همشهری آنلاین: روسای جمهور ایران و آذربایجان با بیان اینکه دو کشور دارای دیدگاه و مواضع مشترکی در مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی هستند بر گسترش و توسعه روابط تهران- باکو در همه زمینه‌ها تاکید کردند

روسای جمهور ایران وآذربایجان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی‌نژاد و الهام علی‌اف پس از مذاکرات خصوصی در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، همبستگی و اشتراک نظر ایران و آذربایجان را در حل مسایل منطقه ای و تقویت امنیت و ثبات تاثیرگذار دانستند.

رییس جمهوری اسلامی ایران در این نشست با تاکید بر اینکه هیچ مانعی در توسعه روابط دو کشور وجود ندارد گفت: تهران و باکو در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه مشترکی دارند و ضرورت دارد که در همه مجامع جهانی در کنار هم باشند

دکتر احمدی‌نژاد روابط ایران و آذربایجان را محور ثبات منطقه دانست و اظهار داشت: روابط دو کشور نه تنها به نفع دو ملت‌ بلکه به نفع کل کشورهای منطقه است.

وی با بیان اینکه روند همکاری های دو کشور سرعت بیشتری گرفته است و باید مناسبات موجود با استفاده از همه ظرفیت‌های افزایش پیدا کند، اظهار امیدواری کرد؛ توافقات به عمل آمده بسرعت اجرایی شده و حجم مناسبات دوجانبه چندین برابر ارتقاء یابد.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: دنیا باید بداند دو ملت ایران و آذربایجان همواره در کنار هم خواهند ایستاد و هیچ عاملی نمی تواند خللی در روابط دو کشور ایجاد کند.

الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان نیز در این نشست روابط دو کشور را برپایه دوستی و برادری خواند و گفت: دو کشور در همه موارد از نقطه نظرات مشترک برخوردار هستند و مواضع  واحدی در همه مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دارند.

وی با اشاره به اینکه روابط ایران و آذربایجان همواره رو به گسترش بوده است اظهار داشت: توسعه روابط در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حمل و نقل هم برای دو کشور و هم برای کشورهای منطقه حائز اهمیت است.

رییس جمهور آذربایجان افزود: دوستی و همبستگی ایران و آذربایجان برای حل مساله منطقه بسیار مهم است و با توسعه روابط دو جانبه بر نقش خود در منطقه خواهیم افزود.

رییس جمهور آذربایجان سفر دکتر احمدی نژاد را بسیار پرمعنا و با نتیجه خواند و گفت: این سفر حامل پیام جدیدی برای منطقه و جهان خواهد بود و همبستگی ایران و آذربایجان به حل مسایل منطقه کمک خواهد کرد.

کنفرانس خبری مشترک احمدی نژاد و علی اف

رییس جمهوری اسلامی ایران از تصمیم راهبردی تهران و باکو برای ارتقاء هر چه بیشتر مناسبات دو کشور در تمامی عرصه‌ها خبر داد.

محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری مشترک با همتای آذربایجانی خود با اشاره به پیوندهای عمیق، ریشه‌ای و ماندگار دو کشور تصریح کرد: روابط برادرانه ایران و آذربایجان از عمق تاریخ، فرهنگ و باورهای دیرین دو ملت نشأت می‌گیرد .

رییس جمهور با اشاره به مواضع و دیدگاه‌های مشترک ایران و آذربایجان در همه عرصه‌های منطقه ای و بین المللی خاطر نشان کرد: نقش دو کشور در حفظ ثبات منطقه یگانه و ممتاز است.

وی با بیان اینکه روابط کنونی تهران- باکو در سطح بسیار مناسبی قرار دارد، گفت:ظرفیت‌های دو کشور بسیار بالاتر از سطح همکاری‌های کنونی است و دو کشور در یک تصمیم راهبردی قرار گذاشتند سطح مناسبات را در همه عرصه‌ها بویژه تجاری، حمل و نقل و انرژی تا حداکثر ممکن افزایش دهند.

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو از این دریا به عنوان دریای صلح و دوستی یاد کرد و گفت:ایران و آذربایجان درباره مسایل مربوط به این دریا دیدگاه مشترکی دارند و امیدوار هستیم در اجلاس سوم خزر تصمیمات مناسبی درباره موضوعات مربوط به دریای خزر اتخاذ و گام‌های بلندی برداشته شود.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به مواضع مشترک دو کشور در مورد مسایل بین المللی گفت: در موضوع حل و فصل مساله قره باغ  بر این باور هستیم که براساس گفتگو و پایبندی طرفین به عدالت مسائل حل و فصل خواهد شد و تهران آماده است در این چارچوب با طرفین مذاکره کند.

علی‌اف رییس‌جمهور آذربایجان نیز با اشاره به روابط ممتاز سیاسی دو کشور خواستار توسعه مناسبات اقتصادی بیش از پیش شد و گفت: اطمینان داریم با ظرفیت‌های موجود خواهیم توانست سطح مبادلات تجاری را چندین برابر افزایش دهیم.

الهام علی‌اف با اشاره به پیشینه تاریخی مناسبات دو کشور خاطر نشان کرد: فرهنگ مشترک دو کشور را به هم پیوند داده و اکنون نیز پایه تحکیم مناسبات دو جانبه است. آذربایجان پس از کسب استقلال مناسبات خود را با ایران توسعه داده و اکنون در بالاترین سطح قرار دارد.

رییس‌جمهور آذربایجان با اشاره به نقش مهم دو کشور در تحولات منطقه‌ای بویژه مسایل امنیتی گفت: در مذاکرات گسترده با دکتر احمدی‌نژاد پیرامون مناقشه قره‌باغ بحث و تبادل نظر شد و قرار است این موضوع با همکاری یکدیگر  پیگیری شود.

اهدای سه دستاورد پیشرفته متخصصین ایرانی به الهام علی اف

دکتر محمود احمدی نژاد در پایان مذاکرات دوجانبه با رییس جمهور آذربایجان سه دستاورد پیشرفته کشورمان (دستگاه شنوایی سنجی نوزادان، نانوسکوپ و فناوری پیشرفته تصفیه آب )را به الهام علی اف اهدا کرد.

دستگاه شنوایی سنجی نوزادان  برای ارزیابی و غربالگری شنوایی کاربرد دارد . این دستگاه امواج تولیده شده در حلزون شنوایی را توسط یک میکروفون بسیار حساس ضبط و پردازش می‌کند.

دستگاه نانوسکوپ برای تصویر برداری از سطوح در ابعاد نانو متری استفاده می شود و ایران از کشورهای معدود تولید کننده این دستگاه است. کاربرد دستگاه در کلیه علوم مربوط به فناوری نانو مانند نانو شیمی، نانو سنسورها و نانو الکترونیک می‌باشد.

فناوری پیشرفته تصفیه آب با ظرفیت ده متر مکعب در شبانه‌روز می باشد این دستگاه قادر است همه ذرات معلق و بخش زیادی از ذرات محلول در آب را تا 99.9 درصد حذف کند.

استقبال رسمی از رییس جمهوری اسلامی ایران توسط الهام علی اف

دکتر محمود احمدی نژاد که به منظور دیدار و مذاکره با مقامات جمهوری آذربایجان و نیز شرکت در سومین اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر به باکو سفر کرده است در کاخ زوقولبا از سوی الهام علی اف مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور به یکدیگر معرفی شدند.

روسای جمهور دو کشور بلافاصله پس از مراسم استقبال ،در مذاکرات دوجانبه  مهمترین مسایل مربوط به روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهند داد.

امنیت منطقه خزر باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود

رییس جمهور کشورمان منطقه خزر را از لحاظ سیاسی اقتصادی و جغرافیایی دارای ظرفیت‌ها و اهمیت فراوانی دانست و گفت: امنیت این منطقه باید به طور مشترک از سوی کشورهای ساحلی تامین شود.

محمود احمدی‌نژاد پیش از ترک تهران به مقصد باکو، شرکت در سومین نشست سران کشورهای دریای خزر و بررسی روابط دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان را از اهداف این سفر دانست و گفت: دریای خزر مهم‌ترین دریای دنیاست که 5 کشور مهم در اطراف آن زندگی می‌کنند و امروز گرایش عمومی برای افزایش سطح همکاری‌ها در این حوزه بوجود آمده است که جمهوری اسلامی ایران از آن استقبال کرده و تلاش می‌کند آن را هر چه بیشتر تقویت کند.

رییس جمهور با اشاره به دو نشست قبلی این اجلاس اظهار داشت: در نشست تهران تصویر روشنی از همکاری‌های 5 کشور در آینده ترسیم شد و مقرر گردید برای همکاری های اقتصادی، امنیتی، و صیانت از محیط زیست دریای خزر طراحی و برنامه‌ریزی شود و در سه سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و امیدواریم در این نشست گام‌های دیگری به جلو برداشته شود.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: دریای خزر و منطقه خزر از ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری برخوردار است و به لحاظ اقتصادی اگر همکاری‌های کشورهای حوزه خزر گسترش پیدا کند بخش مهمی از نیازهای 5 کشور تامین خواهد شد.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به روابط تهران -باکو گفت: دو ملت ایران و آذربایجان دارای تاریخ و فرهنگ مشترک بوده و با یکدیگر برادر هستند و روابط دوستانه و صمیمانه‌ای هم بین دو کشور وجود دارد و علاقمند هستیم که  سطح همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف بیش از پیش گسترش و تعمیق یابد.

دکتر احمدی‌نژاد گفت: پروژه‌ها و طرح‌های متعددی بین دو کشور در دست اجرا ست و در جریان این سفر افزایش سطح روابط در بخش‌های انرژی، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری مشترک و تجارت و نیز مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی  مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کد خبر 120938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز