چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه شهری: وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر تهران ظهر چهارشنبه 8 دی بار دیگر در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

آلودگی هوا

اعلام شرایط ناسالم در وضعیت هوای تهران در حالی در روز چهارشنبه صورت ‌گرفت که پیش‌تر نسبت به افزایش آلاینده‌ها پس از بازگشت به شرایط ناسالم هشدار داده شده بود. گزارش‌های رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا وابسته به شهرداری تهران به‌عنوان تنها مرجع گزارش‌های وضعیت آلاینده‌ها به‌دلیل قطع بودن دستگاه‌های سنجش آلودگی‌هوا وابسته به سازمان محیط‌زیست‌، روز گذشته بار دیگر از قرار داشتن هوای تهران در شرایط ناسالم خبر داد.

این موضوع باعث شد تا کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران عصر دیروز برای چندمین‌بار در طول ماه‌های گذشته و به‌منظور اتخاذ تدابیر کاهش آلودگی هوا تشکیل جلسه دهد. گزارش‌های دریافتی از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران وابسته به شهرداری بیان می‌کند که ذرات معلق کوچک‌تر از2.5  میکرون روز گذشته عدد 147 را نشان داده درحالی‌که روز قبل از آن به 152 رسیده بود.

بنابراین ذرات کوچک‌تر از 2.5  میکرون در هوای تهران دیروز کاهش یافت. دی‌اکسید نیتروژن موجود در هوا نیز به مرز ناسالم رسید و عدد 100 را به‌خود اختصاص داد. گزارش‌ها حاکی است به‌رغم آنکه در دیگر آلاینده‌ها نیز روند نزولی رخ داده است ولی وضعیت هوای تهران دیروز همچنان در شرایط ناسالم قرار داشت. براساس شرکت کنترل کیفیت هوا دیروز همچنین مناطق 16 و 19 تهران وضعیت بسیار نامطلوبی در آلودگی هوا داشتند‌ تا جایی که ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5  میکرون در هوای این مناطق تا ظهر از مرز 200 واحد نیز گذشت.

دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران همچنین گزارش دادند، ذرات معلق کوچک‌تر از 10 میکرون و همچنین ذرات کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران، هر دو تا ظهر دیروز بالاتر از حد مجاز بودند. با وجود این، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران پس از پایان جلسه، به توصیه‌هایی برای تردد در هوای آلوده بسنده کرد. این کمیته به بیماران قلبی و تنفسی و جانبازان شیمیایی توصیه کرد از تردد در شهر و ورزشکاران از فعالیت بدنی در هوای آزاد پرهیز کنند. همچنین به مردم هم توصیه شد از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل هوای تهران نیز با اشاره به اینکه از چهاردهم آبان‌ماه سال‌جاری تاکنون شاخص کیفیت هوای تهران برای 5 روز در شرایط «هشدار» قرار داشت، پیش‌بینی کرد که شاخص کیفیت هوای تهران تا اواسط روز جمعه در شرایط «ناسالم» باقی بماند و همچنان بر غلظت آلاینده‌ها افزوده شود.

جباری، مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز با اشاره به اطلاعیه‌ها و اخطار‌های آن سازمان نسبت به پایداری هوای تهران گفت: از روز سه‌شنبه شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «هشدار» قرار گرفت اما بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد سامانه‌ای از شمال غرب کشور تا اواسط روز جمعه وارد تهران شده و بدین‌ترتیب از اواخر وقت جمعه تا روز یکشنبه شاهد ناپایداری جوی در پایتخت باشیم.

وی همچنین ورود این سامانه را قابل توجه ندانست اما گفت که حرکت قائم و افقی باد در تهران موجب کاهش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد. نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی همچنین از وجود جو پایدار تا اواخر امروز در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور خبر داده است.

درحالی‌که کارشناسان، خبر از افزایش آلاینده‌ها تا اواسط روز جمعه می‌دهند سید شریف حسینی نماینده عضو کمیسیون شهری مجلس، دولت را ملزم به تشکیل کارگروه تعیین استراتژی درازمدت در رفع آلودگی هوای تهران و براساس مشارکت مردم دانست و گفت: برای حل موضوع آلودگی هوا نباید به‌دنبال مقصر بود بلکه باید ابتدا خود را مقصر دانست تا به‌دنبال مرتفع کردن آن رفت.

وی گفت: نخستین بار نیست که آلودگی هوای تهران اتفاق می‌افتد و آخرین بار هم نخواهد بود؛ اما مسئله مهم آن است که برنامه مشخص و بلندمدتی برای رفع آن وجود داشته باشد. به گفته این نماینده مجلس، اتخاذ راهکارهای مقطعی و کوتاه‌‌مدت از سوی مسئولان دولتی و البته پس از بحران، کارساز نیست.

وی همچنین با اشاره به عوامل مؤثر در آلودگی هوا همچون خودروهای فرسوده، کیفیت سوخت بنزین و گازوئیل و تولید خودروهای غیراستاندارد داخلی افزود: سازمان محیط‌زیست در صدور پروانه و مجوز برای ساخت کارخانه‌ها تنها مسئله آمایش سرزمین را مدنظر قرار می‌دهد؛ درحالی‌که به دستگاه‌های استفاده شده در کارخانجات تولیدی آلاینده توجهی نمی‌کند.

احسان مرادی یک کارشناس هواشناسی در اصفهان نیز روز گذشته اعلام کرد: از این به بعد، روزهای آلوده زیاد خواهیم داشت و در صورت تداوم این روند آلودگی‌ها تا پایان زمستان نیز ادامه می‌یابد. به گفته وی، تا زمانی که در کلانشهرها جلسات مربوط به شرایط اضطراری وضع هوا در دقیقه 90 و وقت تعطیل کردن شهرها برگزار می‌شود و حتی گاهی این جلسات تلفنی است باید منتظر فرود آمدن دود و ذرات معلق از آسمان بود.

کد خبر 124442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز