همشهری‌آنلاین: چند ماهی بعد از درگذشت محمد نوری، چهره‌نامدار عرصه موسیقی‌آواز کلاسیک ایران،جمعی از علاقه‌مندان و شاگردان وهمکارانش جایزه‌ای را به ‌یاد و نام او برگزار خواهند کرد.

جایزه محمد نوری

به گزارش همشهری‌آنلاین در نشستی که صبح روز چهارشنبه،8 دی،در محل خانه هنرمندان برگزار شد،دکتر محمد سریر، محمدرضا صادقی(از شاگردان آواز استاد) و  مهران فرهادی(سردبیر ماهنامه سینما -تئاتر) حضور داشتند که درباره جایزه محمد نوری که قرار است در روزهای  28، 29 و 30 بهمن ماه در سالن همایشهای برج میلاد برگزارشود توضیحاتی دادند.

در ابتدای این نشست دکتر محمد سریر، مدیر عامل خانه موسیقی که چند اثر مشترک با زنده‌یاد محمد نوری داشت و قرار است در این سه‌شب هم کنسرتی را رهبری کند، گفت: شاید تعجب کنید من را در کارهای صحنه ای می‌بینید چون کمتر در کارهای صحنه حضور داشتم اما در این مورد خاص خود را موظف می‌دانم این کار را انجام دهم، چون معتقدم این افقی که به وسیله این هنرمند بزرگ در زمینه آواز باز شده را با هم بیشتر مرور کنیم و برای نسل‌های آینده حفظش کنیم.

وی افزود : در این گرامیداشت ما بیشتر به دنبال چشم‌اندازهای هنری نوین و سازنده‌ای هستیم که طی چند دهه و بین چند نسل رواج داشته و به عنوان یک موسیقی پاک و آموزنده و در عین حال جذاب که در خانواده ها روان بوده را به طور شایسته‌تری معرفی کنیم و اگر در ابعاد مختلف، هم کسانی که در زمینه اقتصاد موسیقی دل نگرانی هایی دارند و هم از نظر وجوه هنری این کار خوب انجام شود، می‌تواند چراغ راهی برای آینده باشد.

مدیر عامل خانه موسیقی با اشاره به شخصیت محمد نوری گفت: محمد نوری تنها یک موسیقی دان برجسته و یک هنرمند نبود. او از کسانی بود که طیف گسترده دانش و بینش شان تضمین و پشتیبان هنرشان بوده است و باید بدانیم این ماندگاری به این سادگی‌ها نیست. قطعا در پشت آن دانش و بینش گسترده، معنویت و درونیاتی است که یک هنرمند در خود دارد و تجلیات آن در دهه‌های مختلف در آثارش مشخص می‌شود. ما سعی داریم این وجه را هم نشان بدهیم و در واقع سعی داریم در این برنامه آثار ایشان را مرور کنیم.

more  محمد نوری و صمیمیت هنرش

در ادامه این نشست مهران فرهادی دبیر اجرایی گرامی داشت محمد نوری با اعلام تاریخ برگزاری این کنسرتها گفت: برای نخستین بار جایزه ویژه محمد نوری اهدا می‌شود که زمان هر ساله در اول دی ماه خواهد بود اما امسال و سال آینده به دلیل تقارن با ماه محرم در بهمن ماه برگزار می شود.

فرهادی افزود: این جایزه را در سه رشته ترانه سرایی ، آهنگسازی و خوانندگی اهدا خواهیم کرد. در واقع ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا یک اتفاق خوب در این سه شب بیافتد و طی این مراسم از تندیس محمد نوری نیز رونمایی خواهد شد و امسال به خاطر یادبود ایشان این جوایز به طور ویژه به کسانی که منتخب هیئت داوران هستند و همکاری گسترده‌ای با مرحوم نوری داشتند اهدا خواهد شد و از سال دیگر به دوستان جوانی که در این عرصه فعالیت دارند تعلق خواهد گرفت.

فرهادی در ادامه افزود: اسامی هیئت داوران که انتخاب کننده برگزیدگان هستند در آینده‌ای نزدیک در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت و سرپرستی گروهی که هیئت داوران را انتخاب خواهند کرد با دکتر محمد سریر خواهد بود. همچنین شرایطی کسانی را که می‌توانند این جایزه را دریافت کنند نیز بزودی منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به نحوه برگزاری این مراسم گفت: شاید عبارت کنسرت مناسب این کار نباشد، ما در واقع مراسم یاد بود مرحوم محمد نوری را برگزار خواهیم کرد ولی برای اینکه این ارکستر علاوه بر کارهایی که مربوط به آثار محمد نوری هست ، یک کار نو هم انجام می‌دهد. البته یکی از این شب ها اختصاص دارد به مراسم اهدای تندیس به کسانی که انتخاب شدند.

 در ادامه دکتر سریر افزود: ما سعی کردیم از دوستانی که در قید حیات هستند و با مرحوم نوری همکاری داشتند استفاده کنیم. البته در این برنامه بعضی از کارهای پخش نشده آقای نوری را هم پخش خواهیم کرد.

همچنین در ادامه دکتر سریر، محمد رضا صادقی را به عنوان سولیست آواز خوب و از شاگردان محمد نوری معرفی کرد که در این برنامه همکاری خواهد داشت.

در خاتمه این نشست فرهادی در باره نحوه بلیط فروشی برای این کنسرت گفت: دو شب از این مراسم فروش بلیط خواهد بود و در شب اهدای تندیس برگزیدگان ، میهمانان ویژه دعوت خواهند شد و بلیط فروشی نداریم. طبیعتا این کار انتفاعی و اقتصادی نیست ولی به دلیل ایجاد نظم برای برنامه و همچنین هزینه های کنسرت و سالن بلیط فروشی داریم اما آن چیزی که در بلیط کنسرت ها به عنوان بلیط های 50 و 60 هزار تومانی جود دارد در این کنسرت نخواهد بود.

کد خبر 124427
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز