همشهری آنلاین: سرپرست وزارت امور خارجه ایران با بیان این که جمهوری اسلامی ایران به حفظ تمامیت ارضی، ثبات و استقلال عراق معتقد است تاکید کرد:‌ کشورهای بیگانه هر چه زودتر خاک مقدس عراق را ترک کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، 'علی اکبر صالحی' روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با 'هوشیار زیباری' وزیر امور خارجه عراق افزود: عراق امروز در مسیر استقلال خود در حال حرکت است و استقلال و تمامیت این کشور می تواند بدون حضور نیروهای بیگانه تامین شود.

وی با اشاره به این که در نخستین سفر رسمی خود به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه و در چارچوب تحکیم مناسبات دوجانبه به عراق سفر کرده است اظهار داشت:‌ از این که در اولین سفر به سرزمین مقدس عراق سفر کردم خوشحالم و این موضوع نشان از اهمیت عراق برای جمهوری اسلامی دارد.

جمهوری اسلامی ایران و عراق در امتداد یک فرهنگ هستند

سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی ایرنا و در ارزیابی خود از چشم انداز روابط تهران و بغداد گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق در امتداد یک فرهنگ هستند و امیدواریم در آینده پیشرفت مناسبات دو کشور در همه زمینه ها از جمله تجاری و فرهنگی را شاهد باشیم.

وی چشم انداز مناسبات دو کشور را روشن توصیف کرد و اظهار داشت: ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه چاره ای جز همکاری برای رفع مشکلات ندارند، همانگونه که تا به امروز همین طور بوده است.

صالحی با بیان این که زمینه گسترش مناسبات تهران - بغداد در حوزه های مختلف فراهم است تصریح کرد:‌توسعه مناسبات دو کشور صرفا یک اراده می خواهد که بحمدالله این اراده هم مهیاست.

سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار عراقی که مدعی بود ایران در امور داخلی کشورش دخالت می کند نیز گفت: عدم دخالت در مسایل داخلی سایر کشورها از اصول سیاست خارجی ایران است.

وی با اشاره به اولویت همکاری با همسایگان برای جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد:‌ قطعا ایران در امور داخلی سایر کشورها دخالتی ندارد و اگر کسی این ادعا را داشته باشد باید آن را اثبات کند.

صالحی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران جز خیرخواهی برای عراق نمی‌خواهد چرا که اگر همسایه ما در امنیت به سر ببرد، ما هم در امان خواهیم بود و این قاعده ای عقلانی است و لذا دخالت ایران در امور داخلی دیگران هیچ مفهومی ندارد.

موضوع مذاکرات دیپلماتهای ارشد ایران و عراق در بغداد

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی مشترک ، خبرنگار عراقی در ارتباط با نفوذ آب شور از مرزهای ایران به عراق سوال کرد و تدبیر احتمالی تهران برای جلوگیری از این وضعیت را جویا شد.

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد:‌ در مذاکرات امروز با آقای زیباری این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به این که موضوع مورد بحث موضوعی کاملا فنی است اظهار داشت: به بخش مربوطه دستور داده ام که این مساله را از جهات فنی مورد مطالعه قرار دهد و یک راه حل مرضی الطرفین پیدا کند.

وزیر امور خارجه عراق نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک در پاسخ به سوالی درباره وضعیت گروهک تروریستی منافقین در خاک این کشور گفت: این موضوع و نیز مباحث مربوط به گروهک (تروریستی) پژاک در مذاکرات امروز با وزیر امور خارجه ایران مورد بحث قرار گرفت.

هوشیار زیباری ابراز امیدواری کرد که راه حلی برای حل همیشگی این موضوع پیدا شود.

صالحی صبح روز چهارشنبه وارد عراق شد و در فرودگاه بین المللی بغداد مورد استقبال 'هوشیار زیباری' وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.

سرپرست وزارت خارجه ایران در بدو هدف اصلی از سفر یک روزه اش به عراق را تبریک به ملت و دولت این کشور عنوان کرد و گفت: ایران از تقویت امنیت پایدار در عراق و همچنین استقلال و حاکمیت ملی این کشور حمایت می کند.

دیدار با 'جلال طالبانی' رییس جمهوری، 'نوری المالکی' نخست وزیر و 'هوشیار زیباری' و وزیر خارجه عراق در برنامه کاری صالحی در این سفر پیش بینی شده است.

کد خبر 125056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز