شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور رایزنی پیرامون همکاریهای منطقه‌ای و تحولات قفقاز در ادامه سفر به منطقه در باکو به سر می‌برد، با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، متکی در این دیدار با توجه به حجم بالای روابط دو جانبه که براساس مشترکات فراوان و تاکید مقامات عالیرتبه 2 کشور شاهد افزایش روزافزون آن هستیم، گفت: در حوزه انرژی، تجارت، حمل و نقل و طرح های دیگر توانسته‌ایم گامهای بلندی برداریم و تلاش ها همچنان در جهت افزایش این روند با استفاده از سایر ظرفیت ها ادامه دارد.

وی سپس با اشاره به تحولات قفقاز اظهارداشت: کشورهای منطقه در قالب روابط دو جانبه و چند جانبه همکاریهای خوبی دارند و این اعتماد و صمیمیت می تواند در رویکرد نوین جمعی‌، همکاریهای امنیتی منطقه ای را با حضور کشورهای منطقه قفقاز سامان دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان حضور و تحریک کشورهای فرامنطقه ای را عامل ناآرامی و بی ثباتی منطقه خواند و تصریح کرد: برای ناکام گذاشتن این طراحی های فرامنطقه ای لازم است سازوکار جدیدی را در چارچوب یک ابتکار جمعی منطقه ای اجرا نماییم.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز با ابراز رضایت از روند رو به رشد همکاریهای دوجانبه گفت: ایران به عنوان کشوری دوست و بردار نقش مهمی در منطقه دارد.

وی با استقبال از ایده جمهوری اسلامی ایران برای همکاریهای منطقه‌ای به منظور ایجاد صلح و ثبات برضرورت همکاری در جهت مبارزه با افراط گرایی در همکاریهای چند جانبه تاکید کرد.

علی‌اف افزود: همکاری کشورهای منطقه می‌تواند زمینه ایجاد یکی از بزرگترین و امن‌ترین مناطق انرژی دنیا را فراهم سازد.

رئیس جمهور آذربایجان اظهار داشت: اگر گفتگوی جامع منطقه‌ای را عملی نمائیم منطقه به ثبات و آرامشی تثبیت شده می رسد و در چنین شرایطی نیاز به کشورهای فرامنطقه ای در منطقه نیست.

وی گفت: کمترین ضرر ناامنی نبود پیشرفت است که ما باید برای توسعه کشورمان مانع ایجاد آن در منطقه به دست دشمنان شویم

کد خبر 63267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز