکه براساس اطلاعات ما این افراد جلساتی در کشورهای غربی و نشست‌هایی با مسئولان رژیم صهیونیستی و ناتو داشته‌اند، گفت: آنها به‌دنبال این هستند که از این مزدوران شکست‌خورده در جهت اهداف خود علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند.

شرح عملیات

وزیر اطلاعات بار دیگر به نفوذ ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی به سیستم اطلاعاتی موساد اشاره کرد و آن را موفقیتی بزرگ خواند و گفت: البته آنها در شبکه‌ای که ماموران اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری عوامل آن شدند، افراد را به‌صورت سلولی به کار می‌گرفتند؛ به‌نحوی که هیچ‌کدام از اعضایی که به‌نحوی در مسئله ترور استاد علی‌محمدی دست داشتند از اقدامات دیگری خبر نداشتند.

مثلا کسی که موتور حامل بمب را در جلوی منزل این استاد قرار داد از اقدام فرد دیگری که قرار بود ریموت بمب را بزند خبر نداشت؛ این مجموعه، شبکه‌ای فردی نیست و هادی آن از بیرون از کشور آن را هدایت می‌کرد. او همچنین تاکید کرد که مجموعه دستگیر شده متشکل از چند شبکه است و ادامه داد: ما بیش از10 نفر را دستگیر کردیم که با برنامه‌ریزی و سرنخ‌هایی که پیدا کرده‌ایم کار همچنان ادامه دارد.

اعتراف تلویزیونی

مصلحی در گفته‌های خود به اعتراف‌های یکی از این 10 نفر که در سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، اشاره کرد و گفت که وزارت اطلاعات در حال انجام کار اطلاعاتی در مورد دیگر عناصر است و براین اساس در حال حاضر لازم نمی‌دانیم از طریق رسانه‌ها آنها را معرفی کنیم.

یک شب پیش از مصلحی، عامل اصلی ترور شهید علی‌محمدی و از اعضای یکی از شبکه‌های تروریستی موساد، بخشی از چگونگی آموزش ترور را در پادگانی در نزدیکی تل‌آویو تشریح کرد.به گزارش فارس، مجید جمالی‌فش در گفت‌وگویی که بخش‌های کمی از آن از بخش‌های مختلف خبری سیما پخش شد، گفت: در سفری که به تل‌آویو انجام دادیم در پادگانی در اتوبان اورشلیم -تل‌آویو با چند افسر ارشد اسرائیلی آشنا شدم و در آنجا آموزش‌های مختلف از جمله تعقیب و گریز، ضدتعقیب و چسباندن بمب زیر خودرو را فرا گرفتم.بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی نیز در بخش‌های خبری دیروز از صداوسیما پخش شد.

بازتاب رسانه‌ای

سلسله خبرهایی که در رسانه‌های ایرانی منتشر شد واکنش‌هایی را در رسانه‌های گوناگون به‌دنبال داشت. روزنامه صهیونیستی هاآرتص چاپ سرزمین‌های اشغالی اعترافات تلویزیونی عامل ترور بازداشت شده از سوی نیروهای امنیتی ایران را منتشر کرد اما هیچ مطلبی درباره واکنش تل آویو و سران رژیم صهیونیستی به آن ننوشت.

شبکه بی‌بی‌سی نیز فقط خبر بازداشت عوامل ترور و اعترافات یکی از آنها را منتشر کرد. روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، چاپ بیت‌المقدس نیز نوشت: ایران مدعی است که یک عامل موساد را که در اسرائیل دوره دیده، بازداشت کرده است. همچنین روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا نیز نوشت: وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که یک حلقه جاسوسی موساد را که در اسرائیل دوره دیده اند، بازداشت کرده است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز نوشت: فرد بازداشت شده در ایران چگونگی آموزش دیدن خود در اسرائیل را تشریح کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش داد: در ادامه تحقیقات درباره ترور دانشمندان ایرانی، تهران از بازداشت عامل ترور علی‌محمدی خبر داد. شبکه الجزیره نیز گزارش داد: ایران از بازداشت فردی خبر می‌دهد که در ترور دانشمند ایرانی دست داشته و در اسرائیل آموزش دیده است. مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی تا‌کنون به این اخبار واکنشی نشان نداده‌اند.

کد خبر 125568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز