گروه سیاسی: شهردار تهران با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را مدیون نهضت امام حسین (ع) هستیم، گفت: بزرگ‌ترین درس ما از عاشورا فدایی دادن و فدا‌شدن در راه آرمان‌های اسلام بوده است.

قالیباف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تهران‌سما، محمد باقر قالیباف در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه 19 آذر  تهران، آغاز ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر را به یکایک محبان اهل‌بیت(ع) تسلیت گفت و تاکید کرد: اگر واقعه عاشورا رخ نمی‌داد، شاید وقایع بعثت و غدیر نیز در جایگاه واقعی خود قرار نمی‌گرفتند و در واقع فریاد عاشورا بود که توانست صدای غدیر را به همه نسل‌ها و عصرها برساند.

او با بیان اینکه ما از کتب عاشورا بزرگ‌ترین درس را که فدایی دادن و فدا کردن خود بوده کسب کرده‌ایم، گفت: واقعه عاشورا به همه ما یاد داد که اگر بخواهیم در دنیا از بعد مادی و معنوی خوب زندگی کنیم، باید یاد بگیریم که خوب بمیریم.
فرمانده سال‌های دفاع مقدس با بیان اینکه هرکس آمادگی خوب مردن را نداشته باشد، نمی‌تواند خوب هم زندگی کند، تاکید کرد: امروز عصر ما و نسل ما مدیون امام راحل (ره) است که این باور بزرگ را از فرهنگ عاشورا عینیت بخشید و به ما آموخت که چگونه در راه آرمان‌هایمان همچون امام‌حسین(ع) بجنگیم و از کشته شدن نهراسیم.


قالیباف ادامه داد: مبارزات برای پیروزی انقلاب اسلامی ریشه در فرهنگ عاشورا داشت و امام‌خمینی‌(ره) این مرد الهی که جز برای خدا سخن نگفت، شور و شعور حسینی به یکایک ایرانیان فهماند و فرهنگ عاشورا را عینیت بخشید. او با اشاره به فرموده بنیانگذار انقلاب مبنی بر اینکه ماه محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته، گفت: همین روحیه و فرهنگ اخذ‌شده از فرهنگ عاشورا موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد و باید برای تداوم این انقلاب، همچنان با توان و قوت بالا این روحیه را حفظ کرد.

مقاومت یک وظیفه است

قالیباف تاکید کرد: درس‌هایی که از مکتب عاشورا گرفتیم، موجب شد تا در دوران دفاع مقدس مشکلات را تحمل کنیم و به پیروزی دست یابیم.فرمانده سال‌های دفاع مقدس گفت: روحیه صبوری، عزت، محبت، برادری، گذشت، شهادت‌طلبی و خداجویی رزمندگان در دوران دفاع مقدس الهام گرفته از فرهنگ عاشورا بود چنانکه در همین دوران شاهد به شهادت رسیدن فرمانده گردانی بودیم که پدرش از رزمندگان همان گردان بود که حتی پس از شهادت فرزند حاضر به ترک میدان نبرد نشد؛ چرا که فرهنگ عاشورا در او عینیت یافته بود.

او با تاکید بر اینکه بارها نمونه‌هایی از رشادت‌ها و فداکاری‌های عاشورایی را در دوران دفاع مقدس مشاهده کرده‌ایم، گفت: ما پیروزی انقلاب و دفاع مقدس را مدیون نهضت امام حسین(ع) هستیم چرا که عاشورا به ما آموخت فرهنگ مقاومت یک وظیفه است. شهردار تهران تاکید کرد: از فلسفه عاشورا باید به اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر توجه کرد و آن را به شکل گسترده در جامعه تسری داد تا شاهد شکل‌گیری زیست مومنانه در جامعه شویم.

قالیباف گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید محبت را در جامعه گسترش دهد و در این زمینه دستگاه‌های فرهنگی و مجموعه‌های مرتبط خوب کار نکرده‌اند چرا که این موضوع به نحو مطلوب تعریف، توصیف و تبیین نشده است. او ادامه داد: باید فرهنگ عاشورا و موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به نحو مناسب و با اقدامات ایجابی گسترش یابد تا از نمود بهتری برخوردار شود و جامعه به شکل مناسب از زیستی مومنانه برخوردار شود.

قالیباف همچنین تاکید کرد: با آغاز ماه محرم و هفته امر به معروف و نهی از منکر تاکید مجدد بر این نکته اهمیت می‌یابد که اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر به نحو مطلوب پیاده شود، نتیجه این امر، آبادانی جامعه بوده و در کنار آن امنیت در ابعاد مختلف تسری می‌یابد. او با اشاره به بحث‌های امربه‌معرو ف و نهی‌ازمنکر که در نهج‌البلاغه امام علی(ع) مطرح شده، گفت: باید به آموزه‌های نهج‌البلاغه توجه کنیم اما متأسفانه امروزه برخی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی به این مسائل بی‌توجه شده‌اند.

امانت الهی

شهردار تهران تاکید کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز به برکت مبارزه مسلمانان و مخصوصا شیعیان در قرن‌های متمادی به‌عنوان یک امانت الهی به ما سپرده شده و به راستی باید شکر این نعمت را که در این عصر و این نسل و در سایه نظام اسلامی قرار داریم، به جا آوریم. قالیباف ادامه داد: نظام ما براساس حماسه حسینی (ع) و فرهنگ عاشورا، فقه‌جعفری و فرهنگ مهدویت (عج) ساخته شده و در این راستا باید مسئله امر به معروف و نهی از منکر را در تمام ابعاد جامعه مورد توجه قرار دهیم.

تحقق شفافیت مالی

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در بیان سلامت نظام اداری در شهرداری تهران، با اشاره به چگونگی نحوه دریافت عوارض و مالیات از مردم و مصرف آنها گفت: یکی از وظایف ما در بخش مدیریت شهری به بحث وضعیت مالی و حسابرسی مربوط می‌شود؛ به این معنا که عوارض و مالیات اخذ‌شده در چه راه‌هایی هزینه خواهد شد که در این راستا براساس یکی از مصداق‌های قانون، شهرداری باید هر 6 ماه نحوه مصرف کردن عوارضی که از مردم گرفته را به اطلاع عموم برساند.

قالیباف ادامه داد: در این زمینه متخصصان ادعا داشتند که از سال 70 تا سال 80 در مورد مسائل مالی و نحوه هزینه شدن عوارض در پروژه‌های مختلف نمی‌توان اظهارنظر دقیقی داشت که این امر برای شهرداری خطرناک بوده و از زمانی که اینجانب در شهرداری تهران مشغول به کار شدم با تمام وجود سعی کردم این مشکل را برطرف سازم و در حوزه مالی شهرداری هم‌اکنون شفاف‌سازی‌‌های لازم به‌طور کامل ایجاد شده است.

او تاکید کرد: هم‌اکنون براساس نظرات اعلام‌شده توسط سازمان حسابرسی و نخبگان امور مالی، در شهرداری تهران تمامی اعتبارات به‌طور دقیق مشخص شده و نه هر 6 ماه یک‌بار بلکه هر هفته می‌توان مسائل مالی شهرداری را مورد بازنگری و پیگیری قرار داد و خوشبختانه در حال حاضر شاهد حسابرسی و شفافیت دقیق در شهرداری هستیم.

برترین مبارزه با فساد مالی

شهردار تهران در ارتباط با پیاده‌شدن بحث امر به معروف و نهی از منکر در مجموعه شهرداری تهران به این نکته اشاره کرد که شهرداری تهران براساس تایید شورای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی به‌عنوان سازمان برتر در امر مبارزه با فساد مالی و پیشگیری از تخلفات مالی معرفی شده است. او اظهار امیدواری کرد که با پیاده کردن موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به شکل مناسب بتوانیم آرمان‌های شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری به بهترین شکل پیاده کنیم.

اولویت برنامه‌های عمرانی برای جنوب شهر

قالیباف رسالت مدیریت شهری را در اولویت قرار دادن برنامه‌های عمرانی برای مردم جنوب شهر عنوان کرد و گفت: امروزه شهروندان تهرانی اگر صادقانه اقدامات شهرداری را مورد بازنگری قرار دهند حتما فعالیت گسترده و مطلوب شهرداری را در تمام سطح شهر به شکل وسیع تایید خواهند کرد؛ چراکه اقدامات مثبت شهرداری بیش از کارهای بر زمین مانده است.

شهردار تهران تاکید کرد: از زمان آغاز کار در شهرداری متعهد شدم که در این مسئولیت ذره‌ای از فرهنگ دفاع مقدس فاصله نگیرم و با همان روحیه و رویکرد در این سنگر و در دهه پیشرفت و عدالت، با کمک همکاران و مردم، تحقق آرمان‌های نظام را دنبال کنیم. او ادامه داد: در حوزه بحث‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی شهرداری تهران در این چند سال نسبت به سال‌های گذشته که امور اجتماعی کمتر در برنامه‌های شهرداری نمود داشت، پیشرفت داشته و در این راستا اقدامات گسترده‌ای به انجام رسیده است که شهروندان تهرانی آن را از نزدیک لمس می‌کنند. قالیباف گفت: حمایت از فقرا و نیازمندان هم‌اکنون در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته و اقدامات فرهنگی در سطح شهر از توسعه مطلوبی برخوردار است.

کد خبر 122827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز