جنگل‌های گلستان همچنان در آتش می‌سوزد.

3 روز بعد از مهار آتشی که هفته گذشته 300هکتار از رویشگاه‌های جنگلی گلستان را نابود کرد، پنجشنبه‌شب گذشته بخش دیگری از عرصه‌های جنگلی واقع در شرق گرگان طعمه حریق شد.

منابع محلی می‌گویند برآوردهای اولیه حاکی از آن است که تاکنون بیش‌از 100 هکتار از رویشگاه‌های جنگلی در آتش سوخته است. دکتر غلامعلی بسکی، کارشناس محیط‌زیست، روز گذشته در تماس تلفنی با همشهری ضمن تایید این خبر تاکید کرد: با وجود تماس‌های مکرر با مسئولان ذیربط اعم‌از مقامات محلی و استانی و مقامات ارشد در پایتخت، اقدام در خور توجهی برای مهار آتش صورت نگرفته است.

وی به نکته‌ در خور تأملی اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل همکاری نکردن مردم محلی برای خاموش‌کردن آتش، واگذاری عرصه‌های جنگلی به شرکت‌های بهره‌بردار است. این واگذاری موجب قطع درختان کهنسال توسط شرکت‌های بهره‌بردار شده و خشم مردم محلی را برانگیخته است.

همچنین یکی از آگاهان محلی درباره محل وقوع آتش‌سوزی‌های جدید به همشهری گفت: بخشی از جنگل‌های گلستان در شمال روستای مایان و منطقه‌ای در ارتفاعات ضلع‌جنوبی روستای ملک و زردکمر واقع در شرق گرگان از پنجشنبه گذشته دچار آتش شده و این آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد.

به گفته وی، جنگل‌های آتش گرفته حدودا 20‌کیلومتر با گرگان فاصله دارد اما با گذشت 3روز از وقوع آتش‌سوزی، هنوز اقدامی برای خاموش‌کردن آتش از سوی مسئولان صورت نگرفته و اقدامات مردم هم کارساز نبوده است. وی با اشاره به اینکه پس از 3روز از آغاز آتش‌سوزی، روز شنبه (دیروز) فرماندار، نیروهای انتظامی و سایر مسئولان ذیربط در منطقه حاضر شدند، تصریح کرد: گرمای زیاد، خشک‌سالی، برگریزان و صعب‌العبوربودن منطقه از مواردی است که مهار آتش را با دشواری مواجه کرده است.

آنگونه که این شاهد محلی گفته است اقدامات محلی نمی‌تواند کارساز باشد، از این رو، انتظار می‌رود مسئولان با استفاده از تجهیزاتی فراتر از تجهیزات و امکانات محلی برای اطفای حریق اقدام کنند؛ به‌ویژه به‌دلیل وقوع آتش در منطقه کوهستانی، استفاده از بالگرد می‌تواند راهگشا باشد.

در همین رابطه، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز از درخواست این سازمان از وزارت کشور برای اعزام چند فروند بالگرد برای مهار آتش‌سوزی در جنگل گلستان خبر داد. دکتر محمد باقر صدوق دیروز با اشاره به اینکه آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان مجددا از جمعه آغاز شده است، گفت: هنوز وسعت این آتش‌سوزی مشخص نیست اما آتش‌سوزی در جنگل‌های «مینودشت» در حال وقوع است. وی افزود: آتش‌سوزی در 3نقطه صورت گرفته و هم‌اکنون نیروهای امدادی و ستاد حوادث غیرمترقبه استان در محل برای مهار آتش مستقر هستند.

این گزارش می‌افزاید: روز گذشته نماینده گلستان در مجلس در تذکری با اشاره به حضور مسئولان سازمان محیط‌زیست در مجلس، خواهان گسیل نیروهای متخصص و امکانات مورد نیاز به این استان جهت مهار آتش جنگل‌ها و پارک جنگلی گلستان شد.

عبدالله رستگار گفت:با وجود تلاش‌های مسئولان استانی، شهرستانی و نیز کمک‌های مردمی برای مهار آتش جنگل‌های حوزه گلستان که بخشی از آن نیز مهار شده است، شب گذشته خبردار شدیم که پارک جنگلی گلستان که از نوادر ملی کشور است دچار حریق شده، بنابراین از دولت و مسئولان سازمان محیط‌زیست درخواست داریم که با گسیل نیروهای متخصص و امکانات مورد نیاز به مهار هرچه سریع‌تر آتش کمک کنند.

ابوترابی‌فرد هم که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: مسئولان این سازمان اظهار می‌کنند که آتش‌سوزی جنگل گلستان سه‌چهار روز پیش مهار شد اما مجددا دیشب حریقی شروع شده است.

کد خبر 121745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز