همشهری آنلاین: فرماندهی ارتش کره شمالی امروز (سه‌شنبه 2 آذر) اعلام کرد که این کشور قصد حمله نظامی بی‌رحمانه علیه کره جنوبی را دارد.

درگیری کره شمالی و کره جنوبی

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آلمان، این در حالی است که یک مسئول کره جنوبی امروز اعلام کرد که تعداد کشته‌های درگیری‌های بین دو کره به دو سرباز افزایش یافته است.

 کره جنوبی حمله توپخانه‌ای کره شمالی را اقدامی تحریک آمیز از نظر نظامی خواند.  این کشور همچنین تاکید کرد که عکس العمل شدیدی در قبال تکرار دوباره این اقدامات انجام خواهد داد.

 در درگیری‌های مرزی دو کره، 15 تن نیز زخمی شدند. سه تن از زخمی شدگان نیز غیر نظامی بوده‌اند.

 در همین حال، چین به عنوان متحد نزدیک کره شمالی از تنش‌های اخیر دو کره ابراز نگرانی کرد. پکن همچنین خواستار ازسرگیری مذاکرات شش جانبه برای حل مشکل هسته‌ای شبه جزیره کره شد.

 سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین در این ارتباط گفت: موضع چین هم‌چنان بدون تغییر این است که راه‌حل مشکل شبه جزیره کره باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل شود.

 این سخنگو گفت: از وضعیت فعلی باید برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه بهره جست. ما امیدواریم که همه گروه‌های علاقمند به طور مشترک شرایط ضروری برای ازسرگیری مذاکرات را ایجاد کنند تا راه‌حل مشکل هسته‌ای کره هر چه سریعتر از طریق گفت‌وگو حل شود.  این دیپلمات چینی گفت: ثبات شبه جزیره کره خواست همه گروه‌هاست. وی هم‌چنین با اشاره به اوضاع فعلی و درگیری دو کره از دو طرف خواست تا خویشتن داری کنند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه‌ چین از دو طرف درخواست کرد که حافظ صلح باشند و به مذاکرات شش جانبه بازگردند. طی سالهای گذشته بین دو کشور سه درگیری خونین روی داده است. آخرین درگیری دو کره به نوامبر سال گذشته برمی‌گردد.

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز ضمن محکوم کردن تنش‌های اخیر بین دو کره، نسبت به شلیک‌های دو کشور به طرف یکدیگر هشدار داد. لاوروف در مینسک، پایتخت بلاروس، گفت:‌ چیزی که روی داد را باید محکوم کرد. وی افزود که دو کشور باید از حملات گسترده‌تر به طرف یکدیگر امتناع کنند. لاوروف گفت: ما خواستار آرام شدن هرچه سریعتر اوضاع هستیم.

 کره جنوبی اعلام کرد که در حملات توپخانه‌ای صبح امروز کره شمالی، چندین خانه به آتش کشیده شد.

 کره جنوبی به ارتشش آماده باش کامل داده است. همچنین نائوتو کان، نخست وزیر ژاپن، امروز به وزرایش دستور داد تا پس از حمله توپخانه‌ای کره شمالی به یک جزیره کره جنوبی خود را برای هرگونه حادثه آماده کنند.

 به دنبال برگزاری نشست فوق العاده کابینه ژاپن، نائوتو کان به خبرنگاران گفت:‌ به وزرایم دستور دادم تا آمادگی داشته باشند تا بتوانند در مواجهه با هر نوع پیش آمدی قاطعانه واکنش نشان بدهند.

 در این راستا امکان این وجود دارد که حادثه غیر مترقبه‌ای رخ دهد و به آنها دستور دادم تا در این راستا اطلاعات جمع آوری کنند. نخست وزیر ژاپن همچنین خاطر نشان کرد: ما آمادگی‌هایی در مورد هر نوع اتفاق خواهیم داشت. 

کد خبر 121491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز