چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۰

همشهری آنلاین: دانشمندان ناسا بعد از 30 سال با انجام بررسیهای جدیدی بر روی نتایج یافته‌های مریخ نورد "وایکینگ 1" شواهدی دال بر وجود مواد آلی در خاک مریخ را پیدا کردند

وایکینگ 1

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوشگر مریخ نورد وایکینگ 1 بیش از 30 سال قبل ماموریت خود را با هدف یافتن نشانه ‌هایی از حیات بر روی سیاره سرخ انجام داد اما در آن زمان نتوانست هیچ ماده آلی در خاک مریخ پیدا کند.

اکنون دانشمندان ناسا با انجام یک آزمایش جدید تائید کردند که بر روی مریخ مواد آلی وجود دارند و این کاوشگر در کشف آنها موفق بوده است.

این تحقیقات جدید از آگوست 2008 و بر روی نمونه خاک‌های به جا مانده بر روی قاشقک‌های کاوشگر دیگر ناسا یعنی "فونیکس" آغاز شد و توانست وجود گروهی از ترکیبات اکسیژن دار که با عنوان "پرکلرات" شناخته می‌شوند را کشف کند.

به همین دلیل این محققان آزمایش مشابهی را بر روی نتایج بررسی‌های کاوشگر وایکینگ انجام دادند. در حقیقت 30 سال قبل، زمانی که بر روی نمونه خاک جمع آوری شده توسط وایکینگ آزمایش شد، وجود پرکلرات در این خاک کشف شد اما در آن زمان دانشمندان اظهار داشتند که این خاک منشا زمینی دارد و درواقع گرد و غباری است که از زمین بر روی این کاوشگر نشسته بوده است.

اکنون این دانشمندان نمونه خاک بیابان آتاکاما در شیلی را مورد بررسی قرار دادند. خاک این منطقه از زمین بیشترین شباهت را به خاک مریخ دارد. به این ترتیب موفق شدند همان مواد شیمایی که وایکینگ یافته بود را در این خاک پیدا کنند و شباهت این دو نمونه خاک را با نمونه خاکی که فونیکس جمع آوری کرده بود نشان دهند.

نتایج این تحقیقات، فرضیه آلودگی وایکینگ به گرد و غبارهای زمینی را رد و تائید کرد که این کاوشگر واقعا موفق به پیدا کردن مواد آلی در خاک سیاره سرخ شده است.

سیاره شناسان ناسا در این خصوص اظهار داشتند: "کشف مواد آلی شاهدی دال بر وجود حیات بر روی مریخ نیست بلکه فقط نشان می‌دهد که بر روی سیاره مواد آلی نیز وجود دارند."