گروه اقتصادی: کارشناسان صندوق بین‌المللی پول یک هفته پس از اصلاح قیمت‌ها در ایران معتقدند که حذف یارانه‌ها در ایران باید انحراف در اقتصاد را از بین برده و موجب کارآمدی شود.

در گزارشی که سایت صندوق بین‌المللی پول منتشر کرده دونیک گیلیوم و رومان زیتک، 2 اقتصاددان ارشد این نهاد بین‌المللی همچنین معتقدند اجرای اصلاحات حذف یارانه‌ها باید به افزایش صادرات انرژی و کسب درآمد بیشتر برای تزریق به اقتصاد کشور منجر شود.

این دو تاکید می‌کنند که حذف یارانه‌ها با باز‌توزیع بخشی از درآمدهای کسب شده بین مردم و صنایع می‌‌تواند به کاهش مشکلات ناشی از حذف یارانه‌ها منجر شود. این دو اقتصاددان همچنین اظهار امیدواری می‌کنند که این اقدام به افزایش سود در بخش انرژی و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش منجر شود که در نهایت به افزایش تولید منجر می‌شود.

همچنین افزایش قیمت سوخت به کارآمدی صنعت خودرو در ایران منجر می‌شود که سالانه1.5 میلیون خودرو تولید می‌کنند و با قیمت‌های پایین انرژی انگیزه‌ای برای اصلاح تولید‌ خود نداشتند. رومان زیتک تاکید می‌کند با تحقق این امر تولیدات این صنعت در بازارهای صادراتی رقابت‌پذیرتر می‌شوند.

کد خبر 124039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز