سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران گفت: نذر فرهنگی یک اقدام توأم با عقلانیت است و آن هم عقلانیتی همراه با عشق. وقتی عقل و عشق با هم آمیخته شود انسان به اهداف بزرگ الهی می‌رسد که نمونه آن را در کربلا و دوران دفاع مقدس می‌دیدیم.

قالیباف

دکتر محمد باقر قالیباف صبح دیروز در ویژه برنامه جشن نذر فرهنگی که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد با بیان این مطلب گفت: بر این باوریم که اسلام و همه حرکت‌هایی که در ادامه آن صورت گرفته بر این مبنا استوار بوده که زمینه رشد و تعالی انسان‌ها را فراهم کند و هر کاری که مانع آن شود در سنت الهی نه تنها پسندیده نیست که نکوهیده نیز هست.

قالیباف افزود: در نذر فرهنگی به‌دنبال آن هستیم تا هدف نهایی یعنی رشد و تعالی انسان‌ها را دنبال کنیم و بخشی از جامعه را که به دلایل مختلف آسیب دیده‌اند مورد توجه قرار دهیم که این توجه ممکن است مالی یا فرهنگی در همه ابعاد آن باشد و از طرف دیگر تلاش کنیم تا چنین ناهنجاری‌هایی در جامعه ایجاد نشود و از بروز آنها پیشگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای این کار باید پیشگیرانه و در بخشی دیگر آسیب‌شناسانه تدبیر کنیم و تردید نکنیم که اگر در این مسیر حرکت کنیم بسیاری از ناهنجاری‌های جدی در کلانشهرها ‌ حل می‌شود.وی با بیان اینکه نذر فرهنگی یک مشارکت هوشمندانه، آگاهانه و عاشقانه است، گفت: پیشرفت توأم با عدالت در سایه داشتن یک جامعه آگاه اتفاق می‌افتد که با بصیرت، پرسشگری و مطالبه‌خواهی گام بر می‌دارند و منتظر واقعی ‌حکومت مهدوی(عج) نیز در این راستا حرکت می‌کند.

قالیباف تصریح کرد: این نوع کارها نباید به سازمانی عریض و طویل با مناسبات اداری تبدیل شود، فقط کافی است آن را به مردم معرفی کنیم تا مشکل حل شود و مطمئن هستم مردم شریف ما با غیرت ایرانی و اسلامی خود در این راه با علاقه گام برمی‌دارند اما گاهی ما با نگاه غلط فکر می‌کنیم افراد نیازمند باید پشت در اتاق ما بایستند تا از نام آنها ما نامی پیدا کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم، افزود: از دید من توسعه بومی با این تفکر قابل انجام است و ما نباید در نظام اسلامی مانع این حرکت‌ها شویم. در سطح مطالبات مادی می‌بینیم که 99 درصد نیازها مادی هستند اما اگر نیازهای فکری و عقلی برطرف شوند حتما استضعاف مالی هم حل می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: بسیاری از مشکلات و نابسامانی‌های امروز را که غیرقابل‌قبول است می‌توان بسامان کرد. ما وظیفه داریم تا در حوزه آسیب‌های اجتماعی و ارتقای فرهنگی گام‌برداریم و نذر فرهنگی باید بتواند با مشارکت معنی‌دار، آگاهانه، عاقلانه و عاشقانه روح انسانی را در جامعه پدیدار کند.

همچنین مشاور شهردار تهران در امور بانوان نیز در این مراسم گفت: امیدواریم با استقبال همه شهروندان از طرح نذر فرهنگی بتوان توانمندی‌ها و تخصص‌های افراد را به نیازمندان واقعی آن معرفی کرد. زهرا سادات مشیر با بیان این مطلب گفت: امروزه کشور ما بیش از نذر مادی به نذر فرهنگی نیاز دارد و فقر فرهنگی بیش از فقر مادی نمود دارد و بر این اساس همه ما باید حضور مثمرثمرتری را در اجتماع داشته باشیم.

وی افزود: مال و ثروت میوه درخت انسانی است و انسان برای بیمه کردن آن، این میوه را نذر می‌کند و به دیگران می‌بخشد. مشیر خاطرنشان کرد: اگر ریشه‌های این درخت را که توانمندی است به دیگران ببخشیم تکثیر آن درخت ممکن می‌شود و امروز کشور ما بیش از همیشه به این درخت نیازمند است.

وی افزود: اگر از جان، وقت و ثمر وجودی خود به دیگران ببخشیم یعنی توانسته‌ایم خود را تکثیر کنیم و جامعه اسلامی را به سویی که باید رهنمون کنیم و نذر فرهنگی مبارزه و جهاد با جان و نفس است و حتما ارزش آن بیش از نذر مادی است و در این راه نیازمند همراهی همه هستیم تا بتوانیم ایران اسلامی را هر روز زیباتر کنیم و زمینه تحقق جامعه‌ای آرمانی را فراهم‌سازیم.

مدیر طرح نذر فرهنگی افزود: تا‌کنون 1500 نفر از شهروندان با توانمندی‌های مختلف عضو نذر فرهنگی شده‌اند که بیشتر از جامعه پزشکان، قضات و وکلا و معلمان بودند که هر یک براساس تخصص خود، خدمات را به‌طور رایگان به نیازمندانی که شناسایی و معرفی شده بودند ارائه می‌کنند. مشیر ابراز امیدواری کرد که با استقبال همه شهروندان از این طرح بتوان توانمندی تخصص افراد را به نیازمندان واقعی آن معرفی کرد.

کد خبر 122030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز