گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی ابعاد مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت تجدیدنظر در همکاری ایران با آژانس در این شورا خبر داد.

علی لاریجانی پس از دیدار و گفت‌وگو با جبر الزبیدی، وزیر دارایی عراق در جمع خبرنگاران با تأکید بر سرعت بخشیدن به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به تأیید این مصوبه از سوی شورای نگهبان اشاره کرد و افزود: در کمیته بررسی ابعاد مصوبه مجلس، درباره‌ اقدامات متناسب با شرایط و واقعیات در مسأله‌ هسته‌ای تصمیم گیری می‌شود و در آن مسئولینی از دستگاه‌های ذیربط حضور دارند.
در این نشست خبری که ایسنا خبر آنرا منتشر کرد لاریجانی درباره اینکه آیا امکان بازنگری در بسته‌ پیشنهادی 1+5 وجود دارد، گفت: ما مخالفتی درباره‌ این که بسته‌ پیشنهادی اروپا و پاسخ ایران را مورد بررسی و مذاکره قرار دهیم، نداریم.
 آن‌ها میز مذاکره را ترک کردند. اگر به میز مذاکره برگردند، ما نیز مشکلی نداریم. لاریجانی با بیان این که ایران با استقبال از مذاکرات با سولانا به مسیر حل و فصل مسئله از طریق مسالمت‌آمیز وارد شد گفت: هنوز برموضع خود درجهت ازسرگیری مذاکرات باقی هستیم. در مذاکرات با سولانا به نتایجی رسیدیم و آن نتایج هنوز می‌تواند مورد توجه باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در خصوص قطعنامه‌ 1737 شورای امنیت علیه ایران با انتقاد از ادبیات مقامات آمریکایی که معتقدند قصدشان از تحریم یک کشور تحقیر آن است اظهار داشت:‌ آنها در این سال‌ها با تحریم‌هایی که علیه ایران انجام داده‌اند ما را تضعیف نکردند، بلکه ما را قدرتمندتر کردند و این مسأله را می‌توان در جریان بیزاری و نفرت از آمریکایی‌ها دید. وی ادامه داد آمریکایی‌ها می‌خواهند با ایجاد یک مشکل جدید مشکلات قبلی‌شان در منطقه را حل کنند.
لاریجانی در خصوص زمان راه‌اندازی 3000 دستگاه سانتریفیوژ گفت: قبلا گفته بودم که علاقه داریم در یک مسیر مذاکراتی با هماهنگی و رفع ابهامات فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را توسعه دهیم، اما متأسفانه غرب و کشورهای اروپایی مسیر دیگری را دنبال کرده اند؛ لذا ما مجبور شدیم کار را ادامه دهیم. وی خاطرنشان کرد: زمان شروع نهایی کار دستگاه سانتریفیوژ را اعلام خواهیم کرد، اما در حال حاضر به لحاظ فنی نمی‌توانم اظهارنظر دقیقی را داشته باشم.
موضوع دستگیری دیپلمات های ایرانی
لاریجانی همچنین به دستگیری دو دیپلمات ایرانی اشاره کرد و گفت: رفتارناپسند آمریکا در دستگیری دیپلمات های ایرانی، در اصل خلاف قوانین بین المللی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن تشکر از دولت عراق مبنی بر تلاشهای خود برای آزادی دیپلمات های ایرانی، ابراز امیدواری کرد تا هر چه زودتر این دیپلمات ها آزاد شوند.
وزیر امور اقتصاد و دارایی عراق نیز هدف از دیدار خود با دبیر شورای عالی امنیت ملی را دادن پیام شفاهی مالکی به مقامات ایرانی خواند و گفت: آقای طالبانی نیز در پیامی خواستار هرچه زودتر آزاد شدن این دو دیپلمات ایرانی شده اند که بنده پیام این آقایان را به مقامات ایرانی اعلام کرده ام.وی همچنین به نامه زیباری وزیر خارجه عراق مبنی بر ضرورت آزادی دیپلمات‌ها اشاره کرد.
کد خبر 12029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز