گروه اجتماعی: نرخ بازگشت به زندان در گروه‌‏های ویژه‌ای که تحت مراقبت‌‏های بعد از خروج بوده‌اند، به کمتر از 5 درصد و در برخی موارد به 3 درصد رسیده است.

معاون سلامت و اصلاح و تربیت سازمان زندان‌‌ها  ضمن اعلام این مطلب در همایش عملیاتی کردن تفاهم بین وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان‌‏ زندان‌‏ها، که خبر آن را  ایلنا منتشر کرد، گفت: نرخ بازگشت زندانیان در یک دهه قبل، حدود 38 درصد بود؛ اما با تلاش‌‏های صورت گرفته نرخ بازگشت مجدد به زندان بعد از آزادی به 19 درصد کاهش یافته است.


پرویز افشار، افزود: حدود 20 درصد از زندانیان بعد از آزادی تحت مراقبت بعد از خروج زندان‌‏ها قرار می‌‏گیرند که همین مراقبت‌‏ها، بازگشت مجدد آنان به زندان را تا حد قابل توجهی کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه زندان به عنوان قدم آخر برای افرادی است که نظام از آنان قطع امید کرده است، خاطرنشان کرد: این افراد عمدتاً رفتارهای بزهکارانه دارند و با ناامیدی به سیستمی فرستاده می‌‏شوند تا افراد دیگر جامعه تحت تأثیر رفتارهای ناشایست آنان قرار نگیرند.افشار افزود: بخش قابل توجهی از زندانیان جدید یکی از اعضای درجه اول یا دوم زندانیان قدیمی هستند و این موضوع به خوبی نشان می‌‏دهد که چگونه حضور نان‌‏آور خانواده در زندان، می‌‏تواند منجر به متلاشی شدن خانواده شود.


وی با اشاره به اینکه در ابعاد اقتصادی و اجتماعی، برای تحت پوشش دادن زندانی و خانواده او اقداماتی انجام شده است، تصریح کرد: یک سوم اعتبارات مربوط به حمایت از زندانیان و اشتغال آنان از طریق انجمن‌‏های حمایت از زندانیان به یکی از اعضای خانواده زندانی داده می‌‏شود تا بتواند در زمان نبود فرد زندانی خانواده را اداره کند.


وی با اشاره به امضای تفاهم‌‏نامه بین سازمان زندان‌ها و وزارت کار و امور اجتماعی برای اشتغال زندانیان گفت: به موجب این تفاهم نامه مقرر شده 15 هزار فرصت شغلی با سرانه 10 میلیون تومان برای هر نفر در قالب بنگاه‌‏های اقتصادی کوچک برای مددجویان ایجاد شود تا این افراد بتوانند با این مبلغ زمینه اشتغال خود را فراهم کنند.


 اشتغال‌‏زایی برای مددجویان
مدیرکل دفتر برنامه‌‏ریزی اشتغال و حرفه‌‏آموزی سازمان زندان‌‏ها نیز گفت: با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی زمینه اشتغال‌‏زایی برای 15 هزار نفر از مددجویان فراهم شده است.  مرتضوی، مدیرکل دفتر برنامه‌‏ریزی اشتغال و حرفه‌‏آموزی سازمان زندان‌‏ها، در این همایش گفت: برنامه‌‏های اشتغال در زندان در 3 محور درون زندان‌‏ها با موضوعیت بنگاه تعاون حرفه‌‏آموزی، خانواده زندانیان با موضوعیت انجمن حمایت از زندانیان، زندانیان آزاد شده با موضوعیت مراکز مراقبت بعد از خروج دنبال می‌‏شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌‏ریزی اشتغال و حرفه‌‏آموزی سازمان زندان‌‏ها گفت: ایجاد فرصت‌‏های شغلی برای 30 هزار نفر از مددجویان به عنوان یک برنامه اصلی در سازمان زندان‌‏ها دنبال می‌‏شود که با همکاری وزارت کار زمینه اشتغال 15 هزار نفر تاکنون فراهم شده است.


ساخت 39 زندان جدید
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها محمد علی زنجیره‌ای، مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان زندان‌‌ها نیز گفت: اگر بودجه لازم در اختیار ما قرار گیرد، می‌‏توانیم ظرف دو سال، ساخت ٣٩ زندان را در کشور به پایان رسانده و آنها را مورد بهره‌‏برداری قرار دهیم. وی افزود: برای ساخت زندان‌‏های جدید در کشور شرایط و وضعیت هر استان در نظر گرفته شده و استان‌‏هایی که بدترین وضعیت را دارند، برای ساخت زندان جدید در اولویت قرار دارند.

 
زنجیره‌ای خاطرنشان کرد: برخی استان‌‏های بزرگ مانند استان فارس در اولویت ساخت زندان جدید قرار دارند و در شهرستان‌‏های فسا، نیریز، لار و نور‌آباد زندان‌‏های جدید ساخته می‌‏شود. وی با اشاره به ساخت دو زندان در شوشتر و رامهرمز استان خوزستان، یادآور شد: در شهرستان ابهر استان زنجان و شهرستان‌‏های اهر، سراب و میانه استان آذربایجان شرقی در اولویت‌‏های ساخت زندان‌‏های جدید قرار دارند.

کد خبر 12488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز