شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه سیاسی:‌ وزیر اطلاعات تاکید کرد: باید ایرانیان مقیم خارج از کشور را به‌عنوان نیروی بالقوه‌ای دید که درصورت جذب و سازماندهی می‌توانند عمق استراتژیک کشور را گسترش و ضریب امنیتی کشور را افزایش دهند.

نشست تخصصی

حیدر مصلحی که در نشست تخصصی بررسی دستاوردهای همایش ایرانیان خارج از کشور در دانشگاه شهید بهشتی سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، فقدان برنامه‌ریزی هدفمند برای ایرانیان خارج از کشور را نکته‌ای دانست که باید به آن توجه کرد و ادامه داد: این موضوع آنان را به کانون سرمایه‌گذاری بیگانگان مبدل می‌کند تا با آزادی کامل از آنها عضوگیری کنند و انواع سوءاستفاده‌های سیاسی، فرهنگی و ابزاری را از آنها داشته باشند. البته باید گفت این موضوع میان همه آنها فراگیر نیست و بخش قابل توجهی در مقابل این بهره‌برداری هوشیارند و مقاومت می‌کنند.

نکات امنیتی پیش‌بینی شود

مصلحی همچنین تاکید کرد: دستگاه‌های فرهنگی و خارجی کشور ضمن تنظیم برنامه‌های دقیق و به‌ویژه تسهیل برای ورود و حضور آنان در ایران اقدامات مستمری نسبت به آنان انجام دهد. البته باید درنظر‌داشت در کارگروهی که در شورای‌عالی ایرانیان شکل گرفته است لازم است نکات امنیتی پیش‌بینی شود.

او توضیح داد: باید درنظر داشت با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از ایرانیان مقیم خارج از کشور در کشورهایی هستند که دارای سرویس‌های اطلاعاتی قوی و با سابقه‌ای هستند که نسبت به انقلاب اسلامی عناد دارند، باید در آن کارگروه‌ها تمهید امنیتی را مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم استفاده لازم را که می‌خواهیم از حضور ایرانیان و ارتباط با آنان داشته باشیم به‌دست آوریم و مورد تعرض سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی بیگانه قرار نگیریم.

ای‌میل، بهترین ابزار استکبار بود

وزیر اطلاعات دولت دهم درباره نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در حوادث سال گذشته گفت: ای‌میل‌ها بهترین ابزاری است که در شبکه مجازی مورد استفاده استکبار قرار می‌گیرد. تسلط دستگاه اطلاعاتی در ای‌میل‌ها بسیاری از برنامه‌های استکبار را با مشکل مواجه کرد. یکی از عزیزان در مصاحبه‌اش یا برنامه‌ریزی‌شده یا از روی غفلت اعلام کرده که ما بر ای‌میل‌ها کاملا تسلط داریم. پس از آن ظرف24 ساعت تمام ای‌میل‌هایی که با داخل کشور ارتباط داشت همه بسته شد اما به خواست خدا دانشمندان علمی ما در دستگاه اطلاعاتی ظرف 48 ساعت تمام مسیرها را باز کردند. این شکست سنگینی برای مجموعه‌ای است که این سیستم را به‌وجود آورده بود تا از آن استفاده کند.

ما کشوری آزاد هستیم

سخنران دیگر نشست تخصصی بررسی دستاوردهای همایش ایرانیان خارج از کشور در دانشگاه شهید بهشتی، سرپرست وزارت امور خارجه بود.علی‌اکبر صالحی با تاکید بر ضرورت ارتباط با ایرانیان خارج از کشور گفت: ما کشوری آزاد هستیم و مهاجرت یک اراده از سوی فرد است و نمی‌توان مانع این اراده شد.

انسان‌ها در نقل و انتقال آزادند اما علت‌ها و عوامل زیادی برای مهاجرت وجود دارد که در مورد ایران البته به‌خوبی این علل بررسی شده است. مسائل اجتماعی، سیاسی و مسائل دیگری وجود دارد که سبب مهاجرت هستند ولی مهاجرت در اساس یک امر سلبی نیست و به‌خصوص اگر در راه رضای خدا باشد، می‌تواند امری ممدوح نیز باشد.

واقعیت از زبان سرپرست

صالحی با اشاره به زمانی که در وزارت علوم فعالیت می‌کرده است، گفت: بررسی کردیم که بهتر است استادان ایرانی در همان کشورها باشند و آنها که به تکنولوژی جهان دسترسی دارند را به ایران نیاوریم. به هر حال حقایقی هست که باید بپذیریم. آن میزان از تکنولوژی و شرایط تحقیقاتی و علمی که مثلا در آمریکا وجود دارد در ایران نیست؛ اگر بگوییم ما همان میزان شرایط را می‌توانیم در اختیار این استادان قرار دهیم سخنی به گزاف گفته‌ایم اما اگر شرایطی فراهم کنیم که مثلا یک یا 2 ماه در سال آن استاد در ایران حضور داشته باشد بهتر و قابل اجراست.

مثلا پیشنهاد دادیم که آن استاد با عنوان استاد مدعو با شرایطی و با حکم کارگزینی استخدام شود که این طرح توانست تعدادی را جذب کند و آثار خوبی هم به همراه داشت زیرا به‌طور طبیعی یک وابستگی نسبت به آن استاد در ایران ایجاد می‌شود و احساس می‌کند جزو یکی از دانشگاه‌های کشور است؛ هرچند در ایران حضور ندارد.

راه‌حل سربازی ایرانیان خارج از کشور

صالحی به موضوع سربازی جوانان اشاره کرد و گفت: در مورد سربازی ایرانیان مقیم خارج نیز راه‌هایی اندیشیده شده است؛ مثلا می‌توانیم آنها را به‌صورت یک ماه یا 2 ماه در سال در اداراتی آموزش بدهیم که این تصور ایجاد نشود که آنها معافند و آنها را هم در خدمت مقدس سربازی سهیم کنیم. صالحی ادامه داد: زمانی که بحث ایرانیان خارج از کشور مطرح شد یک واهمه‌ای میان دولتمردان وجود داشت که شاید همه آنها همراه با انقلاب نیستند که البته تصورات نادرستی بود اما خوشبختانه امروز پس از گذشت سال‌ها تصور صحیحی از این موضوع داریم.

همه اپوزیسیون نیستند

وزیر اطلاعات تاکید کرد: مجموعه 3 تا 4 میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور، همه اپوزیسیون نیستند و بدنه ایرانیان مقیم خارج از کشور نسبت به کشورشان احساس مسئولیت می‌کنند. ضروری است در این زمینه رویکرد فرصت‌محورانه داشته باشیم زیرا رویکرد تهدید محور نسبت به آنان مستلزم هزینه‌های امنیتی برای نظام است و رویکرد فرصتی، متضمن ثبات در برنامه‌ریزی و هدایت و بهره‌برداری از امکانات بالقوه و بالفعل ایرانیان است.مصلحی ادامه داد: اپوزیسیون، جمعیت محدودی است گرچه صدای این اقلیت پژواک بسیار بالایی دارد و سرویس‌ها امکانات سنگین و قابل توجهی در اختیار آنان قرار می‌دهند و بر این اساس پژواک صدای آنها وسیع است

کد خبر 124048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز