چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

کیکاووس زیاری: ششمین دوره جشنواره فیلم قاصدک روزهای 27 تا 30 بهمن در تهران برگزار می‌شود.

دوچرخه 581

جشنواره فیلم قاصدک یک جشنواره مسابقه‌ای است که اختصاص به آثار سینمایی کوتاهی دارد که توسط کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود. این جشنواره در تهران و در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا می‌شود. ولی تمام کودکان و نوجوانان ایرانی از شهرهای مختلف می‌توانند در آن شرکت کنند. بچه‌های بین 6 تا 18 سال با فیلم‌هایی که خود کارگردانی ‌کرده‌اند، امکان حضور در این جشنواره را دارند.

وجیه‌الله فرد مقدم، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس تعدادی از انیمیشن‌های مطرح ایرانی، دبیر جشنواره قاصدک است. او می‌گوید: شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان این جشنواره می‌توانند ایده‌ها و تفکرات خود را به روی نوار دوربین منتقل کنند. این فیلم‌ها می‌تواند هر نوع قصه و حال و هوایی داشته باشد، ولی مضمون آن باید در باره خود این گروه سنی (یعنی بچه‌های 6 تا 18 سال) و مسائل و مشکلات آنها باشد، مدت فیلم‌های شرکت‌کننده هم حداکثر باید 8 دقیقه باشد.

فیلم‌های بچه‌های فیلم‌ساز در دو رشته (ژانر) زنده و پویانمایی (انیمیشن) امکان رقابت پیدا می‌کند و فیلم‌های هر یک از این دو ژانر، در دو بخش مستقل داوری می‌شود. فیلم‌سازان علاقه‌مند کودک و نوجوان که می‌خواهند در جشنواره شرکت کنند، می‌توانند فیلم‌های خود را حداکثر تا پایان ماه آذر به دفتر جشنواره بفرستند. فیلم‌هایی که برای شرکت در بخش مسابقه پذیرفته می‌شوند در طول برپایی جشنواره در سالن سینما کانون به نمایش در می‌آیند. در جریان برگزاری جشنواره و در کنار نمایش فیلم‌های فیلم‌سازان کودک و نوجوان، چند دوره آموزشی رایگان سینمایی هم برای بچه‌ها برپا می‌شود. این دوره‌ها، در مورد فن کارگردانی فیلم، فیلم‌نامه نویسی، فیلم‌برداری، بازیگری، نورپردازی و طراحی انیمیشن خواهد بود.

داوران جشنواره که به کار داوری فیلم‌های دو بخش زنده و انیمیشن می‌نشینند، شامل دو گروه سنی متفاوت هستند. چهار داور بزرگسال که از متخصص‌های سینمای کودک و نوجوان هستند، همراه با دو داور کودک و نوجوان به ارزیابی فیلم‌های دو بخش مسابقه‌ای جشنواره خواهند پرداخت. دو داور کودک و نوجوان هیئت داوران از بین بچه‌های فیلم‌سازی انتخاب می‌شوند که در دوره قبلی جشنواره، موفق به دریافت جایزه شده‌اند. این دو داور همراه داوران بزرگسال به تماشای فیلم‌ها خواهند نشست و در جلسات داخلی بحث و تبادل‌نظر در باره فیلم‌ها حضور فعال خواهند داشت و دیدگاه‌ها و رأی خود را در مورد فیلم‌های بچه‌های هم سن و سال خود خواهند داد.

جشنواره قاصدک در هر دو بخش زنده و انیمیشن خود تندیس‌های بلورین، دیپلم افتخار و هدایایی را به برندگان اهدا خواهد کرد. در رشته‌های کارگردانی،‌بازیگری، فیلم‌نامه‌ نویسی (در بخش زنده) و فضاسازی، نقاشی متحرک، صدا و افکت، عنوان‌بندی و‌... (در رشته انیمیشن) سه تندیس بلورین و تعدادی دیپلم افتخار در نظر گرفته شده که به برندگان این رشته‌ها داده خواهد شد.

کد خبر 122719
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز