یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: این روزها در حالی 9فیلم به‌صورت همزمان روی پرده هستند که برخی از سینماداران و کارشناسان اکران اعتقاد دارند، این اقدام به سود فیلم‌ها نیست.

سینما

در حال حاضر فیلم‌های «سن‌پطرزبورگ»، «ملک سلیمان»، «بعدازظهر سگی سگی»، «هرچی خدا بخواد»، «لطفا مزاحم نشوید»، «نخودی»، «دردسر بزرگ»، «و آسمان آبی» و «خواب‌های دنباله‌دار» روی پرده سینماهای تهران هستند. در این میان ملک سلیمان فروش خوبی دارد، سن‌پطرزبورگ نیز کارکرد قابل قبولی در گیشه دارد ولی وضعیت فروش بقیه فیلم‌ها چندان جالب توجه نیست.

سینماداران اعتقاد دارند اکران همزمان این تعداد فیلم باعث‌شده به دلیل ظرفیت پایین سالن‌ها، اغلب این آثار نتوانند انتظارات را در گیشه برآورده سازند. تقریبا هر هفته یک یا چند فیلم به آثار روی پرده اضافه شده‌اند و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که از سالن‌ها و سئانس‌های بقیه فیلم‌ها کاسته می‌شود؛ چنان‌که هفته گذشته با اکران «خواب‌های دنباله‌دار» سالن‌های برخی از سینماها به این ساخته پوران درخشنده اختصاص یافت.

جالب اینکه حتی شورای صنفی نمایش نیز که قرارداد اکران فیلم‌ها را به ثبت می‌رساند، با نمایش عمومی این تعداد فیلم مخالف است. علی سرتیپی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در این رابطه می‌گوید: «ما با اکران همزمان 10فیلم مخالفیم. به اعتقاد ما سینمای ایران نهایتا ظرفیت اکران 6 فیلم را دارد ولی شرایط الان به‌گونه‌ای رقم خورده که فیلم‌های زیادی روی پرده آمده‌اند. ما در شورای صنفی نمایش با درخواست‌های زیاد اکران عمومی فیلم‌ها مواجهیم و طبق قانون قرارداد این فیلم‌ها را به ثبت می‌رسانیم، مثل فیلم «خواب‌های دنباله‌دار» ولی وضعیت فعلی اکران به سود سینما نیست.»

سخنگوی شورای صنفی نمایش همچنین به برخی دخالت‌ها در امور اکران اشاره می‌کند که باعث شده اوضاع نابسامانی را شاهد باشیم؛ دخالت‌هایی که به صدور بیانیه‌ای از سوی شورا نیز منتهی شد. سرتیپی می‌گوید: «ما در شورای صنفی نمایش قصد نداریم وارد حاشیه‌ها شویم ولی در این مدت به واسطه برخی صحبت‌ها شورای صنفی تحت فشار قرار گرفته است. اکنون برخی کارها بر خلاف رویه سینما انجام می‌شود و ما به واسطه این بیانیه می‌خواستیم بگوییم شورای صنفی در این زمینه تقصیر ندارد.»

امیر حسین علم‌الهدی نیز در خصوص وضعیت اکران می‌گوید: «قطعا اکران همزمان تعداد زیادی فیلم، استقبال را بیشتر نخواهد کرد؛ چرا که اکران این حجم فیلم در تعداد محدودی سالن، بیش از هر چیز، سردرگمی مخاطب را در پی خواهد داشت. وقتی تعداد زیادی فیلم اکران می‌شود سینماهای خوب که بیشتر فروش فیلم‌ها متعلق به آنهاست، ناچارند سئانس‌های کمتری برای هر فیلم در نظر بگیرند.

این کارشناس اکران می‌افزاید: «اکران همزمان 10فیلم که در مهرماه اتفاق افتاد یک رکوردشکنی محسوب می‌شود ولی این حرکت هیچ دستاوردی را به دنبال نخواهد داشت و صرفا باعث فیلم‌سوزی می‌شود.»

اما چرا با معضل ترافیک اکران مواجه شده‌ایم؟ وقتی عملا ظرفیت اکران مناسب بیش از 40 فیلم را در سال نداریم ولی تولیداتمان دوبرابر این تعداد است، طبیعی است که گرفتار چنین معضلی شویم؛ وقتی تناسبی میان ظرفیت اکران و میزان تولید وجود ندارد.
علم‌الهدی در این رابطه می‌گوید:

«وقتی تعداد پروانه‌های ساخت بالا می‌رود، طبیعی است که با چنین خروجی‌ای مواجه شویم. سینماهایی که نهایتا ظرفیت اکران 40فیلم را دارند، ناچارند 80 فیلم را به نمایش درآورند و به این ترتیب شاهد فیلم‌سوزی خواهیم بود.»مدیر مجتمع سینمایی اریکه ایرانیان هم که در حال حاضر 8 فیلم را در این پردیس به نمایش درآورده در این رابطه به ایسنا می‌گوید: اکران تعداد زیاد فیلم در زمانی اندک به همه فیلم‌ها لطمه می‌زند و فروش آنها را پایین می‌آورد.

همه اینها در حالی است که صاحبان فیلم‌ها با وجود شرایط موجود، همچنان مصر به اکران آثارشان هستند. به گفته یکی از کارگردانانی که این روزها فیلمش روی پرده است به هر حال اکران شدن تحت هر شرایطی بهتر از ماندن فیلم در انبار است! هر چند تبعات اکرانی که در آن توجهی به ظرفیت سالن‌ها نمی‌شود، تداوم افت گیشه سینماهاست.

کد خبر 120186

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز