شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

گروه بورس: رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس از طراحی صندوق‌های جدیدی خبر داد که براساس آن سرمایه‌گذاران می‌توانند متناسب با بازده کل بورس، سود به دست بیاورند.

بورس

به گزارش همشهری، با آغاز به کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول 2 سال گذشته، بخشی از سرمایه‌های مردمی به سمت این صندوق‌ها سرازیر شد به‌طوری که در حال حاضر ارزش کل این صندوق‌ها معادل نیم‌میلیارد دلار برآورد می‌شود. در حال حاضر بیش از 40صندوق سرمایه‌گذاری در حال فعالیت هستند که سود حاصل ازعملکرد این صندوق‌ها متفاوت است و برخی از این صندوق‌ها 150‌درصد و برخی دیگر کمتر از 20‌درصد بازده نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند. این در حالی است که میانگین بازده کل بورس تهران هم‌اکنون در محدوده 40‌درصد است.

بر همین اساس مسئولان بورس تهران به فکر طراحی صندوق‌هایی افتاده‌اند که سرمایه‌گذاران بتوانند بر مبنای بازده کل بازار سهام سود به دست بیاورند.بر همین اساس محمود خواجه نصیر، رئیس اداره بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از طراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص بورس تهران خبر داد و گفت: شرکت بورس اوراق بهادار طرحی را به سازمان ارائه داده که براساس آن صندوق‌هایی مبتنی بر شاخص بورس تهران ایجاد می‌شود.

وی افزود: اصلی‌ترین ویژگی این صندوق‌ها تنوع سهام موجود در سبد دارایی‌های صندوق است که ریسک این صندوق‌ها را کاهش می‌دهد و در مقابل سود عملکرد آنها را متناسب با سود عملکرد بورس تهران می‌کند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا سبد سهام این شرکت‌ها از مجموع کل سهام موجود در بورس تشکیل می‌شود، گفت: لزوما این‌طور نیست بلکه ممکن است بخشی از مجموع کل شاخص‌ها باشد به این معنا که فرمولی برای این صندوق‌ها درنظر گرفته می‌شود که بخش زیادی از سهام موجود در بازار سهام در سبد وجود دارد.

خواجه‌نصیر تاکید کرد: سبد این صندوق‌ها لزوما تمام شرکت‌های بورس را دربرنمی‌گیرد اما بخش زیادی از شرکت‌های بورس را شامل می‌شود که درصد بالایی از بازار را شامل می‌شوند و در عین حال همبستگی بالایی با شاخص بورس دارند و همچنین سهام نقدشونده‌ای هستند.

وی افزود: به‌دلیل تنوع بالای این صندوق‌ها ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کاهش می‌یابد و سود حاصل از عملکرد این شرکت‌ها متناسب با سود کلی بازار می‌شود.

رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس تصریح کرد:سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند‌ هستند متناسب با بازده کل بازار سهام سود به دست بیاورند، به‌طوری که عملکرد مالی‌شان متناسب با نوسان‌های شاخص بورس باشد، می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. وی افزود: البته تشکیل این صندوق‌ها هنوز به تصویب سازمان بورس نرسیده و باید مسائل فقهی، حقوقی و شرعی آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون حقوقی سازمان بورس هم در این باره گفت‌: این صندوق‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداقل بازده بورس تهران، عاید سرمایه‌گذاران شود. حسین فهیمی‌ با بیان اینکه بازده بورس تهران از ابتدای امسال بیش از 45‌درصد بوده است، گفت:‌ به‌طور حتم با راه‌اندازی این دست صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید، افراد بیشتری به‌طور غیرمستقیم وارد بازار سرمایه خواهند شد.

کد خبر 121171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز