گروه ادب و هنر: امروز در حالی وارد ماه محرم می‌شویم که سینمای ایران هیچ برنامه‌ای برای این ایام ندارد، فیلم مذهبی و مرتبط با این ایام اکران نمی‌شود و همه سینماها (جز احتمالا سالن‌های نمایش‌دهنده ملک سلیمان) پارچه سیاهی روی سردرشان نصب می‌کنند که جمله‌ای با این مضمون روی آن به چشم می‌خورد:

سینما در محرم

«با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری، به اطلاع می‌رساند سینما تعطیل است.» سال‌هاست ترکیب غالب اکران سینماها در اختیار فیلم‌های کمدی است و بدیهی است که چنین فیلم‌هایی را نمی‌توان در ایام محرم نمایش داد. اما آیا دست سینماهای ایران در زمینه تولید آثار مذهبی اینقدر خالی است که سالن‌ها باید در این ایام به تعطیلی 5روزه بروند؟ درحالی‌که دست کم یک فیلم کاملا مرتبط با ماجرای عاشورا در نوبت اکران قرار دارد که با کمی تدبیر می‌شد نمایشش را از همین روزها آغاز کرد.

«عصر روز دهم» ساخته مجتبی راعی فیلمی است که هم پس‌زمینه دفاع مقدس دارد و هم ماجراهایش در ایام ماه محرم و در کربلا می‌گذرد. سینمای ایران در روزهایی که کمدی‌های سخیفش صدای همه را درآورده، به آسانی این فرصت را از دست داد. جالب اینکه گفته می‌شود عصرروز دهم پس از ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بر پرده سینماها خواهد آمد.

عصر روز دهم قرار بود در گروه استقلال و پس از «نفوذی» به نمایش درآید؛ گروهی که هم‌اکنون ملک سلیمان را بر پرده دارد و با فروش جالب توجهش هم زمان بیشتری بر پرده دوام آورده و هم معادلات را کمی به هم ریخته است؛ یعنی فروش بالای ملک سلیمان باعث شده تا به فیلم‌های بعدی گروه سینمایی استقلال، دیرتر نوبت اکران برسد.

البته در جلسه شورای صنفی نمایش جای نفوذی و عصر روز دهم عوض شده و به این ترتیب فیلم مجتبی راعی پس از ملک سلیمان روی پرده سینماها خواهد آمد.عصر روز دهم از خرمشهر و در دوران جنگ ایران و عراق آغاز می‌شود. این فیلم زندگی خانواده‌هایی را به تصویر می‌کشد که جنگ باعث جدایی‌شان می‌شود؛ خانواده‌هایی که سال‌ها بعد و پس از سقوط صدام یکدیگر را پیدا می‌کنند.

هانیه توسلی، احمد مهران‌فر، صغری عبیسی، سلیمه رنگزن و الهام حمیدی بازیگران اصلی عصر روز دهم هستند. این فیلم ابتدا قرار بود توسط زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور کارگردانی شود. ملاقلی‌پور برای یافتن لوکیشن‌ها به کربلا نیز رفت و در آنجا حتی مستند «ضریح شش‌گوشه» را کارگردانی کرد که آخرین اثر این تصویرگر حماسه‌های دفاع مقدس محسوب می‌شود. با درگذشت ناگهانی ملاقلی‌پور، منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم، مجتبی راعی را برای کارگردانی عصر روز دهم انتخاب کرد. راعی فیلمنامه ملاقلی‌پور را بازنویسی کرد و فیلمی ساخت که سال گذشته در جشنواره فجر به نمایش درآمد.

دهه اول محرم بهترین و مناسب‌ترین فرصت برای اکران این اثر سینمایی بود؛ اتفاقی که هم به سود عصر روز دهم بود و هم سینمای ایران که در مناسبت‌های مذهبی اینچنینی اغلب دستش خالی است؛ اتفاقی که دلیلش بیش از این که به تولیدنشدن آثار مذهبی بازگردد، ناشی از مناسبات اکران است.

سخنگوی شورای صنفی نمایش چند باری از دخالت وزارت ارشاد در اکران فیلم‌ها ابراز گلایه کرده. به نظر می‌رسد لااقل این بار اداره نظارت و ارزشیابی می‌توانست برای اکران فیلمی متناسب با ایام محرم، به ماجرا ورود کند. اکران عصر روز دهم در این ایام فرصت مغتنمی بود که متاسفانه از دست رفت.

احتمال ادامه اکران «ملک‌سلیمان» در ایام سوگواری

دیروز شورای صنفی نمایش تشکیل جلسه داد و در جلسه‌ای که خروجی قابل‌توجهی نداشت، موضوع اصلاح اساسنامه شورای صنفی نمایش مورد بررسی اعضا قرار گرفت؛ موضوعی که محمد درمنش رئیس تازه شورای صنفی نسبت به پیگیری آن علاقه نشان داده است.

نکته‌ای که در جلسه دیروز شورای صنفی به تأیید رسید تعطیلی 5 روزه سینماها بود. از صبح سه‌شنبه 23 آذر تا عصر یکشنبه 28 آذر به‌مناسبت ایام سوگواری امام حسین(ع) سالن‌های سینمای کشور تعطیل خواهند بود. تعطیلی همه سالن‌های سینما در روزهای تاسوعا و عاشورا قطعی است ولی احتمال دارد در روزهای دیگر سینماهای نمایش‌دهنده «ملک‌سلیمان» به‌کار خود ادامه دهند. در این رابطه، هنوز اداره نظارت و ارزشیابی اظهارنظر نکرده و در صورت موافقت ارشاد، «ملک‌سلیمان» می‌تواند به اکران خود ادامه دهد.

کد خبر 122481

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز