چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت، غرب در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران راه بهانه‌گیری و اشکال‌تراشی تصنعی را در پیش گرفته‌ است.

علی لاریجانی

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی  در دیدار با مراد مرجان، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی ترکیه، روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را به عنوان دو کشور همسایه، دوستانه و بسیار عمیق خواند و گفت: خرسندیم که مناسبات دو کشور مهم منطقه در عین حسن هم‌جواری در تمام زمینه‌های سیاسی - پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی دارای روندی رو به گسترش است.

 وی در ادامه با اشاره به رایزنی‌های دو کشور در مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز عقیده کرد: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با برخورداری از روابط راهبردی، می‌توانند در استقرار ثبات و آرامش منطقه‌ای نقش مکمل و سازنده‌ای ایفا نمایند.لاریجانی هم‌چنین با اشاره به موضوع هسته‌ای کشورمان، با بیان این‌که غرب و آمریکا در ارتباط با موضوع صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران راه بهانه‌گیری و اشکال‌تراشی تصنعی را پیش گرفته‌اند، افزود: هدف آمریکا و متحدان غربی‌اش، انحصاری کردن غنی سازی فعالیت‌های هسته‌ای و به تبع آن تفوق طلبی سیاسی و کسب امتیازهای مختلف است.

 وی ادامه داد: قدرت‌های برتر هسته‌ای جهان و به ویژه آمریکا نمی‌خواهند کشورهای مستقل به چرخه تولید و برخورداری محصول استراتژیک سوخت هسته‌ای برای فعالیت‌های صلح‌آمیز علمی و تکنولوژیک وارد شوند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع عراق و افغانستان گفت: آمریکا با شعار ایجاد دموکراسی و مبارزه با تروریزم به این دو کشور هجوم برد، اما مقصود واقعی خود را در کنترل شریان‌های اصلی اقتصادی و امنیتی منطقه جستجو می‌کند و تحلیل صحیح از شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی به آسیب شناسی موضوع کمک می‌کند.

 در ادامه این دیدار هم‌چنین مراد مرجان رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی ترکیه روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را برخوردار از غنای تاریخی و مبتنی بر پایه‌های دوستی و برادری توصیف کرد و گفت: ترکیه و جمهوری اسلامی ایران دو کشور بزرگ و مهم منطقه هستند که با تاثیرگذاری و کارآمدی خود نقش انکارناپذیری در برقراری صلح و آرامش در منطقه دارند و همکاری‌های متقابل در این راستا باید استمرار یابد.

 وی در ادامه با اشاره به نقش آنکارا در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار نمود: ترکیه با این گفته رهبر معظم جمهوری اسلامی که استفاده از سلاح هسته‌ای حرام و ممنوع است کاملا موافق است، و برای رفع مشکلات موجود بر سر راه تحقق توافقات هسته‌ای اخیر با میانجی‌گری ترکیه و برزیل، مذاکرات مربوط باید استمرار یابد.

 وی در این راستا خواهان فعال‌تر شدن روند گفت‌وگوهای بین‌المللی پیرامون موضوعات مهم از طریق مجالس دو کشور شد. رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه در ادامه گفت: آنکارا هم‌چون تهران از ایده خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کند و ارتباطات گسترده‌تر دو کشور به تحقق این مهم کمک می‌کند.

کد خبر 120432
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز