گروه سیاسی: تکذیبیه‌هایی که روز گذشته از ساختمان بهارستان و به‌دنبال انتشار اخباری از رئیس و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، به رسانه‌ها راه یافت، به نوعی توانست بررسی برنامه پنجم توسعه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

مجلس

این تکذیبیه‌ها بعد از آنکه صبح دیروز گفته شد علی لاریجانی از جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس برای حضور در ایران دعوت به عمل آورده است و شهاب‌الدین صدر قرار است فراکسیونی با حمایت اسفندیار رحیم مشایی در مجلس تشکیل دهد، صادر شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، این واکنش سریع از مجلس در شرایطی که هم رئیس و هم نایب رئیس مجلس در صحن علنی حضور داشتند و عملا دسترسی به‌هیچ سایت خبری برای رویت این خبر نداشتند، خود به نوعی حساسیت ماجرا را می‌رساند؛ چه اینکه انتشار خبر دعوت لاریجانی از جک استراو که از پیشگامان مخالفت با دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته‌ای بود، می‌توانست جایگاه علی لاریجانی را در میان طرفدارانش در صحن علنی متزلزل کرده و در کمترین حالت در انتخابات قریب‌الوقوع ریاست فراکسیون اصولگرایان کمی آرا را به نفع رقیب لاریجانی جابه‌جا کند.

این همه در حالی است که چندی پیش نیز به‌دلیل دخالت‌های مکرر انگلیس در حوادث پس از انتخابات طرح قطع رابطه با انگلیس از سوی برخی از نمایندگان مجلس که بیشتر چهره‌های حامی دولت بودند به صحن آمد و نهایتا برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد.

دعوت از جک استراو که نماینده کشور انگلیس در مذاکرات سعدآباد بود و برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس تصویری نامیمون از این مذاکرات ارائه کرده‌اند، می‌تواند خود به جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی خدشه‌ای اساسی وارد کند. زهره الهیان خرداد ماه سال گذشته در گفت‌وگو با فارس درباره قرارداد سعدآباد و برخورد استراو با نمایندگان ایران در آن مذاکرات گفته بود: «در زمان دولت خاتمی قرارداد سعدآباد، ایران را متعهد کرد که 10 سال غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

البته گفتن این نکته هم جالب است که جک استراو، وزیر امورخارجه انگلیس در همان جلسه‌ای که قرارداد منعقد شد آنقدر موقعیت تیم وقت ایران را خوار می‌دید که پای خود را با کفش روی میز مذاکره گذاشته بود.» از همین رو هم بود که بلافاصله اداره اخبار مجلس شورای اسلامی در لحظاتی که علی لاریجانی جلسه علنی را اداره می‌کرد، با ارسال تکذیبیه‌ای به رسانه‌های خبری تاکید کرد که هیچگونه دعوتی از سوی لاریجانی برای انجام سفر وزیر خارجه پیشین انگلیس به ایران انجام نگرفته و اصل خبر تکذیب می‌شود.

در این تکذیبیه البته با لفظ «شیطنت‌های رسانه‌ای» انتقادی هم به رسانه‌هایی شده بود که خبر را منتشر کرده بودند. بلافاصله بعد از انتشار این تکذیبیه خبرگزاری ایرنا که اصل خبر دعوت لاریجانی از جک استراو را منتشر کرده بود، ادعا کرد که فایل صوتی گفت‌وگوی استراو با دفتر ایرنا در لندن را دارد و بخش‌هایی از این گفت‌وگو را منتشر کرد. وزیر خارجه پیشین انگلیس در این گفت‌وگو البته گفته است دعوتنامه‌ای رسمی از طریق وزارت امور خارجه و از طریق کاردار ایران در انگلیس دریافت کرده است و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این دعوت از سوی رئیس مجلس صورت گرفته، اظهار کرده است: «تصور می‌کند» این دعوت از طرف لاریجانی است.

استراو گفته است این دعوتنامه را 26 اکتبر (4‌آبان) دریافت کرده است و در این زمینه تصمیم گرفته می‌شود.البته حسین نجابت، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در گفت‌وگویی ادعای استراو را تکذیب کرده و گفته است که
جک استراو 4 ماه پیش خودش درخواست سفر به ایران را به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تقدیم کرده است.

ربط شایعه به فراکسیون

دیروز البته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به حمایت از رئیس مجلس آمد و در جمع خبرنگاران تأکید کرد که شایعه دعوت علی لاریجانی از جک استراو وزیر خارجه پیشین بریتانیا برای سفر به ایران یک شیطنت انگلیسی است و اگر جمهوری اسلامی بخواهد دعوتی از جک استراو یا امثال وی داشته باشد، این دعوت از طریق دولت یا مجلس صورت می‌گیرد و در قالب مجلس هم معمولا دعوت‌های ما از مجاری رسمی مثل وزارت خارجه است. پس این خبر ساختگی است.

با مشایی دیدار نداشتم

دعوت لاریجانی از استراو تنها شایعه پرسروصدای دیروز نبود که مجلس تکذیب کرد.بعد از آنکه خبر دیدار محمود احمدی‌نژاد با برخی چهره‌های اصولگرا در پاستور منتشر شد، دیروز هم خبری منتشر شد که شهاب‌الدین صدر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا با اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دیدار داشته و قرار شده است فراکسیون مهرورزی را با حمایت او در مجلس راه‌اندازی کند.

بعد از انتشار این خبر، دفتر صدر با ارسال تکذیبیه‌ای به رسانه‌های خبری نوشت: خبر انتشار پیدا کرده صحیح نیست و از تمامی اصحاب جراید و رسانه‌های دیداری و شنیداری تقاضا می‌شود در انتشار اخبار دقت لازم را داشته‌ باشند تا خبرهای غیرواقعی و ناصحیح منتشر نشود.

کد خبر 120095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز