چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - سعید مروتی: حالا دیگر می‌توان مطمئن بود که از اکران 89 سینمای ایران نیز فیلمی به باشگاه میلیاردی‌ها خواهد پیوست.

فیلم ملک سلیمان

درحالی‌که از ابتدای سال‌جاری تاکنون هیچ فیلمی موفق نشده بود در تهران به فروشی میلیاردی دست یابد، «ملک سلیمان» که فروش روزهای اولش ناامیدکننده بود، اولین فیلم میلیاردی سال 89 لقب خواهد گرفت.این ساخته شهریار بحرانی که از تبلیغات تلویزیونی گسترده‌ای برخوردار است،

به‌طور متوسط روزانه 20 میلیون تومان می‌فروشد و این فروش در روزهای آخر هفته به 50 میلیون تومانی نیز می‌رسد. فروش ملک سلیمان که 22‌سالن در اختیار دارد پس از 43روز اکران از مرز 900میلیون تومان گذر کرده و اگر فروش معمول آخر هفته‌اش را امروز و فردا تکرار کند، به‌عنوان اولین فیلم اکران 89میلیاردی شدنش در پایتخت را جشن خواهد گرفت.

باتوجه به هزینه سنگین تولید ملک سلیمان، نوعی فشار روانی روی سازندگان فیلم وجود داشت که به‌نظر می‌رسد با اقبال در گیشه حالا بحرانی و فرآورده (تهیه‌کننده فیلم) با عزم جدی‌تری در اندیشه ساخت قسمت دوم ملک سلیمان باشند؛ چیزی که وعده‌اش در تیتراژ پایانی فیلم داده شده است.

ملک سلیمان درحالی پرفروش‌ترین فیلم روی پرده است که انتقادهایی نیز از آن صورت می‌گیرد. تقریبا هیچ‌کدام از منتقدان شناخته‌شده سینما نقد مثبتی بر فیلم ننوشته‌اند و حتی در ماهنامه فیلم‌نگار که توسط بنیاد سینمایی فارابی - سرمایه‌گذار ملک سلیمان - منتشر می‌شود نیز لحن نقدها بیشتر منفی بود تا مثبت.برخی از رسانه‌ها نیز هزینه تولید را تقسیم بر دقایق فیلم کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که برای هر دقیقه از ملک سلیمان 50 میلیون تومان هزینه شده است.

با وجود اینها مردم استقبال خوبی از فیلم بحرانی کرده‌اند و شاید همین باعث افزایش اعتمادبه‌نفس سازندگان ملک سلیمان شده است تا آنجا که شهریار بحرانی فیلمنامه فیلمش (که تقریبا همه منتقدان آن‌را ضعیف ارزیابی کرده‌اند) را بسیار خوب توصیف کرد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که معمولا در ایران فیلم‌هایی به فروش بالا دست پیدا می‌کنند که منتقدان علاقه‌ای به آنها نشان نمی‌دهند.

البته این اتفاق درمورد فیلم دوم جدول گیشه کمتر رخ داده است. با وجود اینکه در سال‌های اخیر کمدی‌ها بیشتر از هر نوع دیگری با انتقادهای تند سینمایی‌نویس‌ها مواجه شده‌اند، «سن‌پطرزبورگ» موفق شد مورد توجه منتقدان قرار گیرد.

دومین تجربه بهروز افخمی در ژانر کمدی پس از «روز فرشته»، کمدی متفاوتی در سینمای ایران به‌شمار می‌آید؛ فیلمی که در لحن و حال و هوا ارتباطی با کمدی‌های سخیف این روزها ندارد. سن‌پطرزبورگ که تعدادی از سالن‌هایش را نیز از دست داده بعد از شروعی خوب، حالا به روزهای متوسط گیشه رسیده است. این فیلم پس از 43روز نمایش در مرز نیم‌میلیارد تومان فروش قرار دارد.

انبوه گفت‌وگوهای رسانه‌ها با عوامل فیلم (به‌خصوص پیمان قاسم‌خانی و محسن طنابنده) و نقدهای پرتعدادی که بر سن‌پطرزبورگ نوشته شد، نشان از اهمیت فیلم افخمی برای مطبوعات دارد؛ هرچند از فیلمی که به‌عنوان محصول بخش خصوصی هزینه زیادی نیز صرف تولیدش شده، انتظار بیشتری می‌رفت. البته باید این نکته را هم درنظرگرفت که سن‌پطرزبورگ بازیگر ستاره ندارد و تنها ستاره فیلم امین حیایی است که در نسخه فعلی نقشی بسیار کوتاه و گذرا دارد.

میان دیگر کمدی‌های روی پرده، وضعیت «هرچی خدا بخواد» بهتر از بقیه است. این فیلم که 21 سالن در اختیار دارد پس از نزدیک به یک ماه اکران به مرز فروش 200 میلیون تومان رسیده است. «بعدازظهر سگی سگی» نیز با 12‌سالن در 43 روز اکران 250 میلیون تومان فروخته. «دردسر بزرگ» هم با در اختیار داشتن 18 سالن در 29 روز نزدیک به 140 میلیون تومان فروخته که برای یک کمدی عامه‌پسند رقم قابل‌قبولی به‌شمار نمی‌آید. «لطفا مزاحم نشوید» که براساس نظر منتقدان بهترین فیلم روی پرده است، پس از 29روز اکران، به رقم 250 میلیون تومان فروش دست یافته است.

«نخودی» هم که بلیت‌هایش از عید قربان تا عید فطر به‌صورت نیم‌بها عرضه خواهد شد با 6 سالن و در 43 روز اکران 77 میلیون تومان فروخته است، با این توضیح که اغلب سالن‌های نخودی، این فیلم را به‌صورت تک‌سئانس به نمایش درمی‌آورند. «... و آسمان آبی» نیز علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

با وجود اکران محدود، این فیلم مستند به فروش 22 میلیون تومانی دست پیدا کرده است. «خواب‌های دنباله‌دار» ساخته پوران درخشنده نیز که تازه‌ترین میهمان اکران سینماهاست، در روزهای اول نمایش خود شروع خوبی در گیشه نداشته است، هرچند این فیلم تنها 6 سالن در اختیار دارد. خواب‌های دنباله‌دار، پس از 2 هفته اکران، 18 میلیون تومان فروخته است.

کد خبر 120959

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز