سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

وهمشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای زارت بهداشت با اعلام اینکه وارد فصل آنفلوانزا شده ایم از گسترش این بیماری طی روزهای آینده در کشور خبر داد و گفت: دانش آموزان بیش از سایر افراد جامعه در معرض خطر آنفلوانزا هستند.

آنفلوآنزا

به گزارش مهر، دکتر محمد‌مهدی گویا در نشست خبری در مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت افزود: این بیماری در استانهای خراسان رضوی، قم، همدان، تهران، اصفهان و شیراز مشاهده شده است که البته موضوعی غیرعادی نیست.

 وی با اشاره به اینکه دانش آموزان بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا قرار دارند، گفت: فردی که به آنفلوآنزا مبتلا شده است باید مرتب دستهایش را بشوید چرا که این ویروس از طریق دست و تنفس منتقل می‌شود.

 گویا با تاکید بر اینکه درمان آنفلوانزا نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارد و با مصرف قرص استامینوفن و مایعات فراوان در مدت 3 تا 5 روز خوب می‌شود، افزود: بیماران مبتلا به عوارض قلبی و ریوی، سالمندان بالای 65 سال، کودکان، مبتلایان با نارسایی کبد و کلیه، افرادی که شیمی درمانی می‌کنند و زنان باردار، از جمله افراد پرخطری هستند که باید واکسن تزریق کنند و اگر دچار علائم خفیف بیماری شدند به پزشک مراجعه کنند.

 رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت ادامه داد: مبتلایان به این عارضه از تماس با دیگران پرهیز کنند که در این صورت شانس انتقال بیماری کم می‌شود اما متاسفانه به این نکته توجه نمی‌شود و این موضوع به خصوص در بین دانش‌آموزان شدیدتر است.

 وی اضافه کرد: باید در نظر داشت: دانش‌آموزانی که دارای بیماری زمینه‌ای ریوی مانند آسم و بیماری قلبی هستند در صورت ابتلا به آنفلوآنزا جانشان به خطر می‌افتد.

 گویا در تشریح علائم آنفلوانزا به تب، سرفه، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، آب ‌ریزش چشم، اسهال و علائم شدیدتر مانند عفونت ریوی شدید اشاره کرد و گفت: برای همه موارد شدید این بیماری امکانات لازم در کشور وجود دارد و بخشهای ایزوله برای موارد شدید و بخشهای بستری برای موارد غیرشدید تدارک دیده شده است اما باید در نظر داشت این بیماری در بیشتر اوقات نیازی به بستری شدن ندارد.

 رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با بیان اینکه نمی‌توان مرزی بین علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی قائل شد خاطرنشان کرد: آنفلوانزا همان علائم سرماخوردگی را دارد اما شدیدتر است به خصوص بدن درد و تب در این عارضه با شدت بیشتری مشاهده می‌شود و طول مدت بیماری نسبت به سرماخوردگی بیشتر است.

 وی با عنوان این مطلب که ظرف روزهای آینده احتمالا شاهد افزایش این بیماری هستیم، یادآور شد گفت: واکسن آنفلوانزای فصلی به اندازه کافی در داروخانه‌‌ها وجود دارد.

کد خبر 124929
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز