چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: آبپاشی‌های روز سه‌شنبه در آسمان تهران توسط هواپیماهای تک موتوره وزارت جهادکشاورزی که با هدف کاستن از آلودگی‌ هوای تهران انجام شد نیز نتوانست گره وضعیت هشدارآلودگی هوا در تهران را باز کند.

باران پائیز

گزارش ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران دیروز از افزایش غلظت آلاینده‌ها خبر داد و شاخص کیفیت هوای تهران از وضعیت «نیمه شرایط هشدار» هم فراتر رفت.رئیس سازمان هواشناسی پیش‌تر اعلام کرده بود که آبپاشی‌های قطره‌ای بر فراز تهران راهکار کاهش آلودگی‌ها نبوده و چون بر پایه علمی استوار نیست تاثیری بر کاهش آلودگی هوای تهران و بهبود آن ندارد.

روز گذشته نیز اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران نشان داد که بر میزان غلظت آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از 10میکرون و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نسبت به روز سه‌شنبه افزوده شده و از میزان غلظت آلاینده‌های منواکسیدکربن، ازن و دی اکسید گوگرد کاسته شده است. سازمان هواشناسی البته آسمان تهران را برای امروز، پنجشنبه، صاف و در پاره‌ای نقاط غبارآلود پیش‌بینی ولی اعلام کرد که وضعیت آلودگی هوا همچنان در شرایط «هشدار» می‌ماند.

جباری، مدیرکل هواشناسی استان تهران همچنین اعلام کرد که به‌دلیل وجود یک سامانه ضعیف در غرب و شمال غرب کشور انتظار می‌رود تا روز جمعه آلودگی هوای پایتخت به میزان قابل توجهی کاهش یابد. البته این روند از عصر دیروز شروع شد.
به گفته وی، فعالیت این سامانه در راستای قائم بوده و روند کاهش پتانسیل آلاینده‌ها را به‌تدریج انجام می‌دهد.

بدین‌ترتیب ممکن است تا روز جمعه وضعیت آلودگی هوای تهران بهتر شود. مدیرکل هواشناسی استان تهران همچنین به نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی در روزهای آینده اشاره کرد و گفت: هفته آینده بارش باران در تهران پیش‌بینی می‌شود که بدین‌ترتیب می‌توان گفت مشکل چند ده روزه پایداری جوی هوا و آلودگی هوای پایتخت برطرف ‌شود.

او البته بار دیگر تاکید کرده است که طرح آبپاشی آسمان شهر به هیچ وجه مورد تایید علمی نیست و تاثیری بر کاهش آلودگی‌ها نخواهد داشت بلکه تنها موجب ترکیب آب با آلاینده‌های جوی و بارش‌های اسیدی و آلودگی آب و خاک می‌شود. مدیرکل هواشناسی استان تهران تاکید کرد: کاهش روند آلاینده‌ها از روز چهارشنبه را به حساب آبپاشی‌ها در آسمان نگذارید.

دیروز هواشناسی کشور البته در اطلاعیه‌ای که می‌توان آن‌را خبر خوب هواشناسی در این ماه دانست اعلام کرد: آلودگی هوا که تا هفته آینده ادامه دارد با ورود سامانه بارشی از نوار غربی کشور طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به همراه وزش باد و بارش باران و کاهش قابل توجه دما به‌تدریج کاهش می‌یابد. براساس این اطلاعیه با استناد به نقشه‌های پیشیابی از روز دوشنبه هوای تهران و شهرهای آلوده پاک می‌شود.

به‌رغم این اطلاعیه، مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در واکنش به اظهارات رویانیان که گفته بود آلودگی هوا ناشی از بخاری‌های گازی و آبگرمکن‌هاست نه سوخت بنزین، تاکید کرد: این نظر مردود است.یوسف رشیدی گفت: مگر نفت کوره در منازل مردم مصرف می‌شود که آلودگی از بخاری‌ها باشد؟

کد خبر 122752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز