همشهری آنلاین: معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور گفت: این سازمان اعتراض را حق هر یک از داوطلبان می‌داند، اما از شرکت‌کنندگان در آزمون ویژه حفاظ قرآن برای دریافت مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث می‌خواهیم تا زمان اعلام نتایج که اوایل هفته آینده خواهد بود، صبور باشند و منتظر اطلاعیه این سازمان بمانند.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در پی تماس‌ با این خبرگزاری از سوی برخی از شرکت‌کنندگان در آزمون ویژه حفاظ کل قرآن کریم (کتبی ـ تشریحی) و تقاضای این افراد برای پیگیری اعتراضاتشان به نحوه برگزاری این آزمون، خبرگزاری ایکنا، قبل از انتشار اعتراض این افراد، برای دریافت پاسخ از سوی مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور به سراغ معاون فنی و آماری این سازمان رفت.

«ابراهیم خدایی» مدت زمان یک ساعت را برای پاسخ‌گویی به سؤالات اختصاص داد. خلاصه‌ای از مهمترین مباحث مطرح شده، برای اطلاع حافظان عزیز در این گزارش ارائه می‌شود.

البته در ابتدا، عمده اعتراضاتی که حافظان قرآن به آزمون برگزار شده در 26 شهریورماه سال جاری داشتند، این موارد بود؛ مدت زمان کم برای پاسخ‌گویی به سؤالات، سؤالات به نحوی طراحی شده بود که با ارائه چند کلمه از آیه شریفه، دو تا سه آیه قبل و بعد آن را همراه با اعراب‌گذاری خواستار بودند و پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها، به چندین سطر نگارش نیاز داشت.

برخی برگزاری آزمون کتبی و به صورت تشریحی را امری غیرمعمول برای سنجش میزان محفوظات حافظ قرآن بیان کردند و آن را امری دانستند که در هیچ یک از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم انجام نمی‌شود و خواهان تجدید نظر در این شیوه برگزاری بودند.

پاسخ سازمان سنجش آموزش کشور

خدایی این سؤالات را با بیان قانونی که اجرای آن را مجلس شورای اسلامی برعهده سازمان سنجش آموزش کشور نهاده است، پاسخ گفت و افزود: قانون مشخص کرده حافظان قرآنی که خواهان دریافت مدرک لیسانس رشته علوم قرآن و حدیث هستند، باید در دو آزمون یکی در سطح لیسانس علوم قرآنی و دیگری آزمونی که تأییدکننده حافظ بودن آن‌ها باشد، شرکت کنند.

وی بیان کرد: شرکت حافظان قرآن در آزمون کارشناسی ارشد، فیلتری خواهد بود تا مشخص شود که اطلاعات این افراد در سطح یک لیسانسه رشته علوم قرآن و حدیث است و افرادی که این مرحله را طی می‌کنند با دریافت حد نصاب به مرحله بعد که آزمونی است تا میزان محفوظات قرآنی آن‌ها را بسنجد، راه خواهند یافت.

خدایی اظهار کرد: امسال برخلاف سال‌های قبل، توسط اعضای کمیته قرآن سازمان سنجش آموزش کشور که براساس قانون شکل گرفته است، حد نصاب امتیاز کاهش یافت در حالی که هر سال حدود 320 نفر پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، برای مرحله سنجش محفوظات معرفی می‌شدند، امسال این رقم به حدود 530 نفر رسید.

وی افزود: حضور در آزمون کتبی و این‌که فرد بتواند آیه را به صورت کامل و صحیح بنویسد، قطعاً مشخص خواهد کرد که فرد حافظ قرآن است، چون این داوطلبان خواهان مدرک کارشناسی بوده و قصد ادامه تحصیل تا مقطع دکتری را دارند. کل آیاتی که در 60 سؤال خواسته شده بود، 130 آیه بود که به جز چند سؤال، تمامی آن‌ها در حدود پنج کلمه به پاسخ نیاز داشت.

خدایی در ادامه اعضای پنج نفره کمیته قرآن این سازمان را که خود در آن عضو است از جمله اساتید بنام و مشهور علوم قرآنی که از حافظان قرآن کریم هستند، برشمرد و افزود: سال گذشته نیز همین کمیته طراحی سؤالات را برعهده داشت و همگی از اساتید مسلم علوم قرآنی کشورند و نظر این کمیته این است که سؤالات و زمان مناسب بوده است.

وی با بیان این مطلب که سازمان سنجش آموزش کشور، تاکنون در مقام پاسخ به اعتراضات این حفاظ برنیامده است و به طور حتم پاسخ کامل به این اعتراضات کاملا فنی و قانع‌کننده خواهد بود، گفت: هدف سازمان سنجش کمک و مساعدت به حافظان عزیز است، اما برای ارائه مدرک لیسانس باید حداقل‌هایی رعایت شود، در قانونی که مجلس شورای اسلامی اجرای آن را بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گذاشته است، خواسته شده است که هر ساله یک دوره آزمون ویژه برای حافظان کل قرآن که آشنا با ترجمه، تفسیر و علوم قرآنی هستند، برگزار شود و سؤالات دروس اختصاصی در سطح کارشناسی این دوره طرح شود، اگر سازمان سنجش بخواهد طبق نص قانون جلو برود، کار حفاظ بسیار مشکل خواهد شد و سازمان سنجش مباحث چهار ساله کارشناسی علوم قرآن و حدیث را برای این حفاظ به سه درس کاهش داد و آن را به عنوان آزمون ویژه در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: سازمان سنجش آموزش کشور اعتراض را حق هر یک از داوطلبان می‌داند، اما نحوه اعتراض و بیان انتقاد باید مناسب باشد تا پاسخ‌گویی صورت گیرد؛ به هر حال ما فقط مجری برگزاری آزمون‌ها هستیم و از شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌خواهیم تا زمان اعلام نتایج که اوایل هفته آینده خواهد بود، صبور باشند و منتظر اطلاعیه این سازمان بمانند، چون با اعلام نتایج، متوجه عملکرد ما در این دوره خواهند شد و پس از آن در صورت داشتن هرگونه اعتراض، آمادگی پاسخگویی به حافظان عزیز را داریم، به طور حتم عملکرد سازمان سنجش به نفع حافظان قرآن کریم خواهد بود.

علت تأخیر در اعلام نتایج، زمان‌بر بودن تصحیح سؤالات تشریحی است

وی علت تأخیر در اعلام نتایج را زمان‌بر بودن تصحیح سؤالات تشریحی بیان کرد و افزود: افرادی که در آزمون 26 شهریورماه‌ حضور داشتند، سه دسته خواهند شد، افرادی که در این آزمون به دلیل بالا بودن نمراتشان و دریافت حد نصاب لازم این موضوع را به اثبات رسانده‌اند که حافظ کل قرآن کریم هستند و این افراد از حضور در آزمون شفاهی معاف شده و بلافاصله مدرک کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث برای آن‌ها صادر می‌شود، دسته دوم افرادی خواهند بود که برای حضور در آزمون شفاهی معرفی می‌شوند و نفرات سوم چون حدنصاب لازم را دریافت نکرده‌اند، متاسفانه از این دوره حذف شده و می‌توانند در سال آتی مجدد در آزمون کارشناسی‌ ارشد شرکت کنند.

وی در پایان گفت: اما این امکان وجود دارد تا برای داوطلبان حافظ قرآن که خواهان دریافت مدرک کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث برای سال آتی هستند، آزمون کتبی و تشریحی را در اردیبهشت‌ماه برگزار کنیم، تعداد سؤالات را کاهش داده و یا زمان پاسخ‌گویی به آن را افزایش دهیم.

خبرگزاری ایکنا همچنان آماده شنیدن نظرات حافظان کل قرآن کریم است. 

کد خبر 120430
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز