مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، دست‌اندرکاران بخش صنعت و شرکت‌های خودروسازی از تثبیت یا کاهش قیمت برخی خودروهای ساخت داخل خبر داده و اعلام کرده‌اند که اجرای این قانون تأثیر چندانی در افزایش قیمت تمام‌شده تولیدات این شرکت‌ها نداشته و می‌توان با افزایش بهره‌وری، افزایش حداقلی قیمت تمام شده تولید خودرو را جبران کرد.

خودرو

با این رویکرد، ایران خودرو ،کاهش 2 تا5‌درصدی قیمت محصولات خود را براساس فهرست قیمتی اعلام شده اعمال کرد اما دیگر گروه خودروسازی کشور (‌سایپا) بر تثبیت قیمت محصولات خود تأکید داشته است و از سوی دیگر اخباری مبنی بر کاهش 100‌هزار تومانی قیمت خودرو در سال آینده مطرح است.

با گذشت چند هفته از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها شرکت‌های خودروسازی، دست‌اندرکاران بخش صنعت و سازمان حمایت گمانه‌زنی‌های متفاوتی از نرخ خودرو در روزهای پایانی امسال و سال آینده مطرح کردند. اعمال کاهش قیمت خودرو توسط یکی از شرکت‌های خودروسازی در حالی صورت می‌گرفت که دیگر شرکت‌ خودرو‌ساز کشور تمایل چندانی به اعلام کاهش قیمت محصولات خود نداشت و بیشتر وعده تثبیت و افزایش نیافتن قیمت محصولات خود را مطرح و حتی از برخی دیدگاه‌های مطرح شده در زمینه کاهش قیمت خودرو انتقاد کرد. این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان بر اساس عرف جهانی در شرایط افزایش قیمت سوخت باید قیمت فروش خودرو کاهش یابد.

به استقبال کاهش قیمت

چندی پیش وزیر صنایع و معادن اعلام کرد که در مدت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، برخی از شرکت‌های خودروسازی تخفیف‌های قابل توجهی اعلام کرده‌اند و بقیه هم براساس برنامه‌ای که دارند، در حال اقدام برای کاهش قیمت انواع خودرو هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی‌اکبر محرابیان با اشاره به طرح‌هایی که برای کاهش قیمت خودرو بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شده است، افزود: برنامه کاهش قیمت خودرو پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌طور عام طرح خودرو‌سازان بوده است. وی گفت: با توجه به اعلام آمادگی شرکت‌های خودروسازی تاکنون در اغلب خودروها تخفیف‌هایی اعمال شده است.

مصوبه کاهش قیمت

با وجود دیدگاه‌های وزیر صنایع و معادن براساس مصوبه چندی پیش کارگروه تنظیم بازار، خودرو‌سازان موظف شدند قیمت محصولات خود در سال آینده را 100‌هزار تومان کاهش دهند. گرچه هنوز اعلام نظر رسمی در زمینه کاهش قیمت بر مبنای این مصوبه از سوی خودرو‌سازان صورت نگرفته اما به‌نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی چندان از این مصوبه خشنود نیستند؛ چرا که کاهش 2 تا 5درصدی قیمت توسط ایران‌خودرو، پیش از این مصوبه اعلام شده بود و از سوی دیگر چندی پیش مدیرعامل سایپا، در مورد کاهش قیمت محصولات این گروه خودروسازی اعلام کرده بود که مصوبه کار‌گروه هنوز به این شرکت ابلاغ نشده است. با این شرایط به‌نظر می‌رسد خودرو‌سازان قصد ندارند تا پیش از آغاز سال جدید، قیمت محصولات خود در سال1390 را اعلام کنند.

تثبیت قیمت خودرو

چندی پیش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که قیمت خودروهای تولید داخل ثابت باقی می‌ماند. به گزارش این سازمان، پیرو نشست 14‌دی‌ماه کار‌ گروه کنترل بازار و تأکید بر تعدیل قیمت خودروهای تولید داخل، جلساتی برای رسیدگی به این موضوع با حضور خودرو‌سازان بزرگ کشور در سازمان حمایت تشکیل و در این جلسات مقرر شد که خودرو‌سازان داخلی قیمت خودروهای تولیدی خود را تثبیت کنند.

کاهش یا افزایش قیمت خودرو

در حالی که شرکت‌های خودروسازی پاسخ روشنی به مصوبه کارگروه تنظیم بازار برای کاهش 100‌هزار تومانی قیمت خودرو در سال آینده ندادند، چندی پیش دبیرشورای‌عالی قطعه‌سازان، کاهش 100‌هزار تومانی قیمت خودرو در سال آینده را منتفی دانست. ساسان قربانی با اشاره به افزایش قیمت تمام شده تولیدات با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و رشد دستمزد در سال آینده، به فارس گفت: کاهش 100‌هزار تومانی قیمت خودرو در سال آینده منتفی است؛ چرا که قیمت تمام شده خودرو متشکل از عوامل مختلفی مانند قیمت قطعات، ماشین‌آلات، دستمزد و هزینه‌های سر بار است که قطعا در سال آینده با افزایش روبه‌رو خواهند بود.وی تصریح کرد: در سال آینده نه تنها نباید منتظر کاهش قیمت فروش خودرو باشیم، بلکه درصورت تلاش خودرو‌سازان، تثبیت قیمت خودرو یک موفقیت محسوب خواهد شد. همچنین محسن صالحی‌نیا، مدیرکل دفتر ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن، در مورد اینکه به‌نظر کمیته خودرو وزارت صنایع و معادن، آیا در سال آینده خودرو‌سازان مجاز به افزایش قیمت خودرو خواهند بود، به ایسنا گفت: از نظر کمیته خودرو وزارت صنایع و معادن، درخصوص خودروهای پرتیراژ و خودروهایی که در تولید انبوه و در سبد قیمت‌گذاری کمیته خودرو قرار دارند، شرکت‌ها برای افزایش قیمت باید درخواست خود را ارائه کنند.

کد خبر 127783

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز