گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی پیش از آنکه برای گفت‌وگوهای تازه هسته‌ای در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 6 و 7 دسامبر راهی ژنو شود، در یک نشست خبری با خبرنگاران سخن گفت.

جلیلی

در آستانه آغاز دوباره گفت‌وگوهای هسته‌ای که پس از 15 ماه و پس از تصویب یک قطعنامه دیگر علیه ایران به میزبانی طرف اروپایی برگزار می‌شود، اظهارنظرها در ایران و 6 کشور مؤثر در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. مقایسه گفته‌های دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، وزیر امور خارجه آمریکا، وزیر اطلاعات ایران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، در فاصله 2 روز مانده به آغاز گفت‌وگوها تصویری دقیق‌تر از آنچه پیش روی ایران و کشورهای طرف مذاکره قرار دارد، می‌سازد و همچنین ممکن است در روند مذاکرات تاثیر بگذارد.

رسوایی همسویی با تروریسم

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در نشست دیروز خود با خبرنگاران تاکید کرد: ما از اینکه طرف گفت‌وگو پس از 15 ماه طی مسیر بی‌نتیجه، به این نتیجه رسیده است که به گفت‌وگوها برگردد، استقبال می‌کنیم اما این را برای ادامه مسیر کافی نمی‌دانیم و لازمه تداوم گفت‌وگوها کنار گذاشتن راهبرد غلط گذشته است و گفت‌وگو در راهبرد دومسیره پیشاپیش بی‌فرجام خواهد بود.

سعید جلیلی ادامه داد: همانطور که در گفت‌وگوهای ژنو یک و دو اجازه ندادیم حقوق ملت ایران موضوع گفت‌وگو قراربگیرد تکرار می‌کنیم حقوق ایران محفوظ گفت‌وگوهاست و به هیچ عنوان نمی‌تواند موضوع گفت‌وگو باشد. جلیلی همچنین با اشاره به اینکه کشورهای 1+5 راهبرد فشار را تا‌کنون در دستور کار خود داشته‌اند، تاکید کرد: در کنار ناکارآمدی، پرهزینه بودن، بی‌فایده بودن و بن بست بودن راهبرد فشار، این راهبرد امروز با رسوایی بزرگی همراه شده است؛ رسوایی همسویی با تروریسم؛ اینکه بازرسان آژانس اسامی دانشمندان را اعلام کنند و شورای امنیت آن را در فهرست قطعنامه‌ها قرار دهد و با اقدام تروریستی در جهت اجرای قطعنامه این دانشمندان هدف قرار گیرند.

جاسوس وجود دارد

وزیر اطلاعات نیز گفت: متأسفانه در میان بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای جاسوس وجود دارد.حیدر مصلحی در مراسم گشایش نمایشگاه دستاورد دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در امر مبارزه با فساد اداری، تاکید کرد: متأسفانه در میان بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای جاسوسان سرویس‌ها وجود دارند و باید در این زمینه پاسخگو باشند، سازمان ملل نیز باید پاسخگو باشد چراکه در نتیجه تحریم‌ها نام دانشمندان ایرانی مطرح می‌شود که دشمنانمان به‌دنبال آنها هستند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: این سرنخ‌ها با پیگیری‌هایی که در حال انجام است توسعه می‌یابد و به عوامل اصلی نیز می‌رسد. مصلحی در پاسخ به این سؤال که آیا این دستگیری‌ها با ترورهای اخیر مرتبط است؟ گفت: دقیقا ترورهایی که طراحی کرده بودند در همین راستا بوده و ترور دیگری که می‌خواستند انجام دهند ناکام مانده است.

احتمال غنی‌سازی در خاک ایران

در سوی دیگر اما وزیر امور خارجه آمریکا گفت که در آینده امکان موافقت واشنگتن با غنی‌سازی‌ اورانیوم در ایران وجود دارد اما آن را مشروط به برقراری اعتماد بین ایران و قدرت‌های بزرگ دانست.پیش از این، کاخ سفید همواره تاکید داشته‌است که غنی‌سازی نباید در خاک ایران انجام بگیرد و باید با واسطه کشور سوم، سوخت هسته‌ای مورد نیاز ایران با غنای19.75 درصد معروف به سوخت 20 درصد، تامین شود. هیلاری کلینتون در منامه در گفت‌وگویی گفت: پس از آنکه ایرانی‌ها ثابت کردند می‌توانند غنی‌سازی‌ اورانیوم را به‌طور مسئولانه و مطابق تعهدات بین‌المللی خود انجام دهند، می‌توانند در تاریخی در آینده غنی‌سازی کنند.

کلینتون در حالی اینچنین سخن گفت که ایران می‌گوید که ماه‌هاست غنی‌سازی 20درصدی اورانیوم را انجام می‌دهد.
وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه از سرگیری مذاکرات تهران و گروه 1+5 ابراز امیدواری کرد که ایران به‌طور جدی درباره برنامه هسته‌ای‌اش مذاکره کند.

نشاندن در جایگاه متهم

در همین حال، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طرف اروپایی تبادل سوخت را به یک موضوع مذاکره تبدیل کرده برای اینکه اصل مذاکرات را حفظ کند. چون طرف اروپایی می‌خواهد که مذاکره با ایران به مو برسد ولی پاره نشود و همیشه دستوری هر چند فرمایشی برای مذاکره با ایران داشته باشد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه در این باره گفت: واقعا تامین سوخت موضوعی نیست که مذاکره در این سطح را بطلبد و اصولا تامین سوخت مذاکره نمی‌خواهد.او همچنین تاکید کرد: خانم اشتون هنوز در تلاش است که ایران را در جایگاه متهم بنشاند. ولی ما اعتقادمان بر این است که در گفت‌وگو‌ها دو طرف می‌توانند به طرف مقابل نگاه انتقادی متقابل داشته باشند.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که مذاکره بر سر انتقال سوخت معنی ندارد و باید گفت‌وگوها در سطح کلان‌تر و در قالب بسته پیشنهادی ایران یا حداقل میانگینی از بسته پیشنهادی ایران و اروپا انجام شود.

کد خبر 122303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز