یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین-فرانک عطیف: کره شمالی برای غنی سازی اورانیوم محلی جدید را پنهانی ساخته است. این ادعای روز رسانه‌های غربی است

زیگفرید هکر

این خبر تیتر بیشتر نشریه‌ها و رسانه‌ها را در جهان، این روزها به خود اختصاص داده است. ادعا می‌شود این کشور با سرعتی بسیار و غیر معمول در خفا محلی جدید را برای غنی سازی اورانیوم ساخته است.

بر اساس گزارش رسانه‌هایی مانند تایمز، بی بی سی و ... این موضوع را دانشمندی آمریکایی که به تازگی در کره شمالی بوده مطرح کرده است.

زیگفرید هِکر، دانشمند مورد نظر از قرار ، با دیدن پیچیدگی‌ها و پیشرفته بودن تجهیزات این محل شگفت زده شده است.
او همچنین ادعا کرده که صدها سانتریفیوژ جدید در این محل نصب شده و به گقته او این تجهیزات در "اتاق کنترلی فوق مدرن"
قرار دارد.

هیکر استاد دانشگاه استنفورد و رئیس پیشین آزمایشگاه ملی لس آنجلس است.او ابتدا به طور خصوصی کاخ سفید را از این موضوع آگاه کرده و سپس با رسانه‌ها گفت و گو کرده است.

این دانشمند هفته پیش از کره شمالی برگشته و پیشتر گفته تجهیزاتی که رژیم کره شمالی می‌سازد یک راکتور آزمایشگاهی آب سبک است و تصویرهای ماهواره‌ای هم که به تازگی علنی شده‌اند این موضوع را تایید می‌کند.

زمانی که بازرسان بین‌المللی سلاح سال 2009 از این کشور اخراج شدند چنین محلی وجود نداشت. البته هکر گفته است او وقت کافی نداشته تا به طور دقیق ارزیابی کند که این تجهیزات برای تولید اورانیم با درجه پایین غنی سازی که مناسب نیروگاه‌هاست، ساخته شده یا برای غنی سازی اورانیوم با درجه بالا برای ساخت بمب اتمی.

این خبر درست پیش از آغاز مذاکرات شش جانبه در آسیا، برای بررسی برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ منتشر شده است. قرار است استفن بوس ورث نماینده ویژه دولت اوباما در موضوع کره شمالی، به کره جنوبی، ژاپن و چین سفر کند.

بنا به گفته هیکر ، کره شمالی ادعا کرده که تا به حال 2 هزار سانتریفیوژ نصب کرده که در چرخه کار قرار دارند و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این موضوع هم ذهن را قلقلک می‌دهد که چرا کره شمالی اجازه داده این دانشمند از وجود چنین تجهیزاتی باخبر شود.
شاید این پولیتیک و خدعه‌ای باشد برای حضور قویتر در مذاکرات یا این که علامتی برای آمادگی این کشور برای گسترش برنامه اتمی و افزایش سلاح‌های هسته ای یا ساخت کلاهک هسته‌ای قویتر و بیشتر.

کد خبر 121238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز