وقتی از اهالی «وردآورد» سراغ رزمنده ‌ای که فعالیت اجتماعی و دغدغه‌های فرهنگی دارد را می‌گیرم، به شخصی به نام «مصطفی صادق‌آبادی» اشاره می‌کنند.

برج

همشهری محله : مهدی اسماعیل پور:صادق‌آبادی یکی از همان رزمنده‌های معتقد و مقید دوران دفاع‌مقدس است که با وجود جراحت‌های متعدد از دوران جنگ و جانبازی، هنوز هم فعال است و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی‌اش موجب شده است تا همچنان در جبهه‌ای از جنس دیگر، فعال و پای کار باشد. او نگران تهاجم فرهنگی و تأثیر آن بر روی نسل جوان است. به‌ویژه در محله قدیمی و ریشه‌دار خود یعنی وردآورد. باب شدن برخی رفتارها تحت تأثیر فرهنگ غربی از جمله سگ‌گردانی در معابر و بوستان‌ها، سبب رنجش خاطر این رزمنده جانباز و فعال اجتماعی شده است. هم‌چنین ساخت‌وسازهای بی‌رویه را دلیلی می‌داند که سبب شده تا محله‌های اصیل و قدیمی مانند وردآورد با برخی مشکلات و چالش‌های فرهنگی روبه‌رو شوند. صادق‌آبادی برج‌ها را دیواری بین فرهنگ‌ها می‌داند که ارتباط همسایه‌ها و صمیمیت را به حداقل رسانده است.  

مصطفی صادق‌آبادی، رزمنده بسیجی و جانباز دوران دفاع مقدس، سال‌ها است به‌عنوان معتمد و رابط «بنیاد شهید» با خانواده شهدای محله وردآورد و شهر «قدس» در ارتباط است. این فعال اجتماعی درباره سابقه حضورش در جبهه به همشهری محله می‌گوید: «متولد سال ۱۳۴۱ در وردآورد هستم و از همان زمان تاکنون در این محله سکونت دارم. سال ۱۳۶۱ که تقریباً ۲۰ سالم بود، به‌عنوان بسیجی عازم جبهه شدم. ۳ بار سابقه مجروح شدن و جانبازی دارم. نخستین بار در اوایل سال ۱۳۶۱ در عملیات «خرمشهر»، دومین بار در اواخر همان سال در عملیات «خیبر» و سومین بار در اواخر سال ۱۳۶۲ در عملیلت «محرم» مجروح شدم.»

بـرج‌هـا  بین همسایه‌ها دیوار کشیده است

  • درد دل‌های خانواده شهدا

صادق‌آبادی درباره فعالیت‌های اجتماعی‌اش این‌گونه توضیح می‌دهد: «یکسری از فعالیت‌هایم در قالب بسیج محله است که به‌عنوان رابط و معتمد بنیاد شهید به خانواده شهدای وردآورد و شهر قدس سرکشی می‌کنم. کار ویژه‌ایی انجام نمی‌دهم که نام فعال اجتماعی را بر روی من بگذارند، هرکاری که انجام داده‌ام و انجام می‌دهم، تنها انجام وظیفه و عمل به وظایف دینی است. پای صحبت‌ها و درد دل‌های خانواده شهدا می‌نشینم و به منزل آنها سرکشی می‌کنم و اگر مشکل، گلایه و کم و کسری داشته باشند به مسئولان بنیاد شهید منتقل می‌کنم.» او درباره مهم‌ترین مشکلات خانواده شهدا و گلایه‌های آنها می‌گوید: «با توجه به اینکه به‌عنوان معتمد به منزل خانواده شهدا می‌روم و پای درد دل آنها می‌نشینم، گمان می‌کنم درست نباشد که درد دل‌های آنها را در رسانه‌ها مطرح کنم.

اما به چند مورد کلی اشاره می‌کنم. از جمله کمبود و نبود امکانات ورزشی در محله، هرچند این موضوع تنها ویژه خانواده شهدا نیست و شامل همه اهالی محله می‌شود. امکانات ورزشی در وردآورد اندک است. با توجه به محدودیت‌های «کرونایی» و پروتکل‌های بهداشتی، رفت‌وآمد مردم به خانه یکدیگر از جمله خانواده شهدا کمتر شده است. برخی از خانواده شهدا از اینکه به دلیل شیوع کرونا مردم و همسایه‌ها کمتر از گذشته به آنها سر می‌زنند، گلایه و درددل‌هایی داشتند.»

بـرج‌هـا  بین همسایه‌ها دیوار کشیده است

  • ساخت‌وسازها، بافت قدیمی محله را تهدید می‌کند

 صادق‌آبادی وردآورد را محله‌ای اصیل و بومی می‌داند و می‌گوید: «این محله بافت قدیمی دارد. در سال‌های گذشته مردم محله با هم دوست و آشنا بودند و با یکدیگر ارتباط نزدیکی داشتند. متأسفانه در سال‌های گذشته این ارتباطات با برج‌سازی و آپارتمان‌سازی‌های بی‌رویه و ورود افراد جدید و غریبه درحال تغییر است و کسانی از نقاط مختلف به اینجا آمده‌اند که فرهنگ و رفتارشان با محله و مردم بومی‌اش سازگاری ندارد. برای مثال، می‌توانم به ظهور پدیده سگ‌گردی در محله اشاره کنم.

کسانی را در معابر و بوستان‌های وردآورد می‌بینیم که با سگ در بین مردم می‌آیند و این موضوع برای مردم بومی و اصیل محله پذیرفتنی نیست. در این‌باره لازم است که هم کار فرهنگی صورت بگیرد و هم قانون سفت و محکم اجرا شود. یعنی وقتی قانون می‌گوید: «ورود حیوانات به داخل بوستان‌ها یا سگ گردانی در معابر عمومی ممنوع است.» باید جلو این کار گرفته شود. در کنار رعایت بی‌کم و کاست قانون، هم کار فرهنگی و هم آموزش، اطلاع‌رسانی و ترویج امر به معروف و نهی از منکر بسیار مؤثر است. البته برای‌ ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر لازم است تا مسئولان برنامه‌ریزی کنند و حمایت قانونی انجام دهند.»

بـرج‌هـا  بین همسایه‌ها دیوار کشیده است

  • لزوم‌ ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

صادق‌آبادی درباره لزوم فعالیت اجتماعی و فرهنگی رزمندگان دوران دفاع‌مقدس و تأثیر آن بر جامعه می‌گوید: «همه رزمندگان دوران دفاع‌مقدس دغدغه انقلاب، دین و کشور دارند و هرکدام به فراخور وضعیت و موقعیت خود فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهند. در محله ما برخی از رزمندگان دوران دفاع‌مقدس در قالب بسیج یا گروه‌های جهادی و هیأت‌های مذهبی در مناسب‌های دینی، حضور فعال و مسئولانه‌ایی دارند. در وردآورد چهره‌هایی مانند شهید «حاج حسین اسداللهی» برای من و به‌ویژه جوانان محله، الگوست و حتی نام و یادش برای وردآورد منشأ خیر و برکت است. برای فرهنگسازی در جامعه، تنها داشتن فعالیت کافی نیست و باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در کشور نهادینه شود و لازمه این کار حمایت مسئولان از این موضوع است.»

کد خبر 630125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha