علی ابراهیمی: بازار خودروهای داخلی که از روزهای نخست امسال با رکود و کاهش تقاضا مواجه بوده با گذشت حدود یک ماه از نیمه دوم سال همچنان با رکود و ثبات نسبی قیمت‌ها مواجه است.

خودرو


گرچه طی ماه‌های اخیر قیمت برخی خودروهای داخلی مانند تندر 90، زانتیا و ریو با برخی فراز و فرودها همراه بوده اما همچنان رکود حاکم بر بازار خودرو موجب شده است تا قیمت خودروهای داخلی با نوسان چندانی همراه نباشد.

با این وجود مباحث مطرح در زمینه ثبت سفارش و واردات یا توقف عرضه برخی خودروهای وارداتی در بازار موجب شده است تا قیمت برخی انواع خودروهای خارجی در بازار با افزایش بیشتری مواجه باشد.

اخبار منتشر شده در مورد توقف عرضه برخی خودروهای وارداتی توسط نمایندگی‌های فروش و عدم‌عرضه برخی دیگر از خودروهای خارجی توسط نمایشگاه‌داران موجب شده تا در چند هفته گذشته قیمت خودروهای وارداتی در بازار با شتاب بیشتری همراه شده و دامنه این افزایش قیمت حتی برخی خودروهای مونتاژ داخل مانند گراند ویتارای فول اتوماتیک، ریو، زانتیا و حتی پراید را نیز در برگیرد. با این وجود در حالی که طی روزهای گذشته بسیاری از خریداران خودروهای خارجی از اعلام توقف عرضه این خودروها در بازار خبر می‌دادند، تازه‌ترین تحولات بازار خودرو حاکی از ازسرگیری فروش خودروهای خارجی در بازار است.

ثبات نرخ ارز و بازگشت وارداتی‌ها

برخی تحولات اقتصادی مانند افزایش قیمت ارز و طلا طی چند هفته گذشته موجب شد تا برخی عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی فروش این خودروها در نمایشگاه‌های سطح شهر را از اوایل هفته گذشته به حالت تعلیق درآورند اما این روزها اخباری از عرضه مجدد این خودروها به گوش می‌رسد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که به اعتقاد برخی نمایشگاه‌‌داران، این تصمیم از سوی شرکت‌های واردکننده خودرو گرفته شده و بازگشت عرضه خودروهای خارجی در بازار را به اجازه این شرکت‌ها مشروط کرده است. این افراد معتقدند تغییر نرخ ارز باعث شده بود تا خرید و فروش خودروهای خارجی در بازار نیز متوقف شود، چرا که قیمت هر محصول وارداتی تحت‌تأثیر قیمت ارز در بازار است. گرچه به اذعان این فعالان بازار در هفته گذشته خرید و فروشی صورت نگرفته تا بتوان میزان افزایش احتمالی یا تغییر قیمت نسبت به گذشته را محتمل دانست.

در واقع شایعه آزاد شدن نرخ ارز در بازار باعث شده بود نمایندگی‌های خودروهای خارجی در کشور، به‌دلیل آنچه از آن به‌عنوان نداشتن اطمینان از وجود ثبات در بازار یاد می‌کردند، فروش خود را به حالت تعلیق درآورند. گرچه به اعتقاد برخی فعالان، بازار کشش افزایش قیمت را داشته اما چون این احتمال نیز وجود داشت که قیمت بالای ارز تثبیت نشود، وارد‌کنندگان نمی‌توانستند قیمت‌ها را افزایش داده و به همین دلیل ترجیح دادند که فروش را متوقف کنند تا نرخ‌ ارز ثابت شود.

با این وجود در روزهای نخست هفته جاری اجازه فروش دوباره خودروهای خارجی در حالی از سوی شرکت‌های وارد‌کننده خودرو داده شد که قیمت خودروهای خارجی که پیش از این متأثر از موانع ثبت سفارش و واردات افزایش را تجربه کرده بود نسبت به دو هفته پیش تغییر عمده‌ای نداشت اما فروش اقساطی خودروهای خارجی که پیشتر مرسوم بود، انجام نمی‌شود و خودروهای خارجی تنها به‌صورت نقدی معامله می‌شوند که خود این مسئله از رونق بازار این خودروها کاسته است.

سوزوکی فول گران شد

از سوی دیگر تازه‌ترین خبرهای از افزایش قیمت سوزوکی کلاس 8 فول اتوماتیک و زانتیا حکایت دارد. به گزارش پرشین خودرو، در حالی که قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود 44میلیون و 350 هزار تومان است خودروی مذکور اکنون با قیمتی معادل 46 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. که به اعتقاد برخی فعالان آپشن‌های جانبی این خودرو دلیل اصلی افزایش قیمت آن بوده است. این شرایط موجب شده تا قیمت کلاس 5 این خودرو که هم‌اکنون 41 میلیون و 200 هزار تومان است نیز با 50 هزار تومان اختلاف قیمت، در بازار به فروش رسد.

از سوی دیگر طی یک ماه اخیر زانتیا با گرانی 5/2میلیون تومانی بیشترین میزان افزایش قیمت در بازار آزاد خودرو را به‌نام خود ثبت کرده است. زمزمه گرانی زانتیا که با اخبار مربوط به خداحافظی این خودرو با خط تولید سایپا دهان به دهان می‌چرخید با توقف تولید، رنگ واقعیت به‌خود گرفت به‌نحوی که طی مدت کوتاهی زانتیا در بازار با رشد چشمگیر قیمت روبه‌رو شد.

با این روند خودروی زانتیا که تا ماه قبل قیمتی حدود 27میلیون تومان داشت هم‌اکنون به قیمت 29 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد تا این خودرو سردمدار گرانی‌ها در بازار بوده و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند احتمال رسیدن قیمت این خودرو به 30 میلیون تومان چندان دور از ذهن نیست.

توقف رشد قیمت تندر90 و ریو

همچنین پس از چند هفته اکنون روند رو به رشد قیمت برخی خودروها مانند تندر 90 در بازار آزاد نیز متوقف شده و این خودرو به ثبات نسبی قیمت دست‌یافت. در یک ماه اخیر تندر 90 مدل E2 حدود 300 هزار تومان ارزان شده و از 16 میلیون و 100 هزار تومان به حدود 15 میلیون و 800هزار تومان تغییر قیمت داده است.

همچنین اخبار مطرح در زمینه توقف صادرات محصولات کیا به ایران منجر به افزایش قیمت انواع پراید و ریو در بازار آزاد شد به‌طوری که قیمت خودرو پراید 132 از 8 میلیون و 100هزار تومان به 8 میلیون و 400هزار تومان و خودروی پراید صبا بنزینی نیز حدود 7 میلیون و 700 هزار تا 7 میلیون و 800هزار تومان قیمت‌گذاری شد. پراید 111 نیز به قیمت حدود 8 میلیون و 800 هزار تومان عرضه شد.

همچنین قیمت ریو در بازار آزاد نیز افزایش یافت و به 13میلیون و 900 هزار تومان رسیده که در مقایسه با ماه قبل رشد 300 هزار تومانی قیمت را تجربه کرد. با این وجود تازه‌ترین خبرها از کاهش قیمت ریو در بازار حکایت دارد به‌نحوی که قیمت این خودرو با افت 200هزار تومانی و از 13 میلیون و 900 هزار تومان به 13میلیون و 700 هزار تومان کاهش یافته است.

کد خبر 118298

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز