دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: عملیات طریق‌القدس در ساعت 00:30 بامداد 8-9-1360 با عبور نیروهای پیاده سپاه از میادین مین و مواضع دشمن، در چند محور به‌طور همزمان آغاز شد.

 نیروهای عمل‌کننده در محور شمال عملیات، در همان ساعات اولیه درگیری موفق شدند مواضع نیروهای عراقی را در خطوط اول تصرف کرده و نیروهای احتیاط دشمن را در پشت خطوط پدافندی منهدم کنند. میزان موفقیت اولیه یگان‌های سپاه در محور شمال به حدی بود که فرمانده تیپ زرهی ارتش نیز به گردان‌های زرهی و مکانیزه خود فرمان داد تا از معابر بازشده با چراغ روشن عبور کرده و ضمن انهدام دشمن و حمایت از نیروهای پیاده خودی به سوی هدف‌های خود در عمق منطقه پیشروی کنند. مهم‌ترین نتایج این عملیات آزاد‌سازی‌ شهر بستان، حدود 70 روستا، 5 پاسگاه مرزی و نیز تنگه استراتژیک چزابه بود.

قتل‌عام جادوگران

قتل‌عام جادوگران، کیمیاگران و ساحران اروپایی به جرم همدستی با شیطان و ارواح خبیثه، از طرف کلیسای کاتولیک در 29 نوامبر سال 1223 میلادی آغاز شد و در این ماجرا صدها هزار نفر به قتل رسیدند. هدف اصلی کلیسای کاتولیک از این قتل‌عام، بیشتر نابود کردن کسانی بود که با خرافات سعی در انحراف مردم داشتند. کشتار از فرانسه آغاز شد و آخرین کشوری که قتل عام را انجام داد کشور اتریش بود.

شهادت سیدعبدالحسین واحدی توسط رژیم پهلوی

سید‌عبدالحسین واحدی از پیشگامان تأسیس جمعیت فدائیان اسلام بود و از آغاز مبارزه این جمعیت با دستگاه جور تا زمان شهادت به‌عنوان مرد شماره 2 این تشکل شناخته می‏شد. او به همراه دیگر یارانش پس از اعدام انقلابی سپهبد رزم‌آرا، نخست‏وزیر رژیم پهلوی که قصد داشت جلوی تصویب ملی شدن صنعت نفت ایران را بگیرد، درصدد اعدام حسین‌علا که می‏خواست ایران را به عضویت پیمان استعماری سنتو در آورد، بود. اما چون این عملیات ناکام ماند، سید‌عبدالحسین واحدی به همراه یکی دیگر از اعضای جمعیت، قصد داشت تا در نخستین فرصت، حسین‌علا را به مکافات عمل خود برساند ولی شناسایی شده و پس از درگیری لفظی با تیمور بختیار، رئیس کل شهربانی کشور در هشتم آذر 1335 ش توسط بختیار به شهادت رسید.

اولتیماتوم روسیه به ایران برای اخراج مورگان شوستر آمریکایی


8 آذر 1290 خورشیدی دولت روسیه به ایران اولتیماتوم داد که ظرف 48 ساعت مورگان شوستر آمریکایی را برکنار کند و از این پس نیز بدون جلب موافقت دولتین روسیه و انگلستان به استخدام از خارج دست نزند. مجلس در آذر ماه سال پیش ضمن تصویب قانون تأسیس خزانه‌داری کل کشور، رأی به استخدام شوستر به‌عنوان مشاور مالیه ایران داده بود. تزار روسیه پس از آگاه شدن از تصمیم مجلس دستور داد 4هزار سرباز روانه ایران شود. 28 آذر ماه یپرم‌خان، رئیس نظمیه به مجلس اخطار کرد که اگر اولتیماتوم را نپذیرد نیروهای روسیه وارد خواهند شد که مجلس اجبارا پذیرفت.

پرواز تا ملکوت

میثم تمار، یار همیشگی امیرمؤمنان، به مدت 2روز، با دست و پاها و زبان بریده بربالای دار بود. در روز سوم، یکی از مزدوران ابن‌زیاد با نیزه شکم او را درید. در این هنگام، بانگ تکبیر از میثم بلند شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد. میثم‌تمار در روز 22 ذیحجه سال 60 قمری، 10روز قبل از ورود امام حسین(ع) به سرزمین پربلای کربلا، در شهر کوفه به شهادت رسید. دستگاه بنی‌امیه، برای ایجاد وحشت در بین مردم، از پایین آوردن جنازه میثم و دفن او جلوگیری می‌کرد. در همان حال، 7نفر از خرما فروشان با یکدیگر پیمان بستند که جنازه میثم را شبانه از بالای دار پایین آورده، دفن کنند. آنان چون پاسی از شب گذشت، مأموران را با آتش مشغول کردند، جنازه را پایین آورده، روی تخته‌ای نهاده و در نزدیکی چشمه‌ای دفن کردند. چون صبح شد، ابن‌زیاد سپاهی را برای یافتن جنازه، گسیل داشت که به نتیجه‌ای نرسید. آرامگاه میثم در نزدیکی مسجد اعظم کوفه، زیارتگاه خاص و عام است.

کد خبر 121760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز