گروه اقتصادی: همایش دو روزه نقش نظام بانکی در مسیر توسعه و تحول کشور که از روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد، بیشتر به بیان دستاوردهای نظام بانکی ایران به‌ویژه در 5 سال گذشته اختصاص داشت.

محمود احمدی نژاد

به گزارش خبرنگار ما، در این نشست محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی با ارائه آمار و ارقام مختلف خواهان توجه بیشتر رئیس‌جمهور به چالش‌های پیش روی نظام بانکی شد. محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی هم فهرستی از دشواری‌ها و انتظارات پیش روی بانک‌ها را برای رئیس‌جمهور بیان کرد.

شایسته، رئیس کانون بانک‌های خصوصی هم از کاهش سهم بانک‌های خصوصی در بازار پولی در 2سال گذشته و تبعیض بین بانک‌های خصوصی و دولتی انتقاد کرد. وزیر اقتصاد هم در سخنان خود نکته‌ای را درباره ربوی بودن جریمه دیرکرد بانک‌ها اعلام کرد و گفت: حضرت امام در فتوایی اعلام کرده بودند که اخذ جریمه بانکی درصورتی که در قرارداد بین بانک و مشتری قید شده باشد، مانع شرعی ندارد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، در این همایش اجرای کامل عقود اسلامی را موجب حذف فاصله طبقاتی دانست و خواهان تفکیک بین بخش سرمایه‌گذاری و تامین نیازهای اولیه مردم در نظام بانکی شد. او افزود: یکی از روش‌های بانکداری اسلامی این است که بخش سرمایه‌گذاری از بخش تامین هزینه‌های ضروری مردم تفکیک شود. نظام بانکی کشور نباید به سمتی برود که اصل سنت حسنه قرض‌الحسنه به حاشیه رانده شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در بخش سرمایه‌گذاری و تجارت نیز می‌توان سپرده‌گذاران را براساس عقود اسلامی در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت داد و ارزش افزوده را به‌طور عادلانه توزیع کرد. احمدی‌نژاد نقش بانک‌ها در تولید مسکن و ایجاد اشتغال را ستود و با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های ارزی کشور در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری و صنعت اظهار داشت: ذخایر ارزی کشور را 100 میلیارد دلار تخمین زده‌اند که قطعا بیش از این مقدار است.

محمود بهمنی با تشریح عملکرد و برنامه‌های شبکه بانکی با اشاره به اینکه درصورتی که قانون هدفمندی یارانه‌ها با تورم 29.5به اجرا درمی‌آمد، به‌طور حتم آثار منفی زیادی به‌دنبال داشت‏، افزود: بنابراین حال که نرخ تورم کاهش یافته است هیچ نگرانی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نخواهیم داشت.

او با اعلام اینکه 15 درصد از ذخایر ارزی ایران در سال‌های قبل به طلا تبدیل شده است، گفت: درحالی‌که قیمت هر اونس طلای جهانی به‌صورت میانگین 656 دلار بود، چند صد تن طلا وارد کشور کردیم که امروز قیمت هر اونس طلای جهانی افزایش یافته است‏، بنابراین در شرایط فعلی چند میلیارد دلار به ارزش افزوده ذخایر کشور افزوده شده است.

کد خبر 119527

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز