همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی با عرض تبریک به اسامه النجیفی رییس مجلس و طالبانی رییس جمهور عراق و مالکی نخست‌وزیر این کشور، از همه احزاب و گروه‌های فعال در این حرکت وحدت‌آفرین تشکر کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی در نطق قبل از دستور امروز خود به شرایط جدید عراق اشاره کرد و افزود: اقدام داهیانه رهبران سیاسی کشور دوست و برادر عراق در تشکیل مجلس ملی عراق، ریاست جمهوری و نخست‌وزیری، به بسیاری از اقدامات مشکوک در به چالش کشاندن صحنه سیاسی عراق دست رد زد و نشان داد که سیاستمداران عراق با درک عمیق از شرایط ،‌ صحنه را مدیریت کردند.

وی با بیان این که مجلس شورای اسلامی این حرکت سامان‌بخش در صحنه سیاسی عراق را پراهمیت تلقی کرده، اظهار امیدواری کرد این تصمیم نقطه آغاز حرکت نوین در ایجاد توسعه و امنیت پایدار در کشور همسایه و برادر ما باشد.

لاریجانی هم‌چنین با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا گفت: وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا اعتراف کرد جریان‌های تروریستی منطقه با کمک آمریکا به وجود آمده‌اند. وی اعلام کرد آمریکا با کمک برخی کشورهای منطقه در مقابل شوروی، این گروه‌های تروریستی را ایجاد و کمک نمود. البته محتوای این مطالب قبلا توسط نخست‌وزیر سابق پاکستان نیز مطرح شد و بارها جمهوری اسلامی ایران براساس اطلاعات بیان نمود که آمریکا رفتار مزورانه‌ای نسبت به بحث تروریسم دنبال می‌کند و این امر را بهانه‌ای برای سلطه بر منطقه دارد.

رییس مجلس خطاب به آمریکا با طرح این سوال که پس برای چه این همه خسارات به منطقه وارد کردید، گفت: بیش از یک میلیون نفر را در عراق کشتید و زخمی کردید و افغانستان را ویران نمودید. چرا ملت‌های منطقه باید تاوان امیال کثیف ایالات متحده آمریکا را بدهند؟ این همه جنگ و ویرانی ایجاد کردید و حال اعتراف می‌کنید که تروریست‌ها دست ساز ما بودند.

وی تصریح کرد: این اقدام وزیر امور خارجه آمریکا شبیه بحثی است که خانم آلبرایت بعد از 50 سال نسبت به کودتای 28 مرداد اعلام کرد که اشتباه کردیم. چقدر اشتباه؟! آیا همین حرف‌ها هم مستمسکی برای ماجراجویی جدید نیست؟ همین مطالب صحت استراتژی جمهوری اسلامی وسخنان رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به ثبوت می‌رساند که تغییرات در آمریکا صحنه‌سازی‌های ظاهری است و باید به هوش بود.

رییس قوه مقننه هم‌چنین با اشاره به سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) و عرض تسلیت این روز به ملت ایران گفت: امروز ملت عزیز و مسلمان در شهادت پایه‌گذار تفقه و تشیع امام محمدباقر(ع) به سوگ نشسته است.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام به جابر فرمود" ای جابر تو مردی از خاندان مرا درک خواهی کرد که همنام و شبیه من است و او شکافنده علوم و دانش‌هاست و دیگران از او تعلیم می‌گیرند."

وی با اشاره به سخنی از امام باقر(ع) که فرموده‌اند "ارزش کار دانشمندی که از پرتو دانش او دیگران بهره‌مند شوند نزد خدا از 70 هزار عابد بالاتر است" گفت: کمتر مکتبی را می‌توان سراغ داشت که معرفت علمی در آن از چنین جایگاهی برخوردار باشد. این مسلک فکری باعث شد که تمدن اسلامی همیشه بر رکن علم و معرفت استوار شود و به همین جهت عالمان و دانشمندان بزرگ اسلامی در طی قرون متمادی حرکتی عظیم برای بشریت ایجاد کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی نمونه‌ای از این شخصیت‌ها را مرحوم علامه طباطبایی دانست و با اشاره به بزرگداشت وی در روز آینده گفت: گستره فکری علامه طباطبایی در فقه و اصول، فلسفه، ‌حکمت و عرفان از ایشان شخصیت جامع در منظومه تفکر اسلامی ایجاد کرد که به قول شهید مطهری " شخصیت این مرد الهی آن گونه است که مردم یکصد سال آینده، او را درک می‌کنند."

لاریجانی خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلسوفان و عارفان امروز در جامعه اسلامی تلامیذ آن مرد بزرگ هستند. علامه طباطبایی بود که جریان فلسفه عرفان اسلامی را در حوزه علمیه قم سامان داد.از طرفی کتاب تفسیر عظیم المیزان نگرش جدید تفسیری در معارف قرآنی را ایجاد کرد، لذا به روان پاک آن مرد الهی درود می‌فرستیم.

 

 

کد خبر 120665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز