همشهری آنلاین: دوران اندیشه‌های اقتصادی لیبرالی متعلق به 30 سال پیش، از نظر صندوق بین‌المللی پول، گذشته است

شبکه خبری او ار اف گزارش داد، دومینیک استراس کان (Dominique Strauss-Kahn) رییس این صندوق روز گذشته در واشنگتن "اجماع واشنگتن" را کهنه خواند.

این شیوه ترکیبی از ابزارهای سیاست اقتصادی را برای ایجاد ثبات اقتصادی مد نظر دارد. مدت‌های طولانی، صندوق بین‌المللی پول از مبلغان ساختار بازار آزاد بود.

استراس کان در سخنرانی برای دانشجویان در پایتخت آمریکا گفت: "اجماع واشنگتن" را اکنون پشت سر گذاشته‌ایم.

به گفته وی، این درسی است که می‌توان از بحران مالی سال‌های 2008 و 2009 گرفت. رییس صندوق بین‌المللی پول افزود: هنگام طراحی چارچوب اقتصاد کلان دنیای جدید، جهت پاندول - دستکم اندکی - باید از سمت بازار به سوی دولت بچرخد.

 موافق مالیات بر فعالیت‌های مالی

وی گفت جهانی‌سازی "صفحه‌ای تاریک دارد که آن شکاف بزرگ و رو به افزایش میان فقرا و ثروتمندان است". در حالی که این دو دسته در بازار تجارت به شکل نابرابری با هم مرتبط هستند، این بیم وجود دارد که جهانی سازی بازارهای مالی به افزایش این شکاف دامن بزند.

استراس کان در همین حال تصریح کرد که رشد پایدار ارتباط مستقیمی با توزیع عادلانه درآمدها دارد. به همین خاطر باید توجه بیشتری به این موضوع داشت.

رییس صندوق بین‌المللی پول گفت: ما نیاز به مالیات بر فعالیت‌های مالی داریم تا صنایع را وادار کنیم برخی هزینه‌های اجتماعی ناشی از فعالیت‌های پرخطر خود را تقبل کنند.

کد خبر 131493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز