همشهری آنلاین: در نشست خبری تشریح برنامه‌های سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان عنوان شد: نشست‌هایی به منظور پیشنهاد و بررسی تشکیل «اتحادیه جهانی فعالیت‌های قرآنی دانشجویان مسلمان» به هنگام برگزاری این رقابت‌ها در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) نشست خبری تشریح برنامه‌های سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان امروز، 11 دی‌ماه، در محل دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست «محمدحسین یادگاری» رئیس جهاد دانشگاهی، اهم اهداف برپایی این مسابقات را اتحاد دانشجویان حول محور قرآن کریم، تعامل علمی نخبگان مسلمان و افزایش نشاط روحی و معنوی دانشجویان و ترغیب و تشویق دانشجویان و دانشگاهیان برای حضور بیشتر در فعالیت‌های قرآنی برشمرد.

فعالیت‌های پژوهشی و میان رشته‌ای با محوریت قرآن؛ برنامه آتی جهاد دانشگاهی

وی برنامه‌های آتی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی را توجه به فعالیت‌های پژوهشی و میان رشته‌ای با محوریت قرآن کریم اعلام کرد و افزود: راه‌اندازی سرویس‌های جدید خبری کارآمد و متناسب با نیازهای جامعه در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، تجهیز و تقویت کانون‌های قرآن دانشجویی، انتشار فصلنامه میان‌رشته‌ای فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و توجه ویژه به شعب جهاد دانشگاهی در استان‌ها از دیگر برنامه‌های این سازمان قرآنی است.

یادگاری حضور دانشجویان مسلمان جهان در کشورمان را عامل موثری در اتحاد جهانی مسلمانان عنوان و تصریح کرد: در راستای ترویج و تبلیغ هرچه بیشتر و بهتر قرآن کریم از سوی جهاد دانشگاهی، انتخاب روزی به عنوان روز ملی قرآن و نیز طرح روز جهانی قرآن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است و امیدواریم به زودی تصمیم مناسبی برای این طرح‌ها اتخاذ شود.

فضای استان خراسان رضوی قرآنی خواهد شد

حجت‌الاسلام والمسلمین «ناصری‌پور» نماینده تام‌الاختیار استاندار خراسان رضوی در ستاد اجرایی سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، نیز در ادامه این نشست خبری از تشکیل جلسات و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این مسابقات از شش ماه قبل و تشکیل ستاد اجرایی با حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی خبر داد و افزود: فضای استان خراسان رضوی در ایام میزبانی این مسابقات توسط مسئولان شهری مشهد مقدس، قرآنی خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه‌های متنوع قرآنی نه‌تنها در شهر مشهد بلکه در شهرهای مجاور همچون نیشابور نیز در نظر گرفته شده است که شامل؛ چهار محفل قرآنی در مساجد مشهد و نیشابور و رواق امام خمینی (ره) حرم علی ابن موسی الرضا (ع) با حضور قاریان بین‌المللی، دیدار از موزه آستان قدس رضوی، برپایی نمایشگاه محصولات قرآنی، حضور در جلسات قرآنی که قدمت طولانی در زمینه تربیت قاریان ممتاز و بین‌المللی داشته است، دیدار با مسئولان آستان مقدس رضوی است.

برنامه‌های قرآنی برای دانشگاه‌های خراسان رضوی در نظر گرفته شده است

ناصری‌پور ادامه داد: برنامه‌های قرآنی نیز برای دانشگاه‌های سطح این استان در نظر گرفته شده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته زمینه را برای حضور عموم مردم شهر مشهد، اعم از زائران و علاقه‌مندان برای حضور در این رقابت‌ها از دیگر شهرهای این استان مهیا ساخته‌ایم و صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی نیز ویژه برنامه‌هایی را به هنگام برپایی مسابقات تهیه و پخش خواهد کرد.

«مهدی فیض» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، نیز در ادامه نشست خبری تشریح برنامه‌های سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تعلق روحی و انس بیشتر با آیات قرآن کریم را از اهداف جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس برشمرد و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرموده‌اند: «هرچند ممکن است بسیاری از دولت‌ها با ما همراه نباشند، اما قلوب ملت‌ها با ما همراه است.»، گفت: این قلوب، سرمایه‌ای گرانقدر است که باید از آن بهره گرفت و برگزاری رقابتی قرآنی در سطح نخبگان جهان اسلام بهانه‌ای برای حفظ و تقویت این ارتباط بین ملت‌ها با اهداف جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: دانشجویانی که امروز در این مسابقات حضور خواهند یافت، مدیران فردای کشورشان هستند و اگر در حضورشان در ایام برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نگاهی مثبت به ایران پیدا کنند این‌ نگاه سرمایه عظیم و افتخاری برای مجموعه جهاد دانشگاهی خواهد بود.

رویکرد جهاد دانشگاهی به فعالیت‌های قرآنی، بین رشته‌ای است

فیض، رویکرد جهاد دانشگاهی را به فعالیت‌های قرآنی، رویکردی بین رشته‌ای بیان کرد و ادامه داد: پژوهشکده قرآن با نگاهی بین‌ رشته‌ای راه‌اندازی شده است و سال آینده زمانی خواهد بود که می‌توان ثمرات تشکیل این پژوهشکده را اعلام کرد.

«عیسی علیزاده» دبیر سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، نیز در ادامه جزئیات کاملی را از اجرای این مسابقات بیان کرد و افزود: در این دوره از مسابقات بُعد کیفی را مد نظر قرار دادیم و شرکت‌کنندگان در این رقابت بین‌المللی مستندات خود را مبنی بر این‌که حافظ مسلط بر کل قرآن کریم بوده و یا قاری قرآن شناخته می‌شوند به دبیرخانه این مسابقات ارائه کنند و یا دو نفر از اساتید قرآنی آن کشور صلاحیت این قاری و یا حافظ را برای حضور دراین مسابقات به تأیید برسانند که در این زمینه رایزنی‌های فرهنگی ایران در آن کشورها نقش به‌سزایی ایفاء کردند.

بررسی تشکیل «اتحادیه جهانی فعالیت‌های قرآنی دانشجویان مسلمان»

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور ادامه داد: نشست‌هایی به منظور پیشنهاد و بررسی تشکیل «اتحادیه جهانی فعالیت‌های قرآنی دانشجویان مسلمان» به هنگام برگزاری این رقابت‌ها در مشهد مقدس برگزار می‌شود، همچنین شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از بدو برگزاری این مسابقات بر چرخشی برگزار شدن این رقابت‌ها در سایر کشورها تأکید داشته است و سعی بر آن است تا پس از برگزاری سومین دوره در ایران، به دنبال برگزاری چهارمین دوره در کشور دیگری با محوریت دبیرخانه دائمی در ایران، باشیم.

حضور نمایندگان 40 کشور در این رقابت‌ها

وی در ادامه از حضور نمایندگان 40 کشور در این رقابت‌ها خبر داد و افزود: در سومین دوره مسابقات شاهد حضور نمایندگانی از دو کشور مصر و مالزی خواهیم بود و نماینده‌ای از کشور عربستان حضور نخواهد داشت و البته حضور نداشتن نماینده‌ای از عربستان خارج از چهارچوب فعالیت‌ها و وظایف برگزار‌کنندگان این رقابت‌ها است.

اسامی داوران خارجی و داخلی

علیزاده در ادامه برگزاری اسامی داوران خارجی و داخلی را که در مجموع 19 نفر هستند، چنین اعلام کرد: «عبدالرسول عبایی»، رئیس هیئت داوران و «محمد عباسی، هاشم روغنی، سید‌جواد سادات‌فاطمی، مستفید و درایتی» داوران انتخابی از کشورمان هستند و «امیر آقایی» هادی حافظان قرآن کریم در این دوره از مسابقات خواهد بود، همچنین استادان «سلیمی»، «خاکی»، «دولتی» و «شیخ ابوالعینین شعیشع» اعضای شورای عالی نظارت این دوره از مسابقات هستند؛ از کشورهای سوریه، لبنان، ترکیه، مصر و عراق و اندونزی نیز در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به داوری می‌پردازند.

جوائز نفرات اول تا سوم

وی جوائز نفرات اول تا سوم در رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن کریم را به ترتیب نفر اول 10 میلیون تومان، نفر دوم هشت میلیون تومان و نفر سوم پنج میلون تومان اعلام کرد.

برگزاری دو نشست علمی در حاشیه مسابقات

علیزاده در ادامه از برگزاری دو نشست علمی در حاشیه مسابقات خبر داد و افزود: نشست علمی تبادل‌نظر در مورد «اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی» با حضور دکتر محمدباقر خرمشاد، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نیز نشست «حرکت به سوی زندگی قرآنی» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید محمدی» قائم‌مقام قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر «علمی» برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برای حضور در مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان دعوت به عمل آمده است و نیز در این مراسم دکتر «صدری» پیام کمیسیون ملی آیسسکو به این دوره از مسابقات را قرائت می‌کند.

کد خبر 124607
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز