همشهری آنلاین: امدادگران گفتند شورش‌های ضد سازمان ملل در شهر کیپ‌- هائیتین تلاش‌های بین‌المللی برای مقابل به گسترش همه‌گیری وبا را در هائیتی مختل کرده است، خطر عفونت و مرگ ده‌ها هزار اهالی فقیر این کشور را افزایش داده است.

Haiti2

به گزارش رویترز این همه‌گیری که تا روز دوشنبه جان 1110 نفر را گرفته و 18382 نفر را مبتلا کرده است، باعث انباشته‌شدن مصیبت‌ها در این کشور منطقه کارائیب شده است که در حال تلاش برای بهبودی از زلزله شدید ماه ژانویه قبل و آمادگی برای انتخاباتی تعیین‌کننده در 28 نوامبر است.

ناآرامی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در  یک شهر شمالی هائیتی به صورت تظاهرات مردم که برخی از آنها مسلح بودند، حمله به پاسداران صلح سازمان ملل و مسدود کرهدن جاده‌ها به همراه سوزاندن محل‌‌های بازرسی، جلوگیری از رسیدن بیماران وبایی به بیمارستان و به تاخیر انداختن توزیع کمک‌های امدادی و دارو بروز کرد. شهر کیپ هایئتین روز چهارشنبه آرام‌تر بود، اما بقایای حوادث روزهای قبل جاده‌ها را پوشانده بود.

رسانه‌های محلی گزارش کردند که اجساد قربانیان وبا در خیابان‌های در این شهر حدود یک میلیون نفری که سازمان‌‌های امدادی در حال مقابله با شدیدترین شیوع در همه‌گیری یک‌ماهه وبا در آن بودند،‌ به حال خود رها شده‌اند. معترضان صلح‌بانان ناپلی سازمان ملل را به آوردن میکروب وبا به هائیتی متهم می‌کردند؛ اتهامی که هیات سازمان ملل در هائیتی آن را رد کرده است.

جولی شیندال، سخنگوی سازمان خیریه بین‌المللی آکسفام،‌ گفت: "ما باید به فوریت به این مردم کمک کنیم و این نارآمی کمک را به تاخیر می‌اندازد."

او گفت زمان حیاتی برای مقابله با این بیماری اسهالی سریع‌الاثر که چند ساعت تاخیر به معنای تفاوت میان زندگی و مرگ است، دارد از دست می‌رود.

نایجل فیشر، هماهنگ‌کننده‌های کمک‌های انسانی سازمان ملل در هائیتی در بیانیه‌ای گفت:‌"هر روزی را که از دست دهیم به معنای نرسیدن وسائل و تجهیزات به بیمارستان‌ها، درمان‌ نشدن بیماران، و بی‌اطلاع ماندن آنها از خطراتی است که با آنها روبرو هستند."

وبا از طریق آب و غذای آلوده منتشر می‌شود، اما اگر زود تشخیص داده شود، به سادگی با مایعات خوراکی برای رفع کم آبی بدن قابل درمان است، اما در صورت عدم درمان، ممکن است در طول چند ساعت باعث مرگ بیماران شود.

آشوب‌هایی که تا به حال دست باعث مرگ دو نفر و زخمی‌شدن چندین نفر شده است و صلح‌بانان ناپلی سازمان ملل که در شهر مرکزی هینچ با سنگ مورد حمله قرار گرفتند،‌را نیز دربرگرفته است،‌باعث افزایش تنش‌ها در انتخابات پیش رو در این فقیرترین کشور نیمکره غربی شده است.

اما دولت هائیتی هنوز اقدامی برای به تاخیر انداختن انتخابات نکرده است، و آمریکا که 12000 نیروی صلح‌بان در هائیتی دارد، می‌گیود شرایط لجستیک، فنی و امنیتی برای انتخابات پیش رو فراهم است.

رئیس‌جمهور هائیتی، رنه پروال، که آرام به نظر می‌رسید،‌گفت شورش‌ها تنها تلاش‌ها برای کمک به مبتلایان به وبا را به تاخیر می‌اندازد.

او در یک سخنرانی گفت:‌"نه سوزاندن تایرها یا پرت کردن سنگ با بطری، و نه تیراندازی نمی‌تواند میکروب وبا را از بین ببرد."

کد خبر 120982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز