دوشنبه ۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه شهری: آلودگی هوای تهران و چند شهر بزرگ کشور که نزدیک به 2ماه است در شرایط ناسالم و گاه در مرز هشدار قرار داشته در میان بی‌تفاوتی مسئولان بار دیگر روند صعودی به‌خود گرفته است.

weather

 

گزارش‌های موجود در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که هوای تهران تا به امروز نسبت به سال گذشته وضعیت بدتری داشته است. به موجب این گزارش‌ها، سال گذشته تعداد روزهای پاک در هوای تهران 20 روز بوده که این میزان در سال 89 و تا به امروز 14 روز بوده است. همچنین روزهای سالم سال گذشته 226 روز بوده که امسال با توجه به وضعیت بد هوا تاکنون 200 روز به ثبت رسیده است. نکته حائز اهمیت دیگر، دوبرابر شدن روزهای ناسالم هوای تهران در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بوده است.

براساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تعداد روزهای ناسالم در سال قبل 34 روز بوده که این میزان در سال‌جاری تا به امروز به حدود دوبرابر و عدد 67 روز ناسالم رسیده است.آمارها بیانگر آن است که وضعیت آلودگی هوای تهران در سال 89 وخیم‌تر از سال گذشته است. این درحالی است که کارشناسان محیط‌زیست شهر تهران و آنها که وضعیت آلودگی هوای تهران را روزانه رصد می‌کنند از بی‌توجهی مسئولان کشوری در امر کاهش آلودگی هوا ابراز تعجب می‌کنند.

عصر دیروز و به موجب آنچه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نشان داده‌اند، هوای تهران در شرایط ناسالم قرار داشت که با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر پایداری وضعیت هوا تا پایان هفته، احتمال افزایش آلودگی‌ها بیشتر می‌شود.

این درحالی است که هوای تهران دیروز نسبت به روز قبل از آن 53 واحد از حد مجاز یکصد واحدی وجود ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون در آن رشد داشته و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز رشد زیادی داشت و از 87 واحد به 99واحد رسید.در همین حال ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران نیز از افزایش غلظت تمامی آلاینده‌ها به غیراز آلاینده منواکسیدکربن که ناشی از احتراق سوخت در موتور خودروهاست خبر دادند.

کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با همشهری از احتمال افزایش بیشتر میزان آلایندگی‌ها براساس آنچه سازمان هواشناسی درخصوص پایداری هوای تهران اعلام کرده خبر داد و گفت: وضعیت ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در هوای تهران به اندازه‌ای است که ماسک‌های شهروندان نیز پاسخگوی کاهش آلایندگی نیست و متأسفانه شهروندان به‌دلیل بی‌اطلاعی نمی‌دانند که این ماسک‌ها تاثیری در جذب ذرات معلق کمتر از2.5  میکرون ندارد مگر آنکه آنها تنها از ماسک‌های جنگی به‌منظور جلوگیری از تنفس این ذرات استفاده کنند.

کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین از بی‌تفاوتی‌ها نسبت به آلودگی هوای تهران و وضعیت ناسالم هوا در این شهر ابراز تعجب می‌کنند.بسطامی کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با انتقاد از بی‌تفاوتی مسئولان و شهروندان در تهران نسبت به وضعیت آلودگی هوا به خبرنگار همشهری گفت: به‌رغم آنکه وضعیت هوای تهران همچنان در شرایط هشدار قرار دارد ولی متأسفانه اقدام خاصی برای بهبود وضعیت هوا صورت نمی‌گیرد. وی افزود: شهروندان باید کماکان و مانند همان روزهایی که وضعیت هوای تهران در شرایط هشدار بود به‌دلیل خطرات ناشی از آلودگی هوا از فعالیت‌های جسمی و بدنی شدید پرهیز کنند.

هشدارها همچنان نسبت به افزایش اختلالات تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی، مرگ‌ومیر زودرس در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و افراد مسن به‌عنوان نشانه‌های تنفس در وضعیت ناسالم آلودگی هوا ادامه دارد.
هادی حیدرزاده مشاور محیط‌زیست شهردار تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری به ضرورت فعال شدن کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور در سطح ملی اشاره کرد و اظهار داشت: کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران براساس قانون تنها در شرایط هشدار تشکیل می‌شود درحالی‌که اساسا نباید اجازه داد وضعیت ناسالم هوا به شرایط هشدار برسد و بعد کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه همین حالا در برخی از انواع آلودگی‌ها هوای تهران در مرز هشدار قرار دارد، گفت: مشکل آلودگی هوای تهران موضوعی مدیریتی است. هنوز برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به مرحله اجرا نرسیده و تنها باید امیدوار بود که وضعیت مقابله با آلودگی هوای تهران از نگاه سازمانی به یک نگاه ملی تبدیل شود.

مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست با اشاره به بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا از سوی سازمان محیط‌زیست گفت: این موضوع نیز در سطح استانی پیگیری می‌شود درحالی‌که برای آلودگی هوا باید در سطح وزیر و مقامات ارشد کشوری تصمیم‌گیری شود چون یک موضوع ملی و کشوری است. به گفته وی، موضوع مقابله با آلودگی هوا به‌دلیل اهمیت آن در برنامه محوری باید از بالا به پایین تسری یابد درحالی‌که متأسفانه کارگروه کاهش آلودگی هوا در سطح ملی تاکنون تشکیل جلسه نداده است. حیدرزاده تاکید کرد: شهرداری تهران همچنان مصرانه تاکید دارد که کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران نیز به‌منظور کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه بدهد.

وی گفت: کماکان توصیه می‌کنیم که شهروندان از تردد در نقاط آلوده شهر خودداری کنند. مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوا نیز توصیه کرده است: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز اجتناب کنند.

 

کد خبر 124236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز