جمعه ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه شهری: به‌رغم جلسات متعدد کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران به‌منظور یافتن راهکارهایی برای کاهش آلودگی‌ها، گزارش دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران بار دیگر و با گذشت یک ماه و 3 روز از اعلام وضعیت هشدار آلودگی هوا نشان داد که وضعیت آلودگی هوای تهران باز هم افزایش یافته و از نیمه‌هشدار فراتر رفته است.

آلودگی هوا

مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوای تهران جمعه  19 آذر  اعلام کرد: میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از2.5  میکرون نسبت به روز گذشته افزایش محسوسی نشان می‌دهد.بر این اساس شاخص کیفیت هوای تهران همچنان در شرایط هشدار قرار دارد. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وضعیت پایداری جوی هوا در پایتخت را مورد تاکید قرار داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که پایداری جوی در تهران و افزایش آلاینده‌ها تا روز یکشنبه (فردا) ادامه می‌یابد.

محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران و جانشین رئیس کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران یکی از دلایل افزایش میزان آلودگی هوای دیروز (جمعه) را اجرا نشدن طرح زوج یا فرد عنوان کرد و گفت: چون در روز جمعه طرح زوج یا فرد اجرا نمی‌شود بیشتر شهروندان با خودروهای شخصی تردد می‌کنند و آلودگی هم افزایش می‌یابد.

به گزارش دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران، صبح جمعه میانگین غلظت آلاینده منواکسیدکربن در شهرداری منطقه 19، میدان‌های آزادی و امام خمینی(ره) در شرایط هشدار قرار گرفت. همچنین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در پارک رز، دروس، شهرداری منطقه 16، میدان فتح، آزادی و قلهک در شرایط هشدار بود.

گزارش‌ها در حالی از تداوم وضعیت گذشته آلودگی‌ها خبر می‌دهند که مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل‌ونقل و ترافیک به وضعیت آلودگی هوا در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: کمتر از 2 دهه پیش مکزیکوسیتی آلوده‌ترین شهر دنیا بود، درصورتی‌که در حال حاضر به‌رغم ازدیاد جمعیت و افزایش سرانه خودرو از مشکل آلودگی هوای این شهر کاسته شده و وضعیت هوای آن رو‌به‌بهبود گذاشته است. مهرداد تقی‌زاده افزود: برای حل مشکل آلودگی هوای مکزیکوسیتی نه طرح زوج یا فرد در سطح شهر اجرا شد و نه ساعات کار را یک ساعت تقلیل دادند بلکه یک سلسله اقدامات گسترده با محوریت توسعه حمل‌ونقل عمومی را به انجام رساندند.

وی از توسعه کیفی و کمی حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان کلید حل مشکل آلودگی هوا نام برد و گفت: درصورت توجه به این راهکار کلیدی است که سایر راهکارها مثل معاینه فنی خودروها، اصلاح کیفیت سوخت مصرفی و ایجاد محدودیت برای حرکت خودروهای شخصی معنا پیدا می‌کند و اثربخش می‌شود. تقی‌زاده گفت: حد مطلوب توسعه حمل‌ونقل عمومی تا جایی است که بسیاری از صاحبان خودروهای شخصی به‌علت مطلوبیت سفر با وسایل نقلیه عمومی، به‌صورت داوطلبانه وسیله نقلیه شخصی خود را کنار بگذارند و با ناوگان حمل‌ونقل عمومی سفر کنند.

اظهارات مشاور عالی شهردار تهران در شرایطی صورت می‌گیرد که یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز آبپاشی هوایی انجام شده در سطح شهر تهران برای کاهش آلودگی هوا را بی‌تاثیر خواند. حسین حسنی بافرانی گفت: مشکل آلودگی هوای تهران مزمن و قدیمی است که به خاطر وضعیت جغرافیایی این شهر هر سال شاهد تکرار این اتفاق هستیم.

این نماینده مجلس مشکل آلودگی هوا را مربوط به تمام کلانشهرها دانست و ادامه داد: اصفهان نیز به‌عنوان یکی از کلانشهرهای کشور سال گذشته تنها یک هفته هوای پاک آن هم فقط با کاهش آلاینده‌های هشدار‌دهنده داشت.

حسنی افزود: وقتی حریم 50کیلومتری در شهرستان‌ها و 120 کیلومتری در تهران را شکستیم، وقتی خودروهایی تولید کرده‌ایم که به اندازه لکوموتیو آلودگی ایجاد می‌کنند، وقتی بنزین اکتانش پایین است وگازوئیل،‌گوگردش بالا، وقتی 1500خودرو در روز با همین شرایط شماره‌گذاری می‌شود و از 250 هزار دستگاه خودروی فرسوده تنها 17 هزار دستگاه از رده خارج می‌شود، این هم وضعیت آلودگی هوا خواهد بود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص تبعات آلودگی هوای تهران هشدار داد و گفت: شیوع سرطان در کشور ما در دهه آینده بسیار وحشتناک خواهد بود. اگر همین الان هم مردم در معرض مستقیم هوای تهران قرار بگیرند، احتمال زیادی برای ابتلا به سرطان خون خواهند داشت.

تداوم اجرای طرح زوج یا فرد و بازگشت ساعت‌کاری ادارات به حالت عادی

وضعیت نیمه‌هشدار در آلودگی‌هوای تهران عصر روز جمعه اعضای کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران را دور یک میز نشاند تا تدبیری برای خروج از وضعیت کنونی اندیشیده شود.

این کمیته در جلسه به این نتیجه رسید که لزومی به تعطیل شدن شنبه نیست. معاون عمرانی استاندار تهران از این جلسه گزارش داد که تهران تعطیل نیست و ساعت کاری ادارات از شنبه  به حالت عادی برمی‌گردد. پیش‌تر و براساس تصویب همین کمیته، ساعت کاری ادارات به‌منظور کاستن از آلودگی‌ها یکساعت کم شده بود. کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران همچنین تصمیم به تداوم اجرای طرح زوج یا فرد در پایتخت گرفت.

کد خبر 122829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز