مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: امسال بازار خودرو متأثر از برخی مسائل هیچ‌گاه دوره رونق را تجربه نکرد.

خودرو

با این وجود طی هفته گذشته و پس از افزایش نرخ بنزین و حامل‌های انرژی، به‌رغم وعده‌های شرکت‌های خودروسازی داخلی برای کاهش یا تثبیت قیمت و بهبود خدمات پس از فروش،رکود بازار خودرو را تشدیدکرده است.

این شرایط موجب شده تا اکنون بازار خودرو دچار سردرگمی خاصی شده و به خواب زمستانی برود. در واقع رکودی که ماه‌ها پیش آغاز و پس از آلودگی هوا و اجرای طرح زوج و فرد خودروها روند صعودی به خود گرفته بود، اکنون با افزایش قیمت بنزین تشدید شده است.

رکود بازار خودرو پس از اصلاح نرخ بنزین در حالی تشدید شده که با آغاز اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها مدیرعامل ایران خودرو از کاهش 2 تا 5درصدی قیمت 47 محصول تولیدی این شرکت خبر داد.

در چند روز نخست پس از اعلام این خبر برخی تحلیل‌گران بازار رکود بازار خودرو را متأثر از این دیدگاه و انتظار برای اعلام قیمت‌های جدید این گروه خودروسازی قلمداد کردند و در ادامه دست‌اندرکاران شرکت سایپا نیز از تثبیت قیمت محصولات و خدمات پس از فروش خود خبر دادند. اما اکنون با وجود اعلام قیمت‌های کاهش‌یافته محصولات ایران خودرو و ثبات قیمت محصولات سایپا، هنوز بازار خودرو رونقی را تجربه نکرده است.

یک کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی نرخ بنزین رکود بازار خودرو را 10 تا 15درصد افزایش داده است، اعلام کرد: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بازار خودرو تأثیرگذار بوده است؛ به‌طوری که میزان خرید و فروش در این بازار در مقایسه با 3 ماه گذشته با افت 10 تا 15درصدی همراه بوده است.

جلال ریخته‌گر قدیمی با پیش‌بینی اینکه بازار خودرو با رکودی طولانی‌مدت همراه خواهد بود، به پرشین‌خودرو گفت: مباحث مربوط به آلودگی هوا، طرح زوج و فرد شدن و تردد خودروها تنها در 3 روز، طی چند هفته گذشته بازار خودرو را از رونق انداخته و اکنون نیز با اصلاح قیمت بنزین این بازار با سردی و رکود بیشتری روبه‌رو شده است. وی درباره آینده بازار خودرو گفت: با توجه به تعیین قیمت 700تومانی برای بنزین، بخشی از متقاضیان بازار خودرو که بیشتر جوانان 18 تا 20 ساله هستند قادر به تهیه بنزین با این قیمت نبوده و بر این اساس بازار خودرو بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست می‌دهد.

بی‌ثباتی بازار وارداتی‌‌ها

شرایط کنونی موجب شده تا اکنون مشتریان بازار خودرو دچار سردرگمی شده و تثبیت قیمت‌ها را به انتظار نشینند. در واقع رکود حاکم بر بازار خودروهای داخلی موجب شده تا بازار خودروهای وارداتی نیز با بی‌ثباتی مواجه شود؛ به نحوی که اکنون خریداران بیشتر به‌دنبال کسب اطلاع در مورد قیمت خودروها بوده و کمتر کسی قصد خرید یا تعویض خودروی خود را دارد.

افزایش قیمت بنزین موجب شده تا بازار خودروهای وارداتی نیز از شوک بی‌نصیب نماند گرچه مشتریان اینگونه خودروها کمتر دغدغه افزایش نرخ بنزین را نسبت به خودروهای ارزان‌قیمت دارند اما عدم تثبیت قیمت خودروهای وارداتی عاملی برای رکود این بازار بوده و برخی فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با کاهش تمایل مردم به خرید خودرو، قیمت خودروهای دست دوم نیز کاهش یابد.

از رکود تا تثبیت قیمت‌ها

با وجود تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو و کاهش اندک قیمت برخی خودروهای داخلی طی هفته گذشته نیز قیمت بیشتر خودروها در بازار تهران از ثبات نسبی برخوردار بود؛ به نحوی که تندر90 مدلE0 پارس خودرو 12میلیون و 100هزار، مدل E1 نیمه فول آن 13میلیون و 700هزار، مدل فول 14میلیون و تندر90 مدلE2 فول پارس خودرو 15میلیون و700هزار تومان قیمت داشت و قیمت تندر90 ایران خودرو نیز طبق معمول 200هزار تومان ارزان‌تر از پارس خودرو بود. همچنین پژو پارس با ترمز ضد قفل 17میلیون و 600هزار، مدل دوگانه‌سوز 18میلیون و 800هزار و پارس ای. ال. ایکس سفید 21میلیون و460هزار، سمند ال.ایکس تک‌سوز 14میلیون و 400هزار و دوگانه‌سوز 16میلیون و 400هزار تومان قیمت داشت.

همچنین پژو206 معمولی با ترمز ضد قفل 13میلیون و 900هزار، با ترمز ضد قفل و کیسه ایمنی هوا 14میلیون و 200هزار، پژو206 SD مدل V9 19میلیون و 500هزار، مدل V8 16میلیون و850هزار و مدل V20، 14میلیون و 650هزار تومان معامله شد. پژو روآ بدون ترمز ABS نیز 8میلیون و 400هزار، روآی دوگانه‌سوز 9میلیون و 350هزار، پژو405 تک‌سوز 13میلیون و 450هزارو دوگانه‌سوز 14میلیون و 800هزار تومان خرید و فروش شد.

گرند ویتارای ایران‌خودرو نیز با قیمت 25میلیون تومان در پایین‌ترین مدل دنده دستی و 45میلیون تومان در بالاترین مدل دنده اتوماتیک قیمت داشت. در گروه سایپا نیز پراید معمولی تک‌سوز سفید 7میلیون و 800هزار، نقره‌ای و مشکی 7میلیون و 850هزار، پراید معمولی دوگانه‌سوز 9میلیون و 150هزار، پراید هاچ‌ بک 8میلیون و 250هزار و ریو 14میلیون و 250هزار تومان فروخته شد.

کد خبر 124355

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز