گروه حوادث: مرد جوان پس از بازگشت از مونیخ آلمان، نقشه کلاهبرداری میلیاردی خود را عملی کرد. این مرد با خرید بیش از 1.5 میلیون دلار از طعمه‌هایش، همه پول‌ها را به جیب زد و پا به فرار گذاشت اما چند روز بعد از سوی پلیس دستگیر شد.

سرهنگ عبادالله کریمی

مدتی قبل با مراجعه 11 مرد تاجر به پلیس آگاهی استان گیلان، ماموران در جریان کلاهبرداری1.5 میلیاردی جوان صرافی در شهرستان رشت قرار گرفتند. یکی از شاکیان در تشریح ماجرا به ماموران گفت: چند ماهی بود که با یک صرافی در رشت کار می‌کردیم و به مرد جوانی به‌نام بابک دلار می‌فروختیم. این مرد دلارها را با قیمتی بیشتر از بقیه صرافی‌ها از ما می‌خرید و به همین دلیل مشتری او شده‌ بودیم.

وی ادامه داد: از آنجا که بیشتر ما تاجر مرزی بوده و در مرز آستارا تجارت می‌کردیم، هر از گاهی مبلغ زیادی دلار به این مرد می‌فروختیم و او هم نقدا پول آنها را پرداخت می‌کرد تا جایی که تصمیم گرفتیم وارد تجارت دلار شویم و با خرید ارز از مشتریان خارجی‌مان، آنها را به مرد صراف بفروشیم و از این طریق سود خوبی به جیب بزنیم اما آخرین بار درحالی‌که هر کدام از ما معادل 200 میلیون تومان دلار به این مرد داده بودیم تا پول آن را پرداخت کند، ناگهان متوجه شدیم که وی محل کارش را ترک کرده و ناپدید شده است. ما بیش از 1.5  میلیون دلار به این مرد فروخته بودیم و او بعد از دریافت دلارها پا به فرار گذاشت و بدون بر جا گذاشتن ردی از خودش ناپدید شد.

مسافر مونیخ

درحالی‌که تمامی شاکیان اظهارات مشابهی را مطرح می‌کردند، دستور بازداشت مرد کلاهبردار صادر و تحقیقات برای به دام انداختن او شروع شد. کارآگاهان در نخستین اقدام راهی صرافی‌ای شدند که بابک در آنجا مشغول به کار بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که مرد جوان مقیم آلمان بوده و در شهر مونیخ زندگی می‌کرده است اما از چند ماه قبل به شهرستان رشت برگشته و بعد از کلاهبرداری میلیاردی، دوباره ناپدید شده است.

با این اطلاعات، متهم ممنوع‌الخروج شد و مشخصات او در اختیار تمامی پاسگاه‌های مرزی پلیس و تیم‌های گشتی قرار گرفت.
در شاخه دیگری از تحقیقات، ماموران به پرس و جو از خانواده بابک پرداختند و تمامی افرادی را که احتمال داشت با متهم فراری رابطه داشته باشند زیرنظر گرفتند. با گذشت مدتی، ماموران به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد کلاهبردار میلیاردی از کشور خارج نشده و در خانه‌ای در شهرستان رشت مخفی شده است.

دستگیری در مخفیگاه

جست‌وجوها برای دستگیری متهم وارد مرحله‌ای تازه شد و ماموران با پیگیری سرنخ‌ها توانستند هفته گذشته مخفیگاه این مرد را شناسایی کنند. این محل به محاصره تیم‌های عملیاتی پلیس درآمد و متهم فراری در یک عملیات ضربتی دستگیر شد.

مرد جوان بعد از انتقال به اداره آگاهی به فریب طعمه‌هایش اعتراف کرد و گفت: وقتی به ایران برگشتم، در صرافی مشغول به کار شدم. من دلارها را با قیمتی بیشتر از قیمت بازار از مشتریان می‌خریدم و با قیمت کمتری در تهران به فروش می‌رساندم. گرچه این کار باعث ضرر من شده بود اما اعتماد مشتریان را به من بیشتر کرده بود و آنها هر بار بیشتر از گذشته به من دلار می‌فروختند و بعد از چند روز نقدا پولش را دریافت می‌کردند.

متهم ادامه داد: چند روز پیش درحالی‌که مشتریانم در وسوسه رسیدن به سود میلیونی، جمعا 1.5 میلیون دلار به من داده بودند، فرصت‌ را مناسب دیدم و همه پول‌ها را به جیب زدم و پا به فرار گذاشتم اما بعد از چند‌روز از سوی پلیس دستگیر شدم.

قرار قانونی

سرهنگ عبادالله کریمی، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، گفت: بعد از اعترافات متهم، برای او قرار قانونی صادر شد و تحقیقات برای کشف دلارهایی که وی از طعمه‌هایش کلاهبرداری کرده بود ادامه دارد. وی با اشاره به اینکه وسوسه شدن مالباخته‌ها، مهم‌ترین عامل تشکیل این پرونده بوده، گفت: متهم دلارها را حتی بیشتر از قیمت فروش صرافی به مشتریان می‌خرید که اگر مالباخته‌ها به این مسئله توجه می‌کردند و از خودشان می‌پرسیدند که دلیل این کار او چیست، شاید گرفتار او نمی‌شدند.

کد خبر 124217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز