سمیه شرافتی: بسیاری‌ از کارشناسان، کشف آنتی‌بیوتیک‌ها را علت افزایش قابل توجه طول عمر انسان می‌دانند.

باکتری

البته این درست است، چون می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌ها، بسیاری از بیماری‌های عفونی را که می‌توانند کشنده هم باشند، درمان کرد.با این حال، در دوران ما، دورانی که آنتی‌بیوتیک‌ها مثل نقل‌و‌نبات مصرف می‌شوند، مطالعات جدیدی انجام شده که نشان می‌دهد محیط عاری از باکتری‌ها، لزوما به معنای افزایش طول عمر نیست.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این مطالعه جدید که محققان دانشگاه کارولینای جنوبی آن را انجام داده‌اند، روی مگس سرکه آزمایش شده است. وقتی تخم‌ها و محیط زندگی آنها با ضدعفونی‌کننده‌های قوی کاملا شست‌وشو داده شد و با آنتی‌بیوتیک‌های قوی، احتمال رشد هرگونه باکتری از بین رفت، طول عمر آنها را با مگس‌های هم‌نژاد و هم‌سن‌شان، که به نوعی خواهر و برادرهای آنها محسوب می‌شدند، مقایسه کردند.

این مگس‌های هم‌نژاد نر و ماده در محیطی عادی و معمولی زندگی کرده بودند. نتیجه این شد که طول عمر این دو گروه هیچ اختلاف معنی‌داری نداشت. مطالعات قبلی نشان داده بود که چه در انسان و چه در سایر موجودات، با بالا رفتن سن، تعداد باکتری‌هایی که به‌طور طبیعی روی پوست و سایر نقاط بدن زندگی می‌کنند، بیشتر می‌شود.

همین ذهن خلاق پژوهشگران را به فعالیت انداخته بود که شاید این افزایش باکتری‌ها، دلیل به جریان افتادن روند پیرشدن سلول‌ها و ارگان‌ها و اصلا عامل تمام شدن عمر می‌شود، اما با این مطالعه تمام این نظریه‌ها نقش بر آب شد.
پیش از این هم مطالعات دیگری انجام شده بود که به نوعی در برابر تأثیر مثبت استفاده‌های بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها علامت سؤال می‌گذاشت.

مثلاً در مطالعه‌ای به این نتیجه رسیدند که کودکانی که با خاک و گل بازی می‌کنند، کمتر دچار بیماری‌های عفونی می‌شوند. دلیل این مسئله را هم محققان، آشنا شدن تدریجی سیستم ایمنی بدن کودک با انواع باکتری‌ها می‌دانند و همین مقاومت کودکان را نسبت به باکتری‌های دیگر بالا می‌برد و باعث می‌شود توان بیماری‌زایی آنها از بین برود.

نتیجه این تحقیقات، البته این نیست که به فکر بهداشت و سلامت نباشیم، دست‌هایمان را نشوییم یا موقع تب و بیماری‌های عفونی برای معالجه به پزشک مراجعه نکنیم؛ به این امید که عفونت می‌تواند سیستم ایمنی بدن‌مان را تقویت کند.منظور این است که برای تمیزی و رعایت بهداشت، وسواس بیش از حد نداشته باشیم و همین طور مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را محدود به تجویز پزشک و در موارد لزوم کنیم.

کد خبر 120038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز