مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، دست‌اندرکاران بخش صنعت و شرکت‌های خودروسازی از کاهش 100‌هزار تومانی یا تثبیت قیمت خودروهای ساخت داخل خبر دادند.

خودرو

 این وعده گرچه توسط بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کشور به شکلی نمادین اجرایی شد اما دومین خودرو‌ساز کشور از پذیرش آن امتناع کرد و پیگیری‌های سازمان حمایت برای این کاهش قیمت نیز تا‌کنون نتیجه‌ای به همراه نداشته است. به‌رغم محقق‌نشدن این وعده، اکنون موج خزنده افزایش رسمی و غیررسمی قیمت‌ها در سکوت و بی‌خبری دستگاه‌های نظارتی به بازار خودرو رسیده است. این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که نشست شورای سیاستگذاری خودرو به‌عنوان مرجع اصلی قیمت‌گذاری خودروهای داخلی از اسفند ماه سال گذشته برگزار نشده است.

بازار خودرو که در نخستین ماه امسال با رکود و تثبیت نسبی قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد طی هفته‌های اخیر با افزایش رسمی و غیررسمی قیمت برخی خودروهای ساخت داخل یا وارداتی مواجه شده است؛ به‌نحوی که قیمت برخی خودروهای تولید داخل افزایش قیمت 300 تا 500‌هزار تومانی را در بازار تجربه کرده است. علاوه بر افزایش 300 تا 600هزار تومانی برخی انواع پژو‌206 در بازار، حتی اطلاعیه فروش نقدی شرکت‌های خودروسازی نیز بیانگر افزایش قیمت‌ها بود.

پیروی بازار از خودرو‌سازان

این در حالی است که رئیس هیأت سرپرستی اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان اتومبیل تهران، میزان افزایش قیمت‌ها در خودروهای وارداتی را بیشتر از خودروهای داخلی قلمداد کرده و می‌گوید: به‌دلیل مشکلات ثبت سفارش و وارد‌نشدن خودروهای خارجی قیمت این خودروها نسبت به سال گذشته به‌طور میانگین بیش از 10درصد افزایش داشته است. نعمت‌الله کاشانی نسب با بیان اینکه قیمت‌های بازار آزاد خودرو معمولا از قیمت شرکت‌های خودروسازی پایین‌تر است افزود: طی هفته گذشته قیمت برخی انواع خودروهای داخلی مانند 206 افزایش 300 تا 500‌هزار تومانی داشته است. وی با اشاره به اینکه هر گونه افزایش قیمت شرکت‌های خودروسازی باید براساس مصوبه وزارت صنایع باشد تصریح کرد: افزایش قیمت مگان معمولی و اتوماتیک، برخی انواع پژو 206 و پرایدها متأثر از افزایش قیمت توسط شرکت‌های خودروسازی بوده است.

قیمت خودروها در بازار

بازار خودروی تهران در هفته گذشته با نوسان شدید قیمت برخی خودروهای ساخت یا مونتاژ داخل مواجه بود به‌نحوی که در 2 روز پایانی هفته گذشته برخی از این خودروها افزایش قیمت 600‌هزار تومانی را تجربه کردند.در گروه محصولات ایران‌خودرو سمند LX تک سوز طی هفته مذکور در بازار تهران 14‌میلیون و 200‌هزار تومان قیمت داشت و مدل دو‌گانه‌سوز این خودرو یک‌میلیون تومان گران‌تر به قیمت 15‌میلیون و 200‌هزار تومان فروخته شد. پژو پارس سال و دوگانه سوز نیز تنها 50‌هزار تومان اختلاف داشتند. به گزارش ایسنا، پژو پارس سال در حالی 17‌میلیون و 850‌هزار تومان خرید و فروش شد که مدل دوگانه‌سوز آن به قیمت 17‌میلیون و 900‌هزار تومان معامله شد. پژو405 تک سوز نیز 13‌میلیون و 500‌هزار تومان قیمت خورد و مدل دوگانه‌سوز آن با اختلاف 300‌هزار تومانی 13‌میلیون و 800‌هزار تومان خرید و فروش شد.

افزایش قیمت پژو206

پژو206 تیپ 2 با افزایش قیمت 300‌هزار تومانی نسبت به اوایل هفته 14‌میلیون و 500‌هزار تومان فروخته شد و تیپ 6 آن نیز با دنده اتوماتیک 18‌میلیون و 500‌هزار تومان و تیپ 5 آن با دنده دستی 16‌میلیون تومان معامله شد. در خانواده پژو206 اس. دی نیز در حالی که مدل‌های V19 و V20 کمتر در بازار عرضه می‌شد، مدل V1 به قیمت 15‌میلیون و 700‌هزار تومان، V6 در حدود 14‌میلیون و 700‌هزار تومان، V8 در حدود 16‌میلیون و 600‌هزار تومان و V9 با افزایش قیمت 600‌هزار تومانی نسبت به اوایل هفته 19‌میلیون و 900‌هزار تومان فروخته شد. پژو روآ بنزینی ارزان‌ترین محصول ایران خودرو نیز 8‌میلیون و 400‌هزار تومان معامله شد و مدل دوگانه‌سوز آن 9‌میلیون و 400‌هزار تومان قیمت داشت.

قیمت پراید‌ها

از محصولات سایپا نیز ریو 14‌میلیون و 200‌هزار تومان خرید و فروش شد. مگان 2هزار ‌سی.سی پارس خودرو نیز 32‌میلیون و 500‌هزار تومان و ماکسیما 42‌میلیون و 200‌هزار تومان معامله شد. همچنین سایپا 111 با فرمان هیدرولیک 9‌میلیون و 100‌هزار تومان و مدل معمولی آن 8‌میلیون و 700‌هزار تومان خرید و فروش شد. سایپا 131 معمولی نیز 8‌میلیون و 400‌هزار تومان و مدل دارای فرمان هیدرولیک آن 8میلیون و 650‌هزار تومان معامله شد. همچنین ساپیا 132 معمولی 8‌میلیون و 500‌هزار تومان قیمت داشت.

افزایش خزنده قیمت

در هفته مذکور برخی شرکت‌های خودروسازی داخلی که نسبت به پیش فروش و فروش نقدی ( تحویل یک‌ماهه) خودروهای تولید یا مونتاژ خود به مناسبت سالروز آزاد‌سازی‌ خرمشهر اقدام کردند، افزایش قیمت‌های چند‌میلیون تومانی را در قیمت برخی انواع خودروها اعمال کردند که این افزایش قیمت بر قیمت‌های بازار نیز تأثیر گذاشته است به‌نحوی که مگان 1600‌سی‌سی دنده دستی که تا پیش از عید به قیمت حدود 26‌میلیون تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شد اکنون بیش از 29‌میلیون تومان و مگان اتوماتیک 2‌هزار سی. سی با قیمت بیش از 32‌میلیون تومان( فروش نقدی و تحویل یک ماهه) پیش فروش شد.

سکوت شورای سیاستگذاری خودرو

این افزایش قیمت‌ها در حالی اعمال می‌شود که نشست شورای سیاستگذاری خودرو که مقرر بوده تا هر هفته برگزار شود از اسفند ماه سال گذشته برگزار نشده و با این روند مجوزی برای افزایش قیمت خودروهای ساخت یا مونتاژ داخل صادر نشده است. محسن صالحی‌نیا ، مدیرکل ماشین‌سازی‌ و نیرو محرکه وزارت صنایع با اشاره به برگزاری آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو در اسفند سال گذشته به فارس گفت: این جلسات به‌دلیل مشغله محرابیان، وزیر سابق صنایع در سال‌جاری برگزار نشد اما موضوعات مربوط به صنعت خودرو در وزارت صنایع پیگیری شده است.

کد خبر 136329

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز