پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: متهم در نخستین دادگاه غیرنظامی برای یکی از زندانیان زندان گوانتانامو جز در یک مورد در باقی موارد اتهامی تبرئه شد که این شکستی برای سیاست باراک اوباما در خصوص گوانتانامو محسوب می‌شود.

زندانی گوانتانامو از 248 فقره اتهام تبرئه شد، اما همچنان ممکن است 20 سال حبس بکشد

روزنامه زود دویچه سایتونگ گزارش داد، این دادگاه سابقه‌ای برای دیگر متهمان زندانی در گوانتانامو خواهد بود.

هیات منصفه دادگاه ایالتی نیویورک پس از پنج روز شور احمد خلفان قیلانی (Ahmed Khalfan Ghailani) را فقط در مورد اتهام مشارکت در توطئه برای تخریب اموال آمریکا مجرم شناخت.

این در حالی است که دادستان وی را به مشارکت در حمله به سفارتخانه‌های آمریکا در تونس و کنیا در سال 1998 و 285 فقره جرم متهم کرده بود که از جمله آنها می‌توان به اتهام قتل 270 نفر و تلاش برای قتل اشاره کرد. در آن حملات 224 نفر کشته شدند.

قیلانی که تونسی تبار است، همچنان احتمال دارد با حبس ابد مواجه شود و بنا به اعلام وزارت دادگستری آمریکا حداقل حکم وی 20 سال حبس خواهد بود.

آنگونه که روزنامه واشنگتن پست نوشته است، دولت اوباما اطمینان داشت که این مرد 36 ساله در همه موارد اتهامی مجرم شناخته خواهد شد. هفته گذشته یکی از مقامات بلندپایه گفته بود تبرئه وی "فاجعه ای" برای سیاست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در خصوص گوانتانامو خواهد بود. قیلانی سال 2004 در پاکستان بازداشت و دو سال بعد به زندان گوانتانامو منتقل شد.

یکی از موارد اتهامی علیه وی، کمک به ساخت مواد منفجره برای انجام حملات و عضویت در سازمان القاعده بود. دادگاه قیلانی آزمونی برای اوباما محسوب می شد. وی قصد دارد زندان گوانتانامو را که مورد انتقاد جهانی قرار دارد، تعطیل کند و تا آنجا که ممکن باشد تعداد بسیاری از زندانیان آن را در برابر دادگاه های غیرنظامی آمریکا محاکمه کند. اما در آمریکا مقاومت قابل توجهی در برابر چنین رویکردی وجود دارد که بخشی از این مقاومت به این عقیده برمی گردد که مخالفان نمی خواهند حدود 170 زندانی گوانتانامو پای شان به خاک آمریکا برسد.

در دادخواست علیه قیلانی، وی عامل "کشتار جمعی" خوانده و شخصی معرفی شده بود که دستش به خون صدها نفر آلوده است. وکیل مدافع در دادگاه توانست بی گناهی وی را اثبات کند و برای این کار حتی به یک شاهد وابسته به قیلانی نیاز نشد. وی پیش از برگزاری دادگاه تلاش داشت روند محاکمه را معکوس کند. وی استدلال کرده بود که حق موکلش برای دادرسی عادلانه نقض شده، زیرا سال های بسیاری را در زندان سپری کرده است.

کد خبر 120983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز