شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جمعه شب در تالار اندیشه حوزه هنری واژه «حقیقت» بیش از هر کلمه دیگری به گوش می‌رسید.

وزارت ارشاد حسینی

در مراسم اختتامیه مهم‌ترین رخداد سالانه سینمای مستند همه از حقیقت می‌گفتند و جالب اینکه فیلم برگزیده جشنواره هم «حقیقت گمشده» نام داشت.چهارمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با معرفی برگزیدگان به پایان راه خود رسید. در این مراسم جز اهدای تندیس‌های فیروزه‌ای به برگزیدگان، از خسرو سینایی (کارگردان) و مرتضی شعبانی (فیلمبردار) نیز تجلیل به‌عمل آمد؛ مراسمی که در آن خسرو سینایی ابراز امیدواری کرد تنها به‌نام حقیقت بسنده نشود،

وزیر ارشاد از رشد65 درصدی حجم آثار شرکت‌کننده در جشنواره ابراز خشنودی کرد و معاون امور سینمایی آنچه در سینمای مستند رخ‌داده را مورد تأیید خود خواند. درحالی‌که فیلمسازان حاضر در جشنواره از اینکه فیلم‌ها تنها یک‌بار فرصت نمایش داشته‌اند گله‌مند بودند، شفیع آقامحمدیان دبیر جشنواره چهارم سینما حقیقت در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: ما قول داده بودیم که این دوستان می‌توانند فیلم‌هایشان را در اکران عمومی سینما سپیده ببینند و فکر می‌کنم این نوع برخورد، مانع از فیلم‌سوزی شد.

در مراسمی که با 40 دقیقه تأخیر آغاز شد و اجرایش را هم امیرحسین مدرس برعهده داشت علیرضا افتخاری نیز در میانه‌های اهدای جوایز برنامه اجرا کرد.جمعه شب تندیس‌های فیروزه‌ای در دستان برگزیدگان که تعدادشان هم زیاد بود آرام گرفتند.
خسرو سینایی سینماگر باسابقه این حوزه خطاب به مستندسازان گفت، سعی کنید به جوهر حقیقت برسید و آن‌را برای مخاطبان به تصویر بکشید.

سینایی اضافه کرد: روی پوسترهای این جشنواره نوشته شده «حقیقت برای همه». می‌خواهم خطاب به مسئولان، فیلمسازان و به‌ویژه آنهایی که جوان‌تر هستند بگویم مبادا بی‌احتیاطی کنیم. حقیقت مانند گلوله‌سوزان است و اگر در مواجهه با آن بی‌احتیاطی کنیم این گلوله‌سوزان، هم ما و هم بقیه را خواهد سوزاند.

امیدوارم مسئولان فعلی و حتی مسئولان بعدی با این نگاه امکان پرداخت به حقیقت را با نگاهی باز و انصاف فراوان فراهم آورند و مطمئن باشند که فیلم‌هایی که براساس حقیقت ساخته شوند، نه‌تنها در ساختن جامعه ما بلکه در ساخت جامعه جهانی بهتر تأثیرگذار هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم به تشکر از اهالی سینما، مستندسازان و برگزارکنندگان این جشنواره پرداخت و در مقایسه چهارمین دوره جشنواره سینما حقیقت با دوره‌های قبل آن عنوان کرد: مقایسه‌ای کوتاه نشان می‌دهد که جشنواره امسال براساس آمار ارائه شده از نظر حجم آثار نسبت به سال گذشته 65 درصد رشد داشته است. علاوه بر این در این جشنواره به مفاخر بزرگ ملی و افرادی چون استاد فرشچیان، سلمان هراتی، باستانی پاریزی، عزت‌الله انتظامی و... پرداخته شده است و ما از این مفاخر در مملکتمان کم نداریم.

وی در عین حال به سفرهای استانی اشاره کرد و افزود: در جلساتی که در این سفرها تشکیل می‌دهیم، وقتی به اسامی مفاخر هر استان اشاره می‌کنیم حتی برخی از بزرگان هم کمی تعجب می‌کنند که چه مفاخری در این استان‌ها وجود دارد. ما در ایران نمونه‌های مختلفی از این افراد داریم که در بخش‌های مختلف فعال هستند و جا دارد که به کار و شخصیت آنها پرداخته شود.

حسینی از مستندسازان عرصه دفاع مقدس یاد کرد و گفت: حداقل بخشی از واقعیات جنگ به واسطه این افراد ثبت شده است. جواد شمقدری هم در این مراسم گفت: آنچه در سینمای مستند ایران کار شده مورد تأیید ماست و من به سهم خودم از همه مستندسازان تشکر می‌کنم و جا دارد از شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی که شرایط جدیدی هم برای مستند ایجاد کرد یاد کنم. در حقیقت جا دارد که نسبت به فیلم‌های ایشان بیشتر صحبت شود.

شمقدری در ادامه حضور مستندسازان در عرصه‌های بین‌المللی را امری ضروری برشمرد و افزود: مستندساز ایرانی باید همه‌جا حضور داشته باشد و اینگونه نباشد که آمریکا هر جنایتی که خواست انجام بدهد و در نهایت هیچ دوربینی نباشد که بخواهد این جنایات را ثبت کند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، شفیع آقامحمدیان مدیر این جشنواره در صحبتی کوتاه با اشاره به شروع اکران فیلم‌های مستند در سینما سپیده عنوان کرد: فعلا در هر روز 3 سئانس و 3 فیلم مختلف را به نمایش درمی‌آوریم و این روند از شنبه ( 2‌آبان ماه) به‌صورت آزمایشی شروع می‌شود تا پس از اینکه فرم‌های مختلف به دست ما رسید به سمت میزگرد و نشست‌های تخصصی پیش برویم.

آقامحمدیان در پایان از تمام افرادی که در برگزاری جشنواره چهارم تلاش و همکاری کرده‌اند تشکر کرد و افزود: خوبی‌های این جشنواره با شما و بدی‌های آن را هم به پای من بنویسید. امیدوارم که در جشنواره‌های بعد نقاط ضعفی که خود ما هم برخی از آنها را حس کردیم، برطرف شود.

کد خبر 120619

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز