دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: زندان گوانتانامو با وجود قول‌های متعدد برای بسته‌شدن هنوز باز است.

guantanamo

تقریبا 9سال پیش در چنین روزی زندانی برای مظنونان و متهمان "جنگ علیه تروریسم" در خلیج گوانتانامو، کوبا باز شد و به‌ نظر‌نمی‌رسد به این زودی‌ها بسته شود.

برخی معتقدند این موضوع در این دوره از ریاست‌جمهوری آمریکا و حتی شاید دوره آتی هم انجام نشود، با این‌که دولت این کشور برای این مسئله مهلت زمانی تعیین کرده بود بارها درباره آن قول داده است.

11 ژانویه 2002 حدود 20 زندانی با لباس‌های نارنجی و دست‌بند به دست وارد این پایگاه شدند.

گوانتانامو به سرعت سمبل بدترین رفتار و وضعیت شد.و این‌ها با وضعیت جنگ آمریکا با القاعده بعد از 11سپتامبر 2001 شدت می‌گرفت.

گروه‌های حقوق بشری در سراسر دنیا با شنیدن خبر بسته شدن گوانتانامو ، جشن گرفتند .باراک اوباما بعد از سوگند خوردن در 22 ژانویه 2009 سوگند خورد این زندان را که به دست جورج بوش باز شده بود، ببندد.

more   گوانتانامو بسته می‌شود؟

اما دو سال بعد، حدود 173 زندانی هنوز در پشت درهای این زندان به‌سرمی‌برند.

دولت اوباما حالا متوجه شده که نمی‌تواند بدون همکاری و چراغ سبز کنگره و دیگر کشورها این زندان را تعطیل کند و این حمایت لازم هنوز به چشم نمی‌خورد.

بودجه درخواستی او هنوز تصویب نشده و با این‌که هنوز علامتی از دور زدن مراحل قانونی توسط اوباما، به چشم نمی‌خورد اما در بیانیه‌ای مخالفت شدیدش را با این موضوع اعلام کرده است.

البته برخی معتقدند اوباما خودش را پشت بهانه‌های واهی مخفی کرده و در حقیقت او می‌تواند با استفاده از قوانین دیگر و بودجه وزارت دادگستری زندانی‌ها را به دادگاه‌های فدرال برای انجام امور دادرسی انتقال دهد.

تحلیلگران معتقدند با این‌که کنگره کار را برای دولت اوباما در بستن این زندان سخت کرده اما آن را غیر ممکن نکرده است.

کد خبر 125426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز