گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: مسئولان جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در تلاشند که تعریف جدیدی از «دیدن» ارائه دهند؛ مفهومی که سوای ارزش‌های دینی و مذهبی، درونی‌تر و انسانی‌تر باشد.

جشنواره رویش

شاید بتوان آیین پایانی ششمین جشنواره فیلم کوتاه دینی را برداشتن قدم بزرگی برای رسیدن به این مفهوم دانست. این مراسم شامگاه پنجشنبه 6آبان در سالن همایش صدا و سیمای مشهد برگزار شد. هیات داوران ششمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش پس از بررسی 47 فیلم راه یافته به بخش مسابقه جشنواره به فیلم‌های برگزیده خود در بخش انیمیشن، مستند و داستانی جایزه اهدا کرد.

انسانیت در هیاهوی جشنواره

برگزیده‌شدن فیلم «جنایت در سکوت» به کارگردانی بهروز نورایی‌پور درباره یک خانواده که در سردشت شیمیایی شده‌اند را می‌توان مهم‌ترین اتفاق جشنواره امسال دانست. نمایش این فیلم باعث شد تیم‌های پرسپولیس و ابومسلم کلیه هزینه‌های درمان این خانواده روستایی را تقبل کنند تا چشمان عبدالرحمان- نوجوان این فیلم - بتواند در آینده ضریح امام رضا(ع) را ببیند.

زمانی که نورایی پور برای گرفتن جایزه به روی سن آمد، اعلام کرد که دیگر چشمان مهناز و امید که در سردشت شیمیایی شده‌اند نمی‌بیند اما برای عبدالرحمان می‌شود کاری کرد. این فیلمساز جوان که خود ‌زاده کردستان است، از مسئولان خواست که برای این کودکان کاری انجام دهند.

زمانی که منیژه احمدی، مادر این کودکان که پایش را بر اثر انفجار مین از دست داده است به روی سن آمد تا بگوید که خدا بالای سر او و خانواده‌اش است و خدا به آنها کمک می‌کند، همه حاضران ایستادند تا مادری را تشویق کنند که هرگز امیدش را برای ادامه زندگی کودکان مجروحش از دست نداده است.

مهرداد اسکویی که داوری این جشنواره را برعهده داشت اعلام کرد که این فیلم سرشار از زندگی است و امید مادر به عروس و داماد کردن بچه هایش در فیلم موج می‌زند.عبدالرحمان هم به روی سن آمد تا ازمشکلات زندگی‌شان بگوید که بدون کمک دولت به سختی ادامه پیدا می‌کند. دوربین لحظاتی تماشاگران را نشان داد که همگی به‌شدت متاثر بودند.

تعدادی از داوران و فیلمسازان هدایایی از جمله سکه و بخشی از جوایز خود را به این خانواده تقدیم کردند تا جشنواره‌ای که مدت چندانی از عمر آن نمی‌گذرد، بتواند محلی برای ارزش‌های انسانی باشد.

تقدیر از مادران

فیلم «من پشت این دریچه چشم به راه بهارم» به کارگردانی جواد توانا در رابطه با زندگی شاعر معاصر سلمان هراتی در جشنواره شرکت داشت. این فیلم که در بخش مستند جایزه هم کسب کرد باعث شد که مفهوم دیگری از انسانیت که تقدیر از مادر است در جشنواره به نمایش درآید. ششمین جشنواره رویش، هزینه سفر مادر و همسر این شاعر را به مکه مکرمه و مدینه منوره تقبل کرد.

جشنواره‌ای برای جوانان مستعد

نکته قابل توجه در آیین اختتامیه جشنواره حضور چهره‌های آشنا در گرفتن جایزه بود؛ کسانی که در دوره قبلی هم جوایزی کسب کرده بودند، مجددا به روی سن رفتند تا جوایز خود را از دست داوران بگیرند. در نشست مشترکی بین دبیر ششمین جشنواره رویش و فیلمسازان که در شامگاه 5‌آبان برگزار شد، مجید مصلحی، دبیر جشنواره اعلام کرد که این جشنواره متعلق به همه فیلمسازان جوان است و تمام تلاش مسئولان بر این نکته متمرکز است که رویش را به‌عنوان باشگاه فیلمسازان جوان تعریف کنند.

خبرهای خوب برای فیلم کوتاه

آیین پایانی این جشنواره مثل تمام آیین‌های دیگر متشکل از سخنرانی مسئولان و البته صحبت‌های اضافه مجری برنامه بود، اما نکته مهم این آیین نوید محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری بود که اعلام کرد دفتری برای فیلم‌های مستند و داستانی در حوزه هنری تاسیس می‌شود و با توجه به اینکه در عرصه فیلم کوتاه و مستند مجالی برای نمایش آثار وجود ندارد، هر دو سالن سینما سپیده به اکران عمومی فیلم‌های کوتاه اختصاص خواهد یافت.

و در آخر اینکه به گفته دبیر جشنواره، رویش هفتم از امروز (شنبه) هشتم آبان ماه آغاز می‌شود و دبیرخانه دائمی جشنواره در خدمت جوانان است. آنطور که مصلحی گفته از وجود فیلمسازان برای برنامه‌ریزی‌های آتی استفاده خواهد شد.

کد خبر 119404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز