کتابخانه دیجیتال رشته علوم انسانی که از سوی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران آماده‌سازی‌ شده، با حضور شهردارتهران و جمع کثیری از اندیشمندان این حوزه افتتاح شد.

افتتاح کتابخانه دیجیتال سخنرانی قالیباف

دکتر محمدباقر قالیباف در نشست با اندیشمندان علوم انسانی طی مراسم گشایش کتابخانه دیجیتال که در برج میلاد برگزار شد، گفت: اگر بگوییم علوم انسانی میدان تجلی فرهنگ یک ملت است، حرف حقی گفته‌ایم و این سخن، ناروا و گزاف نیست
وی با بیان اینکه اهمیت علوم انسانی بر هیچ کس پوشیده نیست،

گفت: نمی‌گوییم که سایر علوم مهم نیستند اما علوم انسانی بسیار کلیدی و اساسی‌اند، چرا که علومی جریان ساز و سرنوشت‌ساز در اداره جامعه هستند. وی افزود: علوم انسانی در کشف حقایق، در توصیف، تعریف و تبیین، بی‌نظیر و برای استنباط در مسائل راهبردی، برای نشان دادن راه در همه فراز و نشیب‌ها و برای عمق دادن مسائل بی‌مانند است چنانچه مابقی علوم این قابلیت را ندارند.

دکتر محمدباقر قالیباف تصریح کرد: بر این باورم که اگر در حوزه فرهنگی استقلال نداشته باشیم نمی‌توانیم در حوزه سیاسی و اقتصادی نیز به استقلال دست یابیم زیرا 3رکن اصلی جامعه سیاست، اقتصاد و فرهنگ است و تحقق استقلال سیاسی و اقتصادی بدون استقلال فرهنگی امکان‌پذیر نیست یا کاملا صوری خواهد بود.شهردار تهران علوم انسانی را تجلیگاه فرهنگ دانست و گفت: علوم انسانی مورد تاکید ما علوم انسانی الهی است، یعنی علومی که انسان را تک‌ساحتی نمی‌بیند.

وی تاکید کرد: علوم انسانی که انسان را چند ساحتی ببیند و براساس عقلانیت متصل به وحی باشد، استقلال فرهنگی یک کشور را ضمانت می‌کند و این استقلال فرهنگی متضمن استقلال اقتصادی و سیاسی است.دکتر قالیباف اظهار کرد: شاید یکی از علت‌های این موضوع کارآمد نبودن علوم انسانی، ترجمه‌ای بودن خیلی از کارها به‌خصوص در حوزه اجرا و به‌روز نبودن این علوم باشد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از مدیران در حوزه اجرایی اطلاع درستی از ظرفیت‌ها، ضرورت‌ها و نقش رشته علوم انسانی ندارند، گفت: وقتی اطلاع درستی از ظرفیت‌ها و اهمیت علوم انسانی وجود ندارد، احساس نیازی نمی‌شود و پژوهشی هم صورت نمی‌گیرد، یا شاهد پژوهش‌هایی هستیم که بیشتر برای رفع نیازهای جنبی یا فردی ماست و دردی را از جامعه دوا نمی‌کند. وی تاکید کرد: ما در شهرداری تهران تلاش کردیم در این زمینه هرگامی که می‌توانیم برداریم، چنانکه اقدام به راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال علوم انسانی نیز صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: البته تحقق کتابخانه الکترونیک که یک موضوع مهم و تاثیر‌گذار است برای علوم پایه و علوم مهندسی نیز صورت گرفته و در علوم پزشکی نیز شخصا از2.5 سال قبل آماده‌ام که کتابخانه دیجیتال علوم پزشکی را هم راه‌اندازی کنم. وی با بیان اینکه انقلاب ما انقلابی فرهنگی بوده و تهاجم فرهنگی موضوعی است که باید به آن توجه جدی شود، گفت: زمانی می‌توانیم جامعه را از آسیب‌های تهاجم فرهنگی حفظ کنیم که علوم انسانی تمام قد به کمک ما بیاید.

شایان ذکر است این کتابخانه هم‌اکنون با بیش از 90 هزار عنوان کتاب الکترونیک در اختیار علاقه‌مندان است و قرار است در مرحله دوم این طرح صدها هزار منبع اطلاعاتی دیگر بدان اضافه شود. کاربران این کتابخانه لازم است برای استفاده از آن نام کاربری و کلمه عبور دریافت کنند. عضویت در این کتابخانه الکترونیک رایگان است. این کتابخانه به آدرس http://ebook.tehran.ir دارای 4بخش اصلی شامل تازه‌ها، پرسش و پاسخ، نقد و بررسی و کتابخانه شخصی است.

کد خبر 123951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز