مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: نحوه فروش و ارائه خدمات پس از فروش خودرو به مشتریان از جمله موضوعاتی است که طی سال‌های اخیر گلایه‌های مصرف‌کنندگان و وعده‌های سیاستگذاران برای رفع مشکلات موجود در این خصوص را به‌دنبال داشته است.

خودرو

 شاید بتوان تصویب دو قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و ارتقای کیفی خودرو و سایر کالاهای صنعتی را مهم‌ترین پیامد این نارضایتی‌ها قلمداد کرد؛ با این وجود این قوانین نیز در پیچ‌و‌خم اجرا مانده و نتوانسته است حقوق اولیه دارندگان خودروهای ساخت داخل را تأمین کند.

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که با نگاهی به آگهی‌های تبلیغاتی شرکت‌های خودروسازی داخلی در مورد عرضه خودرو به‌صورت اقساطی یا تحویل فوری، نسبت به پیش‌خرید خودروهای وطنی اقدام کرده‌اند اما با سر رسید موعد مقرر، خبری از عمل‌کردن خودرو‌ سازان به تعهداتشان نشده است. با این شرایط چاره‌ای جز پیگیری برای دریافت خودرو از طریق این شرکت‌ها یا سایر مراجع قانونی برای شما باقی نمانده است اما با کمال تأسف مشاهده می‌شودکه حتی این پیگیری‌ها هم قادر به استیفای حقوق شما نبوده و در نهایت مجبور به دریافت خودرو ثبت‌نام‌شده با تاخیر طولانی، انصراف از خرید خودرو یا دریافت خودرو جایگزین با شرایط تعیین‌شده توسط شرکت‌های خودروسازی شده‌اید.

گلایه‌های یک مصرف‌کننده

عدم‌پاسخگویی شرکت‌های خودروسازی داخلی به تعهدات تحویل خودرو یا ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب اکنون به سناریویی تبدیل شده است که اغلب دارندگان خودروهای ساخت داخل یک یا چند بار با آن مواجه شده‌اند. یکی از خریدارانی که در 15اسفندماه سال گذشته برای دریافت خودرو پژو آریان دوگانه‌سوز (دارای ترمز ای.بی.اس و کیسه هوا) با تاریخ تحویل 20روزه با شرایط تعیین‌شده پیش‌فروش توسط یکی از نمایندگی‌های فروش شرکت ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده در نامه‌ای به مدیرعامل این شرکت آورده است، با گذشت 2هفته این نمایندگی اعلام کرده است که براساس بخشنامه شرکت مذکور فعلا امکان تحویل این خودرو با کیسه ایمنی هوا و ترمز ‌ای‌بی‌اس وجود ندارد.

از آنجا که در خرید خودرو ایمنی از جمله موضوعات مورد توجه اینجانب است، خواستار جایگزین‌شدن این خودرو با تندر90 شدم اما با کمال تأسف اعلام شد که فعلا کیسه هوا نداریم و امکان جایگزینی خودرو شما با هر خودرو دیگری به جز تندر90 وجود دارد. این مصرف‌کننده در بخش دیگر نامه‌ خود به جواد نجم‌الدین آورده است: با توجه به اینکه استفاده از این خودرو در ایام نوروز را مد نظر داشتم از دریافت خودرو جایگزین منصرف شده و خواستار تسریع در تحویل خودرو ثبت‌نامی شدم اما نتیجه‌ای نداشت. وی با اشاره به اینکه پیش از عید شرکت ایران‌خودرو بارها در رسانه ملی تبلیغ می‌کرد که هیچ‌کس در راه نمی‌ماند، نوشته است، اتفاقا این جمله برای بنده مصداق نداشت و در ایام نوروز در راه ماندم. این در حالی است که ایران‌خودرو در اسفندماه برای خودرو تندر90 نیز پیش‌فروش و تحویل فوری داشته است.

شکایت کجا برم؟

با بی‌نتیجه‌ماندن پیگیری‌های این مصرف‌کننده وی نیز مانند بسیاری دیگر از متقاضیان خرید خودروهای داخلی طی نامه‌ای به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواستار استیفای حق خود شده و نوشته است: بسیاری از افراد دیگر مانند اینجانب به‌دلیل خلف‌وعده این شرکت خودروسازی از دریافت خودرو خود در موعد مقرر محروم شده‌اند.

تلاش مجلس

شرایط نابسامان فروش و ارائه خدمات پس از فروش خودرو و گلایه‌های مصرف‌کنندگان نسبت به این موضوع موجب شد تا کمیسیون صنایع و معادن با فراخواندن وزیر صنایع و شرکت‌های خودروسازی به نشست مشترک، پیگیر روند اجرای قوانین مصوب مجلس شود اما نشست مذکور در تاریخ 23فروردین‌ماه امسال به‌دلیل عدم‌مشارکت شرکت‌های خودروسازی و به‌رغم حضور علی‌اکبر محرابیان در این کمیسیون با پرسش‌های غیرخودرویی اعضای کمیسیون به پایان رسید و علت این امر نیز عدم‌هماهنگی در دعوت از میهمانان اعلام شد.

این در حالی است که مصرف‌کننده مذکور با اطلاع از نشست شرکت‌های خودروسازی و وزیر صنایع و معادن با اعضای کمیسیون صنایع مجلس پرسش‌هایی را برای طرح در این جلسه خطاب به شرکت ایران‌خودرو مطرح کرده و آورده است: از مسئولان این شرکت بپرسید که چرا در برنامه‌ریزی صحیح برای فروش و تحویل 20روزه یک خودرو عاجز مانده و عده کثیری را در تعطیلات نوروز سرگردان کرده‌اند؟! وی در پرسش دیگری آورده است: با گذشت حدود یک ماه از پیگیری برای دریافت خودرو مذکور، حتی از دریافت پاسخی توسط مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو نا‌‌امید شده‌ام؛ از مسئولان این شرکت بپرسید علت این بی‌توجهی به حقوق مصرف‌کننده در سال جهاد اقتصادی چیست؟ همچنین کیفیت خودروهای داخلی حتی در مقایسه با کشورهایی مانند چین و ترکیه موجب سرافکندگی صنعت کشور است.

کد خبر 132556

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز